וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה מאיימת: נשוב לערוך ניסויים ללא ויתורים מצד ארה"ב

15.3.2019 / 20:02

סגנית שרת החוץ האשימה את פומפאו ואת בולטון בכישלון הפסגה בין טראמפ לקים. היא אמרה כי פיונגיאנג שוקלת להשעות את שיחות הגרעין עם וושינגטון. לדבריה, קים ימסור הצהרה רשמית בקרוב. גם מפגש עם סיאול בוטל. פומפאו: "ממשיכים בשיחות מקצועיות"

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

קוריאה הצפונית שוקלת להשעות את שיחות הגרעין עם ארצות הברית והיא עשויה לחדש את שיגורי הטילים וניסויי הגרעין ללא ויתורים מצד וושינגטון - כך אמרה הלילה (שישי) סגנית שר החוץ, צ'ו סון הוי. היא האשימה את שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו ואת היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון בכישלון הפסגה בין הנשיא דונלד טראמפ למנהיג קים ג'ונג און בחודש שעבר.

"אין לנו כוונה להיכנע לדרישות של ארצות הברית בשום צורה שהיא ואנחנו לא מוכנים לנהל שום משא ומתן מסוג זה", אמרה צ'ו לכתבים בבירה פיונגיאנג. היא אמרה כי פומפאו ובולטון יצרו "אווירה של עוינות וחוסר אמון, ולכן פגעו במאמצי המשא ומתן בין המנהיגים העליונים של קוריאה הצפונית וארצות הברית". לדבריה, קים צפוי למסור בקרוב הצהרה רשמית על עמדתו בנוגע לשיחות הגרעין ועל הצעדים הבאים שתנקוט פיונגיאנג.

לפי כתב של סוכנות הידיעות אי-פי, סגנית שרת החוץ הצפון קוריאנית אמרה כי וושינגטון פספסה "הזדמנות פז" בפסגה. "אני רוצה להבהיר שהסגנון הגנגסטרי של ארצות הברית יוביל בסופו של דבר לסכנה", היא אמרה. עם זאת, היא הוסיפה כי היחסים בין קים לטראמפ נותרו טובים וכי הכימיה ביניהם "נפלאה באופן מסתורי".

נשיא ארה"ב טראמפ וקים ג'ון און בהאנוי, ויאטנים 27 בפברואר 2019. רויטרס
"המנהיגים העליונים". טראמפ וקים בפסגה בהאנוי, בחודש שעבר/רויטרס

פומפאו אמר בתגובה לדברי שרת החוץ כי זאת לא הפעם הראשונה שקוריאה הצפונית מכנה אותו "גנגסטר". שר החוץ הוסיף כי "עם זאת, אנחנו ממשיכים בשיחות מקצועיות... אני מצפה שנוכל להמשיך לעשות זאת". לדבריו, ארצות הברית מקווה להמשיך בשיחות עם קוריאה הצפונית ומצפה כי קים יעמוד בהבטחתו שלא להמשיך בניסויים. עם זאת, הוא לא רמז על נכונות וושינגטון לרכך את דרישותיהם לפירוז פיונגיאנג מנשק גרעיני.

"כפי שאמר הנשיא בהאנוי, הצעת קוריאה הצפונית פשוט לא עמדה ברמה המקובלת, בהינתן מה שביקשו בתמורה", ציין פומפאו. קים התחייב כמה פעמים בפני טראמפ כי הניסויים לא יחזרו, "זאת המילה של קים", הוסיף.

בריאיון לרשת "פוקס" ציין השר כי הוא לא רוצה לחזות "מה נעשה או מה אנחנו עשויים לעשות", אם מנהיג קוריאה הצפונית ימשיך בניסויים. אולם הוסיף כי "זה יהיה מצער. אני חושב שקים מבין זאת".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בוועידה בוורשה, 12 בפברואר 2019. רויטרס
ממשיכים בשיחות מקצועיות. פומפאו/רויטרס

בסיאול, המשרד לאיחוד אמר כי הפגישה השבועית בין הצדדים במשרד התיאום בקאסונג בוטלה אחרי שקוריאה הצפונית הודיעה שלא תשלח גורמים בכירים. דוברת מטעם המשרד לא פירטה מדוע הם לא הגיעו.

מלשכת הנשיאות הדרום קוריאנית, שמשקיעה מאמצים מרובים בשיפור היחסים עם הצפון בזמן שהיא תלויה בהתקדמות בין פיונגיאנג לוושינגטון, נמסר כי מוקדם מדי לשפוט את הערותיה של צ'ו. "אנחנו עוקבים אחרי המצב מקרוב, ובכל מקרה, הממשלה שלנו תפעל לחידוש השיחות בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית", אמרו בבית הכחול בסיאול.

מאז פיצוץ הפסגה השנייה בין טראמפ לקים, שהיו חלוקים על סוגיית הסנקציות, דווח בקוריאה הדרומית ובארצות הברית כי קוריאה הצפונית חידשה פעילות בבסיס טילים, וכי ייתכן שהיא נערכת לשיגור בתקופה הקרובה.

סגנית שר החוץ של קוריאה הצפונית צ'ו סון הוי, 1 במרץ 2019. רויטרס
האשימה את פומפאו ובולטון, צ'ו סון הוי/רויטרס

בפגישה בבירת וייטנאם, השנייה בין השניים בתוך פחות משנה, הציע קים לפרק את הכור המרכזי ביונגביון תמורת הקלה משמעותית בעיצומים שהוטלו על משטרו בשל פיתוח תכנית הגרעין והטילים. במשלחת האמריקנית סירבו להסרה הדרגתית והתעקשו כי הסנקציות יבוטלו רק אחרי פירוק מלא של תכנית הגרעין - תנאי שלפי סוכנויות הביון האמריקניות לא סביר שיוסכם על קים בשום מצב.

ג'ושוע פולאק, מומחה לקוריאה הצפונית ממרכז ג'יימס מרטין ללימודי אי-הפצת נשק גרעיני בקליפורניה, אמר כי דבריה של צ'ו מהדהדים את הרטוריקה הקבועה של המשטר ברגעי משבר עם ארצות הברית. לדבריו, ייתכן שזהו אולטימטום של פיונגיאנג.

בממשל ממשיכים להתעקש שהמגעים הדיפלומטיים עם פיונגיאנג עוד נמשכים, על אף שלא נקבע סבב שיחות חדש בין הצדדים. בשבוע שעבר אמר בולטון, שתומך בנקיטת קו תקיף מול קוריאה הצפונית, כי טראמפ מוכן לקיים שיחות נוספות, אולם הוא הזהיר מפני סנקציות נוספות אם פיונגיאנג לא תתפרק מנשקה הגרעיני.

בסין, בעלת בריתה המרכזית של קוריאה הצפונית, דוחקים בצדדים להפגין סבלנות ולא לזנוח את הדיאלוג. "הבעיה בחצי האי היא מורכבת וממושכת, והיא אינה יכולה להיפתר בן לילה", אמר ראש הממשה לי קקיאנג במסיבת עיתונאים שכינס היום, מבלי להתייחס מפורשות לדבריה של סגנית שרת החוץ הצפון קוריאנית.

(עדכון ראשון: 11:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully