וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסודות הכמוסים של האיש שתפס את אייכמן וגייס את פולארד

24.3.2019 / 8:50

רפי איתן לקח עמו עשרות סודות שאצר במוחו, אחרי שנים ששימש כקודקוד מודיעיני. רק הוא היה יכול להתאושש מפרשת פולארד, ולהגיח מחדש כפוליטיקאי מצליח בן 80. הוא היה קשוח, חביב, נחוש מבצעית אך לא נוטר

רויטרס

באחד מימי אביב 1985 חלף רפי איתן בקומת הכניסה של בניין שגרירות ישראל בוושינגטון ונתקל במכר ותיק שהשתאה לראותו שם. איתן כיהן אז כארבע שנים כראש הלשכה לקשרי מדע (לק"ם) במשרד הביטחון, תחילה במקביל לתפקיד יועץ ראש הממשלה מנחם בגין ללחימה בטרור ובהמשך, כששמעון פרס ירש ארעית את יצחק שמיר, רק כראש לק"ם. מעטים מחוץ למערכת הביטחון התוודעו לקיומה של היחידה הסודית, שעסקה באיסוף מידע טכנולוגי רגיש, כ-20 שנה תחת בנימין בלומברג-ורד ולאחר הדחתו בידי שר הביטחון אריאל שרון - בידי איתן, חברם המשותף של בלומברג ושרון.

"רפי, מה אתה עושה כאן, בוושינגטון?"

איתן, חיוך ממזרי מאחורי עדשותיו העבות, הצטייד בסיפור כיסוי. "אני מטפל בנושאים מדעיים. תכנית 'מלחמת הכוכבים' של רייגן נראית מבטיחה מאד. באתי לדבר עם מומחים ותומכים".

עוד בוואלה! NEWS:
השר ואיש המודיעין לשעבר רפי איתן הלך לעולמו בגיל 92
נתניהו התראיין: "האם אקדם חוק שימנע העמדתי לדין? מאמין שלא"
אין שרמטכ"ל וגם אין נאשם: מי יישב על הכיסא המתעתע במשרד הביטחון?

השר לשעבר רפי איתן בהלווית יצה, מרץ 2013. שלומי גבאי
רפי איתן, מרץ 2013/שלומי גבאי

ואכן, שדולות כגון "הספר (ס' בשווא) הגבוה", שפעלו למען מיזם הגנת הטילים נגד טילים, זכו למגע חטוף עם איתן, גם כדי לנער מעקב אפשרי אחריו - חשד שליווה אותו מאז סוף שנות ה-60', כשפגש באפולו, פנסילבניה, את זלמן שפירו, התעשיין שממפעליו נעלם קצת אורניום ושב-FBI הניחו אך לא הוכיחו שהחומר עלה לישראל. החקירה נתקעה, או נקטעה, ואיתן היה חופשי לבוא ולצאת, כמוהו כחברו לאותו מסע לשפירו, אברהם (אברום) שלום בן-דור שהתקדם לראשות השב"כ.

רפי ואברום היו חברים ועמיתים עוד ממלחמת תש"ח. שניהם צמחו במערכות המודיעין, תחת ראש המוסד והממונה על השב"כ, איסר הראל, ושניהם הגיעו לצמרת. כמעט בו בזמן, בין 1984 ל-1986, גם הסתבכו, שלום בקו 300 ואיתן בפרשת פולארד, כי הסיבה האמיתית לביקור ראש הלק"ם בבירה האמריקנית לא היתה "מלחמת הכוכבים", ואף לא סיור בנספחות המדעית (שם הופקד סגן הנספח אילן רביד, ולא הנספח נעמן בלקינד, על הפעילות החשאית), אלא טיפוח המרגל הפורה שלו, ג'ונתן פולארד. בנובמבר 1985, כשפולארד נלכד והמוסד ואמ"ן הכחישו כל קשר אליו בפרט ולהפעלת מקורות אמריקנים בכלל, צף בזיכרון אותו מפגש מקרי בשגרירות והביא לפרסום רמז שלא היה ניתן לטעות במשמעותו. חוקרי פולארד חילצו ממנו הודאה בקשריו עם איתן. בצוות בקרת הנזקים, שניסה בדרכו המגושמת להערים על האמריקנים ונכשל, היה גם אברהם שלום, חודשים מעטים לפני שנאלץ לרדת מהאוטובוס בקו 300.

עוד באותו נושא

השר ואיש המודיעין לשעבר רפי איתן הלך לעולמו בגיל 92

לכתבה המלאה

תשע נשמות של שועל

תשע נשמות של שועל, לא של חתול, היו לרפי איתן. רק הוא היה מסוגל להתאושש מפרשת פולארד, להוון היטב את קשריו ברחבי תבל ולהגיח מחדש כפוליטיקאי מצליח בן 80 שהפך את גילו למגנט קולות. סייע לו בכך אופיו, שהיה קשוח וחביב גם יחד, נחוש מבצעית אך לא נוטר למי שתרמו לנסיגותיו הזמניות וההפיכות.

האיש שתפס את אייכמן וגייס את פולארד נתקל רק פעם אחת ואחרונה ביריב ערמומי אף ממנו: בנימין נתניהו. איתן האמין להבטחותיו של נתניהו כי לאחר בחירות 2009 יימצא בעמדה משפיעה בקרבתו. בכך הצטרף לחבורה מכובדת של מאמינים, כדוגמת דן מרידור וישראל כץ, שראו את ההתחייבויות החגיגיות שניתנו בעת מצוקה עולות בעשן כשהמערכה הסתיימה ואפשר היה להתנכר להם. איתן, יחד עם אלי ישי מש"ס, מנע מציפי לבני להרכיב מחדש את ממשלת אהוד אולמרט, לאחר התפטרותו. הוא היה שותף לאחריות להחזרת נתניהו לשלטון. יהיה זה פיתול מסקרן, אם בשבוע הלווייתו יביא נתניהו את פולארד מוושינגטון.

אייכמן בנעלי בית: הצצה להיסטוריה של משטרת ישראל. שלומי גבאי
אייכמן במהלך משפטו/שלומי גבאי
כשליח המוסד למרוקו היה איתן מחלוצי הקשרים עם בית המלוכה ושירותי הביטחון שלו

צמד השמות אייכמן ופולארד, שדבק באיתן, אינו מייצג את מלוא פעילותו המבצעית והמודיעינית שלו. הוא היה מפקד היחידה המבצעית המשותפת לשב"כ ולמוסד בסוף שנות ה-50' ובתחילת שנות ה-60'. איתן העריך את יכולתו של איסר הראל, אך התפעל יותר מיורשו ויריבו, אלוף מאיר עמית, שהעלה את המוסד על פסים חדישים ומותאמים למאמץ העיקרי של צה"ל, ההתכוננות למלחמה הבאה - מלחמת ששת הימים.

כשליח המוסד למרוקו היה איתן מחלוצי הקשרים עם בית המלוכה ושירותי הביטחון שלו - קשרים שהסתבכו לימים לפרשת חטיפתו ורציחתו של מנהיג האופוזיציה מהדי בן ברקה בצרפת. כנציג המוסד באירופה הגה וניהל את מיבצע פיתויים של מדעני הטילים הגרמנים במצרים לשוב הביתה ולמצוא פרנסה במקצועם, בלי לסכן את ישראל. באותו תפקיד פעל גם כחוליית הקישור בין עמית לבין ראש מודיעין חיל האוויר המצרי מוחמד חליל, שהזמין את עמית לשיחות בקהיר עם הנשיא נאצר. התנגדותו של הראל, שהתמנה ליועצו של ראש הממשלה ושר הביטחון לוי אשכול בתמיכת יגאל אלון ובמגמה לקזז את השפעת משה דיין על מקורבו עמית, סיכלה את ההיענות להזמנה וחסמה ערוץ אפשרי להסדר חוסך מלחמה.

לאיתן הוצע לקצר את שהותו באירופה ולחזור לתל-אביב, לפיקוד על היחידה המבצעית "קיסריה". משם, נאמר לו, יוכל בנקל להתמודד על ראשות המוסד. הוא העדיף, משיקולים מקצועיים ומשפחתיים, להשלים את תקופת השליחות המתוכננת. בשובו מצא שההנהלה החדשה של המוסד אינה להוטה לשלב אותו. הוא נדחק הצידה והחוצה. שרון ובדרבונו גם בגין החזיר אותו לדרג הבכיר, אך בשולי משולש הברזל אמ"ן-מוסד-שב"כ. איתן שאף להוכיח שהוא ולא חבריו לשעבר במוסד היה ראוי לעמוד בראש זרוע מודיעין החוץ של ישראל. כשדיווחו לו על נכונותו של אחד ג'ונתן פולארד לספק מידע סודי, לא נזהר. הוא עבר על כל האיסורים המעוררים מתרדמתה את בעיית הנאמנות הכפולה - הפעלה בשכר של יהודי מקומי במודיעין חיל-הים.

רפי איתן עם רעייתו מרים ובנם, 1966. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
רפי איתן עם רעייתו מרים ובנם, 1966/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

הכשלון המהדהד של פרשת פולארד

הדרג המדיני ידע על גיוסו של פולארד, בדיווח קצר של איתן לשר הביטחון משה ארנס, בתפר שבינו לבין יצחק רבין, אך לא הם ולא ראשי הממשלה יצחק שמיר ושמעון פרס טרחו לאכוף מגבלות על שפע החומר שזרם אליהם ושאיתן נהג להתפאר בו במסדרונות אמ"ן, בעקיצה לרפיונו של המוסד. הכישלון המהדהד של פרשת פולארד, שפגע בישראל עמוקות וארוכות, נזקף לחובת שני הדרגים - המדיני והמקצועי, מעל כולם איתן אך גם הרמטכ"ל משה לוי שאישר לקצין בכיר בשירות פעיל להשתתף בהפעלה.

אחרי בלותו כקודקוד מודיעיני הייתה לאיתן עדנה כשותף בקבלת החלטות ממלכתיות. ב-2007 היה חבר בוועדת השרים שאישרה את הפצצת הכור הגרעיני בסוריה. לפני חודשים מעטים, לבקשת ידידו ממפלגת הגימלאים אפרים לפיד, תת-אלוף בדימוס באמ"ן שפרסם ספר על קהילת המודיעין, השתתף איתן ברב-שיח עם קהל של יוצאי מערכת הביטחון.

ג'ונתן פולארד מגיע לבית המשפט המחוזי במנהטן, ניו יורק. 14 בדצמבר 2015. רויטרס
הכישלון המהדהד של פרשת פולארד, שפגע בישראל עמוקות וארוכות, נזקף לחובת שני הדרגים/רויטרס

באגביות מחויכת, כשנציג הצנזורה הצבאית מתאמץ שלא להתעלף, חשף שני סודות כמוסים - על איסוף המודיעין לקראת הפצצת הכור העיראקי ב-1981 ועל חלופה מבצעית שלבסוף לא נבחרה בסוריה. שניים מתוך עשרות סודות שאצר במוחו, לרוב מידע אישי. את השאר לקח אתמול איתו.

  • עוד באותו נושא:
  • רפי איתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully