וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצר ללא הצדקה והסתרת ראיות: זינוק במספר התלונות על הפרקליטות

24.3.2019 / 14:06

הדוח השנתי של נציבות הביקורת על הפרקליטות מגלה כי מתוך 367 תלונות שהטיפול בהם הסתיים השנה, 79 נמצאו מוצדקות. בין התלונות שהוזכרו בדוח: טענה כי הפרקליטות הסתירה ''ראיית זהב'' שהייתה יכולה לזכות נאשם בשוד, ומקרה שבו פרקליטות שיקרו לבית המשפט בתיק רצח

צילום: ערוץ 10, עריכה: אביעד בללי

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, פרסם היום (ראשון) את הדוח השנתי של הנציבות. הדוח מראה עלייה של כמעט 50% במספר התלונות שהוגשו לנציבות, ועלייה חדה אף יותר במספר התלונות המוצדקות - שכמעט והוכפל.

עוד בוואלה! NEWS:
הפרות סדר ליליות ברצועה: צבע אדום בעוטף; צה''ל תקף עמדות חמאס
דיווח: שרים בממשלת בריטניה פועלים להדחת מיי
הרחק מהצוללות והטלפונים: מסע הבחירות נודד לוושינגטון

השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי תל אביב. יוני 2014. דרור עינב
מספר התלונות המוצדקות כמעט הוכפל. השופט בדימוס דוד רוזן/דרור עינב

הנציב רוזן כלל בדוח דוגמאות לתלונות שנמצאו מוצדקות ומעלות התנהלות מטרידה וחמורה של אנשי הפרקליטות והמשטרה. כך, אחת התלונות עוסקת בשני צעירים בני העדה האתיופית שהגיעו לבילוי במועדון והותקפו על ידי אחד המאבטחים. הם הזעיקו משטרה, אולם השוטרים שהגיעו למקום סירבו לקבל את תלונת הצעיר. לאחר שפנה אליהם שוב ושוב, החליטו השוטרים לבסוף להכניסו לניידת. הם היכו אותו, אזקו אותו ועצרו אותו ואת חברתו למהלך הלילה, שבמהלכו אף מנעו מהצעירה להשתמש בשירותים.

לבסוף, השוטרים אף פתחו נגד שני הצעירים תיקים פליליים בגין חשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו. במשך שנה וחצי פנתה הסנגורית שלהם שוב ושוב בעניין, אך למרות שהיו ראיות כי הצעירים לא ביצעו כל עבירה - התביעה המשטרתית התמהמהה וסירבה להורות על סגירת התיקים נגדם. הדבר אירע רק לאחר פניית הנציב, שמצא את התלונה בעניין מוצדקת.

עוד באותו נושא

הנציב רוזן: "תובעת משטרתית בכירה התבטאה באופן לא ראוי"

לכתבה המלאה
אינפו דוח נציבות הפרקליטות. אתר רשמי
אינפו דוח נציבות הפרקליטות/אתר רשמי

בתלונה אחרת שנמצאה מוצדקת התברר כי הפרקליטות הסתירה מההגנה ומבית המשפט "ראיית זהב" שהייתה יכולה להוביל לזיכוי של נאשם בשוד אלים - ואכן הובילה לזיכויו לאחר שנתגלתה במקרה במהלך המשפט. במקרה נוסף שמוזכר בדוח נמצא כי שתי פרקליטות שניהלו תיק רצח שיקרו לבית המשפט, סירבו לאפשר לנאשמת להציג את גרסתה והביאו לשינוי חוות דעת פתולוגית - מבלי לתעד כראוי את השיחה.

מעמד מסירת הדו"ח הודעה לעיתונות: הדו"ח השנתי של נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות לשנת 2018
שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה. אתר רשמי
מעמד מסירת הדוח/אתר רשמי

בחלק מהתלונות מצא הנציב לנכון לציין כי הן עשויות להעיד על תופעות מערכתיות. למשל, באחד המקרים נמצא כי המשטרה החזיקה צעיר במעצר ללא כל הצדקה, ובניגוד להוראות בית המשפט. עם זאת, בניסוח הדברים הזכיר רוזן כי הסנגורים שפנו אליו טענו שמדובר בתופעה, ורמז שבהחלט ייתכן שאלו פני הדברים. הוא אף הורה להעביר את ממצאיו לראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה.

לעתים הניבו התלונות הפרטניות המלצות אופרטיביות בעלות השלכות רוחביות. אחת התלונות עסקה בשוטר שנגח בפניו של אזרח ללא סיבה בעת רישום דוח תנועה, ולאחר מכן הגיש יחד עם שותפתו השוטרת, שהייתה גם היא במקום, דוח שקרי לפיו האזרח הוא שתקף אותו. בעקבות המלצת הנציב, שמצא כי התלונה מוצדקת, מגובשות בימים אלו פקודת קבע למשטרה והנחיית פרקליט המדינה שתבחן את המשך שירותם של שוטרים שהורשעו בבית משפט או בהליך משמעתי בעבירות שיבוש הליכי משפט.

ניידת משטרה. ראובן קסטרו
שוטר שנחשד באלימות יורחק מתפקיד הכרוך במגע עם אזרחים/ראובן קסטרו

כך גם לגבי שוטרים אלימים. תלונה שהגיעה לפתחו של הנציב עסקה בשוטרי מג"ב שהיכו אזרח בשוק בעיר העתיקה בירושלים, ומאחר יותר גם בתחנת המשטרה. התלונה שהגיש האזרח נעה ונדה בין מח"ש ומחלקת המשמעת של המשטרה למשך למעלה משנה - שבמהלכה נשארו השוטרים שנחשדו באלימות בתפקידם - ובאו במגע יום יומי עם אזרחים. הנציב המליץ בעקבות המקרה כי מפכ"ל המשטרה ישקול הנחייה לפיה שוטר שנחשד באלימות יורחק מתפקיד הכרוך במגע עם אזרחים, ובאוקטובר האחרון הודיע המפכ"ל דאז רוני אלשיך, כי קיבל את ההמלצה.

אינפו נציבות. אתר רשמי
אינפו נציבות/אתר רשמי

בשנה החולפת התקבלו בנציבות 511 פניות, מתוכן 367 תלונות (השאר הוגדרו בקשות לבירור או פניות לידיעה בלבד). מתוך התלונות, שבירורן הסתיים, 79 נמצאו מוצדקות, 81 נדחו לגופו של עניין, ו-209 נדחו על הסף או שבירורן הופסק מסיבות שונות - למשל אם נמצא כי התלונה היא על גוף שאינו נמצא במסכות הנציבות, או שההליך שמוזכר בתלונה טרם הסתיים.

הפרקליטות אינה הגוף היחיד שמבוקר על ידי הנציב, אולם מהווה את המוקד לרוב התלונות - 214 במהלך השנה שעברה. 30 תלונות התקבלו על אנשים אחרים המוסמכים מטעם היועמ"ש לשמש תובעים כמו תובעים עירוניים, 23 תלונות עסקו בתביעה המשטרתית או בחוקרי משטרה, ושש תלונות עסקו ביועץ המשפטי לממשלה.

(עדכון ראשון 11:00)

משרד המשפטים. יולי 2013. יואב דודקביץ'
התנהלות מטרידה וחמורה של אנשי הפרקליטות והמשטרה/יואב דודקביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully