וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ואיש המודיעין לשעבר רפי איתן הלך לעולמו בגיל 92

איתן, שבמסגרת שירותו במוסד הופקד על לכידת אייכמן, נבחר לכהן בכנסת ה-17 ושימש שר לענייני גמלאים. הוא שירת בפלמ"ח, ונפצע במלחמת העצמאות. נתניהו: "מגיבורי שירותי הביון"

השר לשעבר רפי איתן בהלווית יצה, מרץ 2013. שלומי גבאי
איתן. בן 92 במותו/שלומי גבאי

השר ואיש קהילת המודיעין לשעבר רפי איתן, הלך לעולמו היום (שבת) בגיל 92. בכנסת ה-17 היה איתן יו"ר מפלגת הגמלאים "גיל", ומשנבחר כיהן כשר לענייני גמלאים ולענייני ירושלים. בשנים האחרונות כיהן כיו"ר המועצה הלאומית המייעצת להשבת זכויות ורכוש יהודי במשרד ראש הממשלה, יו"ר מפלגת הגמלאים "דור" ויו"ר תנועת האזרחים הוותיקים. איתן נודע בהיותו אחד ממפקדי מבצע לכידת אדולף אייכמן בארגנטינה.

איתן נולד בקיבוץ עין חרוד לבני העלייה השלישית, יהודית ונח הנטמן, אנשי תנועת החלוץ. בהיותו בן שלוש עברו הוריו להתגורר ברמת השרון ועסקו בחקלאות. את שנות התיכון העביר בגבעת השלושה בתיכון החקלאי עם רחבעם זאבי ובסיומו, התנדב לפלמ"ח.

בתקופת שירותו השתתף איתן בין היתר בשחרור מעפילי עתלית וכן במבצע ליל הגשרים ואף נפצע מהתפוצצות מוקש בפעולה לקליטת מעפילים בקיבוץ יגור. הפציעה גרמה לו לחירשות כמעט מוחלטת ומאז נזקק למכשירי שמיעה.

לקריאה נוספת:
רפי איתן על תמיכתו בימין הקיצוני בגרמניה: "האויב של יריבך הוא חברך"
"אגדת מודיעין": השר לשעבר איתן בירך את הימין הקיצוני בגרמניה
רפי איתן, מפעילו לשעבר של פולארד: "אין שנה שלא עסקנו בשחרורו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחראי על לכידת אייכמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאוחר יותר, נפצע פעם נוספת בקרבות במלחמת העצמאות, בזמן ששירת כמ"מ בגדוד הראשון של חטיבת יפתח. לאחר פציעתו שהותירה רסיסים ברגליו, הוא שב להשתתף במבצע דני, בו החליף את רחבעם זאבי. הוא שירת בשב"כ ובמוסד, וכיהן כראש אגף המבצעים. במסגרת תפקידו זה היה בין היתר אחראי על לכידתו של אייכמן בארגנטינה ב-1960.

דריסת הרגל הפוליטית שלו היתה באמצע שנות ה-70 אז שימש כעוזרו של מקורבו דאז, אריאל שרון, בעת ששימש יועץ לענייני טרור לראש הממשלה יצחק רבין.

בראשית שנות ה-80, שרון, שכיהן אז כשר הביטחון, מינה את איתן לעמוד בראש הלשכה לקשרי מידע של משרד הביטחון. במסגרת תפקידו זה הוא שימש איש מפתח בפרשת הריגול של ג'ונתן פולארד. בעקבות חשיפת הפרשה, נאלץ איתן לפרוש מקהילת המודיעין, והלשכה בראשה עמד, פורקה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"מגיבורי שירותי הביון של מדינת ישראל"

ב-2006 נבחר לכהן כחבר כנסת לאחר שמפלגת "גיל" בראשה התמודד השיגה שבעה מנדטים. הוא כיהן כשר לענייני גמלאים בממשלתו של אהוד אולמרט והופקד על ענייני ירושלים. הוא התגורר בשכונת אפקה שבצפון תל אביב, היה נשוי למרים פלד, אלמנתו של יאיר פלד, יחד גידלו את ביתה מנישואיה הראשונים, ולהם עוד שני בנים.

מהמרכז הרפואי איכילוב תל אביב נמסר כי "השר ובכיר קהילת המודיעין רפאל רפי איתן בגיל 92 נפטר בשיבה טובה. המשפחה מודה לבית החולים על הטיפול המסור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לו ואמר כי "רפי היה מגיבורי שירותי הביון של מדינת ישראל באינספור פעולות למען ביטחון ישראל. הוא נטל חלק בלכידתו של הצורר הנאצי אדולף אייכמן והבאתו למשפט צדק בישראל בירושלים. הוא היה ידיד אישי קרוב של משפחתנו. לא היה שני לו בחוכמה, בשנינות ובמחויבות אין קץ לעם ישראל ולמדינתנו. אנו מבכים את לכתו".

רפי איתן בהלוויתו של אורי ליפשיץ. קובי אליהו
ב-2006 כיהן כשר הגמלאים. איתן/קובי אליהו

הנשיא ראובן ריבלין נפרד מאיתן ומסר כי "הלך מאיתנו לוחם אמיץ שתרומתו לביטחון מדינת ישראל תילמד דורות רבים. רפי היה לוחם בנשמתו, דבק במשימה ובאמת שלו. אנו מרכינים ראש לזכרו ונפרדים ממנו בעצב וברגשי תודה והערכה עמוקים על כל פועלו למען העם והמדינה".

ראש שירות הביטחון הכללי, נדב ארגמן, ספד לו. "פועלו של רפי איתן ז"ל שזור בימיו של שירות הביטחון הכללי ובימיה של מדינת ישראל". עוד אמר כי "רפי, שהיה ממקימי אגף המבצעים בשב"כ, הוביל והשתתף בעשרות מבצעים פורצי דרך שישארו עלומים עוד שנים רבות. אומץ ליבו, ערכיו וצנעת דרכו, כמגן ולא יראה - היא דרכנו ומורשתנו. אנו כואבים את לכתו וגאים להיות ממשיכי דרכו. יהי זכרו ברוך".

ראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, יוסי כהן וכלל המשרתים והמשרתות בארגון, אמרו כי "לעד נוקיר את תרומתו לביטחונה של מדינת ישראל, עוד מהיותו לוחם צעיר בפלמ"ח". עוד ספד לו "עשייתו ופעילותו תרשמנה באותיות זהב בהיסטוריה של המדינה".

לדבריו, "רפי היה לוחם ומפקד מהמעלה הראשונה, מקורי ואמיץ, שהוביל אינספור מבצעים נועזים ופעילויות מורכבות של המוסד, בהן המבצע ללכידתו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן. את רובם המכריע של המבצעים אי אפשר לפרסם, אך הם תרמו תרומה משמעותית לביצור ביטחונה של מדינת ישראל. היסודות שרפי הניח בשנות המדינה הראשונות הן נדבך משמעותי בפעילות המוסד גם היום, ועם ישראל חב לו רבות על עשייתו ופועלו".

  • עוד באותו נושא:
  • רפי איתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully