וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד הפסד למיי: הפרלמנט הבריטי דחה שוב את הסכם הברקזיט

דווקא במועד הפרישה המקורי, ראשת ממשלת בריטניה נכשלה בפעם ה-3 בניסיון להעביר את הברקזיט, זאת חרף הבטחתה כי תתפטר מתפקידה אם יועבר. לאחר הדחייה, אמרה מיי שיהיו לכך השלכות חמורות. נשיא מועצת האיחוד האירופי הודיע שיכנס פסגה ב-10 באפריל

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הפסידה היום (ראשון) פעם נוספת בהצבעה בפרלמנט על הסכם יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, הפעם במתכונת מצומצמת. זו הפעם השלישית שהצעתה של מיי ליישום תכנית היציאה מהאיחוד נדחית, והיום היה מועד הפרישה המקורי מהאיחוד שנדחה בשבועיים, אך עשוי גם להידחות עוד יותר. בבריסל נערכים לפסגת חירום וגם לתרחיש של פרישה ללא הסכם, שממנו חוששים רבים באיחוד ובממלכה.

בהסכם, שגיבשה מיי בנובמבר האחרון, תמכו 286 מחוקקים, לעומת 344 מתנגדים. בפעמיים הקודמות הוא נדחה ברוב גדול יותר - פער של 149 מתנגדים בתחילת החודש ו-230 מתנגדים בפעם הראשונה בינואר. ההצבעה היום כללה רק את ההסכם עצמו, ולא את ההצהרות הפוליטיות הנלוות אליו, מה ששכנע מתנגדים רבים בתוך שורות המפלגה השמרנית השלטת. עם זאת, מחוקקים התומכים בפרישה מוחלטת מסרבים לתמוך בו בכל תוקף, יחד עם המפלגה הצפון אירית החוששת להישאר לכודה באיחוד.

היום היה הדד-ליין של האיחוד לדחות את הברקזיט עד ל-22 במאי אחרי אישור ההסכם, וסימן שאלה גדול נותר לגבי המשך הליך הפרישה. בשבוע הבא יתקיימו סדרת דיונים נוספים בפרלמנט, שבהם ינסו המחוקקים למצוא דרך חלופית לפתרון המשבר הפוליטי החמור שפוקד את בריטניה מאז משאל העם ב-2016. בשבוע שעבר הפגינו מאות אלפים בלונדון נגד הפרישה, ואילו היום צעדו אלפי תומכי ברקזיט בבירה והביעו זעמם על דחיית הברקזיט.

כתבות נוספות שפורסמו בוואלה! NEWS:
מיי הצהירה כי תתפטר אם הסכם הברקזיט יעבור: "קשובה להלך הרוח"
''הסוף קרוב'': שרים בממשלת בריטניה פועלים להדחת מיי

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בהצבעה בפרלמנט על הברקזיט, 29 במרץ 2019. רויטרס
הבטיחה למפלגתה כי אם ההסכם יעבור היא תתפטר. מיי, היום/רויטרס

בדיון בפרלמנט הבריטי קראה מיי לאשר את התכנית, מאחר שמדובר לדבריה "בהזדמנות אחרונה" לממש את הברקזיט ולמנוע התמהמהות שעלולה להוביל לקריסה. היא הצהירה כי בהמשך יתאפשר לפרלמנט הבריטי להשפיע על חלק משמעותי מהמשך השיחות על הברקזיט. היא הבהירה כי הצבעה בעד הברקזיט תבטיח את קיומו. היא אף שבה על הבטחתה לחברי מפלגתה כי אם הם יתמכו בהצבעה השלישית בהסכם שגיבשה עם בריסל, היא תתפטר לפני תחילת השלב השני בשיחות. "אם אתם רוצים להעביר את הברקזיט - זה הזמן", הפצירה.

לאחר ההצבעה, מיי אמרה כי משמעות ההחלטה לדחות את ההצעה היא שאפשרויות היציאה מהאיחוד אוזלות, ויהיו לכך השלכות חמורות. "אני חוששת שאנחנו מגיעים לגבול של התהליך. הבית הזה דחה הסכם. הוא דחה ברקזיט. ביום רביעי הוא דחה את כל האפשרויות של ההסכם, והיום הוא דחה את הסכם הנסיגה", אמרה מיי.

מנהיג הפלגת הלייבור ג'רמי קורבין אמר לאחר הדחייה כי חייב להמצא פתרון חלופי, וכי "אם ראשת הממשלה לא מקבלת זאת, היא חייבת ללכת". הוא קרא לקיים בחירות כלליות, אולם מלשכתה של מיי אמרו כי לא יהיה זה באינרטסים של הממלכה.

עוד באותו נושא

לא. לא. לא. לא. לא. לא. לא. לא: הפרלמנט הבריטי סוף סוף אמר את דברו

לכתבה המלאה

בעקבות דחיית ההסכם, נשיא מועצת האיחוד האירופי דונלד טוסק כתב בחשבון הטוויטר שלו כי יכנס פסגה של המועצה ב-10 באפריל. בנוסף לכך, דובר הנציבות מסר כי הם מצרים על דחיית ההסכם וכי גוברים הסיכויים לפרישה ללא הסכם של בריטניה.

עוד לפני ההפסד בהצבעה, הצהיר נשיא צרפת עמנואל מקרון כי אם הפרלמנט הבריטי לא יאשר עד 12 באפריל את הסכם הברקזיט, האיחוד האירופי יחליט עם בריטניה על לוח זמנים ליישום היפרדותה מהאיחוד גם ללא הסכם. "צרפת ערוכה להתמודדות עם יציאה ללא הסכם", אמר.

הפגנת תמיכה בברקזיט מחוץ לפרלמנט בלונדון, 29 במרץ 2019. רויטרס
הפגנה של תומכי הברקזיט בלונדון, היום/רויטרס

ביום רביעי דחה הפרלמנט דחה את כל שמונה ההצעות האלטרנטיביות להסכם הברקזיט של מיי. בין ההצעות שהעלו המחוקקים, שהשתלטו על התהליך ולקחו אותו מהממשלה, היו עזיבת האיחוד ללא הסכם וביטול הפרישה. השתיים שקיבלו את הכי הרבה תמיכה היו אלו שתמכו ביחסים קרובים יותר עם האיחוד האירופי ובמשאל עם שני.

באמצעות הבטחתה המוקדמת להתפטרות, הצליחה מיי לשכנע כמה ממתנגדיה הבולטים, בהם שר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון, שאמרו כי הם יצביעו בעד ההסכם, אולם חלק מאגף הברקזיט הנוקשה במפלגה השמרנית הבהירו כי עמדתם לא השתנה. בנוסף לכך, גם חברי המפלגה הצפון אירית (DUP), שעל עשרת חבריה נשענת ממשלת מיי, נותרו איתנים בהתנגדותם להסכם.

(עדכון ראשון: 15:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully