וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראשון במידור: נתניהו עשוי להצטער על השקר מול מנדלבליט

25.3.2019 / 7:41

רה"מ שיער שהיועמ"ש יימנע מתקיפתו בזמן הבחירות, ואמר כי שיתף אותו בסוד מכירת הצוללות הגרמניות למצרים. למרות הבטחת היועמ"ש כי יגיע בנפש חפצה לשימוע, אין כשקר גס לצמצום הרצון הטוב, בצל התרשמותו השלילית של ראש התביעה הכללית ממידת אמינותו של נתניהו

צילום: פייסבוק

אילו התבקש עורך היומון "ניו יורק דיילי ניוז" לספק כותרת למכתבו המרעיש של גיל לימון, עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, בסוגיית טענתו של ראש הממשלה ששיתף את היועץ בסוד הסיבה להסכמתו למכירת צוללות גרמניות משוכללות למצרים, היה בודאי מחייך ומציע, "מנדלבליט לנתניהו: אתה שקרן".

המשפט שבמרכאות אינו ציטוט מדברי מנדלבליט. לא כך הוא נוהג להתנסח. אבל העיתון הניו יורקי התמחה בתרגום אמירות מסוגננות לשפה עממית המשקפת את המהות. "פורד לעיר: תתפגרי לך" היא הכותרת הזכורה ביותר, מ-1975, כאשר הנשיא ג'רלד פורד הודיע על סירובו להציל את עיריית ניו יורק מפשיטת רגל בסיוע פדראלי.

אלוף במילואים עו"ד ד"ר מנדלבליט מחוייב בלשון עדינה ובמזג שיפוטי. לכן לא יאמר במפורש שנתניהו שקרן, אך זאת המשמעות היחידה של הכחשת גרסת נתניהו, כאילו היועץ שמע - וקיבל - את ההסבר המסווג עילאית ללחישת נתניהו, באמצעות שליחו, באוזני הקנצלרית אנגלה מרקל. נתניהו נכשל, מתוך זחיחות או ייאוש, בהעריכו שמנדלבליט יבליג על השקר ויימנע מתקיפתו, לפחות עד לבחירות.

אפשר להשאיר לרגע בצד את עניין הצוללות הגרמניות-מצריות ולהתמקד בהיבט החשוב ביותר של המכתב הנפיץ כלימון-יד: התרשמותו השלילית של ראש התביעה הכללית ממידת אמינותו של נתניהו.

מנדלבליט עומד בפני שתי החלטות, צרה ורחבה. ההחלטה הצרה היא על פתיחה בחקירה פלילית בפרשת ניגוד העניינים של נתניהו, כאיש ציבור וכנהנה משותפותו עם קרובו-נדבנו נתן מיליקובסקי, שעסקיו פרחו במתאם ישיר עם הגידול בהזמנות הצוללות ממספנות טיסנקרופ. אם מנדלבליט נוכח על בשרו שנתניהו אינו אומר אמת, ולו גם בחלק אחר של תיק הצוללות, החלטתו תושפע מכך בהכרח.

עוד בוואלה! NEWS
ההחלטה הדרמטית של גנור - והקשר לנתניהו: מדריך לפרשת הצוללות
"החשש משיבוש חקירה התרחב": מעצרו של מיקי גנור הוארך בשנית
לחוץ, היסטרי, מבוהל: נתניהו הגיע לריאיון בהפתעה - ויצא רע משנכנס

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, 2015. AP
לטענת נתניהו, הוא שיתף את מנדלבליט בסיפור מכירת הצוללות למצרים/AP

זאת צרה לשעתה, קשה כשלעצמה אך תחילת הדרך בתיק נוסף. רחבה וכבדה ממנה ההחלטה הצפויה בתום השימוע שנקבע לנתניהו ל-10 ביולי בשלושת תיקי כתב החשדות. אף שהיועץ הודיע, כתמיד, כי בשימוע יתייחס לטענות ההגנה בלב פתוח ובנפש חפצה, אין כשקר גס לצמצום הפתיחות והרצון. נדיבותו של מנדלבליט כלפי החשוד נתניהו תהיה פחותה מזו של מיליקובסקי. הסיכוי למימוש התרברבותו העקרה של נתניהו למיטוט כל התיקים נגדו, שנמצא גם עד עתה בתחתית המדחום, מתקרב מאד לאפס המוחלט.

גם אם ההכרה בכך לא תזיז ממקומם מצביעים, היא תקרין בתום הבחירות על המגעים להרכבת ממשלה, שיתנהלו לאור ודאות קרובה לפגיעה ממשית בתמרוני נתניהו לחמיקה מספסל הנאשמים.

ומאחר שבית המשפט העליון, שברירת המחדל שלו היא תמיכה ביועץ, יושב בתוך עמו ורואה את הקולות, ניתן לשער שגם שם ספגה אמינותו של נתניהו מהלומה קשה, שרישומה יורגש במהלכים הבאים. בליכוד ובימין החדש והמאוחד יאמרו אמנם שזה לא בג"ץ אלא בג"נץ, אבל המילה האחרונה בעתירות נגד כשירות נתניהו להרכיב ממשלה תהיה של השופטים.

עוד באותו נושא

מנדלבליט סתר את גרסת נתניהו: "לא נחשפתי למידע סודי על הצוללות"

לכתבה המלאה

הסוד הבדיוני של נתניהו

ואשר לאגדה שמפיץ הראשון במידור, כאילו סוד הצוללות המצריות שיירכשו מגרמניה מותר בהסתרה משני האישים המרכזיים במערכת הביטחון, השר והרמטכ"ל, היא בדיונית כמו צוללת בלוך נס ואף סותרת את חוק יסוד הצבא, המסדיר את כפיפות הדרג הפיקודי העליון לממשלה.

ב-2009 ידע נתניהו היטב שההסכמה הישראלית לאספקת צוללות גרמניות למצרים - "יש לנו שם ששה מיליון מצביעים," אמר פעם שמעון פרס בדיון פנימי על הרתיעה הגרמנית מדימוי של סיוע לאויבי ישראל - מחייבת תחילה עבודת מטה במערכות הצבא, המודיעין והטכנולוגיה. בהיותו ראש ממשלה טרי-ישן לא העז נתניהו לעקוף את התקנון בבואו למרקל, לפחות לא בהקשר המצרי, אם כי הירשה לעצמו לתת לה קדימון להחלטה על הצוללת הששית לחיל-הים בטרם הודיע זאת לרמטכ"ל גבי אשכנזי.

איך אירע שב-2009 היו שר הביטחון והרמטכ"ל צרכני הסוד ובעצם יצרניו, כי הם שהמליצו על גבולות הגזרה של ההשלמה עם הצוללות המצריות, וחמש שנים אחר כך בוגי יעלון ובני גנץ אינם מוסמכים לדעת מה נתניהו אומר למרקל, ועוד באמתלה של גישה עקרונית? הטיעון מופרך מיסודו. מה שנתניהו לא רצה שייוודע היה אישי ולא ממלכתי - שהוא, באמצעות שליחו ופרקליטו וקרובו-רחוקו יצחק מלכו, מעורב בהיתר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, והרמטכ"ל, בני גנץ, בביקורם בבור בקריה, 18 ביולי 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
נשארו מחוץ ללופ. בוגי יעלון כשר הביטחון ובני גנץ כרמטכ"ל, לצד נתניהו/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

החשאיות בצלע זה של המשולש ישראל-גרמניה-מצרים סתרה את ההגיון הבסיסי ביותר. צוללות חדישות כלשהן, רוסיות או סיניות, הולנדיות או גרמניות, אם תיפולנה לידי משטר עויין, כגון זה של אויבי עבד-אל-פתח א-סיסי מהאחים המוסלמים, עלולות לסכן את הצוללות הישראליות. יכולת ההסתתרות של כלי-שיט תת-ימיים מעניקה להם יתרון על שדות תעופה ובסיסי טילים הפגיעים למהלומת פתע. את הצוללות יודע האויב שלא יצליח לאתר. מכאן תכונת הישרדותן וההרתעה הגלומה בהן; אבל אם יופיעו בזירה צוללות מקבילות ביכולתן, העלולות לחשוף את הצוללות הישראליות, תיפגע ההרתעה הישראלית - כן, גם כלפי איראן.

על כן נחוץ מנגנון מקצועי שלם, שייערך לנצל את אהדת הגרמנים באופן שעליו רמז נתניהו. בלי שיתוף הרמטכ"ל וחיל הים ואמ"ן אין משמעות מעשית לסיכום בין נתניהו למרקל. לא בכבוד מדובר: סוד המוסתר מפניהם ומונע מהם להיערך אינו מועיל לישראל. המטה לביטחון לאומי, הכפוף לראש הממשלה ומאוייש בנאמניו, אמור לתכלל את הגופים האחרים ולא להוות להם תחליף ותירוץ.

גם במבנה הבן-גוריוני של ראש ממשלה שהוא גם שר הביטחון, ואפילו בתחום הגרעיני הרגיש מכולם, אין בדרג המדיני מפקד עליון יחיד. בכורה אינה בלעדיות. מושלת קבוצת שרים המחליטה בהצבעת רוב. ראש ממשלה החותר תחת הסמכות המשותפת ומעלים מידע גם מגורמי הביטחון מבצע פוטש נגד השלטון החוקי במדינה. כשהוא גם נתפס בידי ראש התביעה בשקר, המצב חמור במיוחד.

פסח מלובני, אל"מ בדימוס באמ"ן/מחקר, אמר אתמול שטענת נתניהו שבסמכותו להסתיר סודות משר הביטחון ומהרמטכ"ל נשמעה לו מוכרת ממקום אחר במזרח התיכון. במאמץ קל נזכר מלובני בתקדים - שליטי עיראק ובמיוחד סדאם חוסיין, שלקראת מלחמות יזומות הקפידו שלא לגלות את תוכניותיהם לשר הביטחון ולרמטכ"ל. נתניהו, קבע מלובני, אינו מקורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully