וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפי איתן, מפעילו לשעבר של פולארד: "אין שנה שלא עסקנו בשחרורו"

20.11.2015 / 12:41

מי שמסר לאמריקנים מידע מפליל על פולארד, בירך על שחרורו מהכלא אחרי 30 שנה: "אני מאוד שמח, שמח מאוד". עם זאת, הוא שמר על איפוק: "יש לי הרבה מה להגיד, אבל אתאפק לפחות שבועיים"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

השר לשעבר רפי איתן, שהיה מפעילו של ג'ונתן פולארד, שמע הבוקר (שישי) ברדיו על שחרורו מהכלא האמריקני, בעת שנסע במכוניתו. "כל הכבוד לאמריקנים, הם עשו לנו תרגיל ושחררו את פולארד שש שעות לפני הזמן שכולנו ציפינו לו. ממש כל הכבוד", אמר איתן לוואלה! NEWS, כשהוא מתייחס בציניות לקשיחות הממשל האמריקני, שנמנע מאז שנת 1985 לשחררו ורמז על כך שראוי היה להוציאו מהכלא כבר לפני שנים.

לאחר מכן שינה את הטון והתייחס ברצינות לדיווח על שחרורו של המרגל היהודי. "אין שנה שלא עסקנו בשחרור שלו, לאורך כל השנים. כל שנה העלנו את זה בפני האמריקנים. אני באופן אישי העליתי את זה בפני אחד מנשיאי ארצות הברית. היה לפחות נשיא אחד שפניתי אליו באופן אישי", אמר איתן, שהוסיף כי הגיע הרגע שלו קיוו אזרחי ישראל. "אני מאוד שמח על שחרורו של פולארד. שמח מאוד. יש לי הרבה מה להגיד, אבל אתאפק לפחות שבועיים. זה לא הזמן".

רפי איתן במפלגת הגימלאים החדשה דור , אוקטובר 2012. נמרוד סונדרס
פולארד עתר נגד מינויו לשר. רפי איתן/נמרוד סונדרס

על פי פרסומים זרים, מי שהפעיל את פולארד כמרגל, היה איתן, בעת שכיהן כראש הלשכה לקשרי מידע של משרד הביטחון (הלק"ם). הלשכה שבראשה עמד איתן הוקמה בשנת 1957 על מנת להשיג ידע מדעי להקמת כור גרעיני בישראל במקביל לסיוע הצרפתי. הייתה זו יחידה שרק מעטי מעטים ידעו על קיומה בקרב ארגוני ביון בעולם ואף בקרב קהילת המודיעין למרות חשיבותה האסטרטגית.

כמה שנים לאחר הקמתה, החל הלק"ם להתעצם, קיבל סמכויות נוספות מהמוסד והחל להפעיל סוכנים ברחבי העולם כדי לאסוף מידע מודיעיני בתחום המדע והטכנולוגיה במדינות זרות. אולם פעילות הלשכה נחשפה לראשונה רק בשנת 1985, לאחר שסוכנויות הביון האמריקאיות לכדו את פולארד, שאסף כאמור מידע עבור הלק"ם כקצין מודיעין בצי האמריקני.

במהלך השנים ניהל פולארד מאבק גלוי נגד איתן, ואף עתר באמצעות תומכיו לבג"ץ נגד מינויו לשר בממשלה, אך העתירה נדחתה. בשנת 2013 חשף איתן לראשונה בריאיון לגלי צה"ל, כי הסכים להעיד בפני האמריקנים ולספק להם מידע מפליל על פולארד, משום שידע שסיכמו עם ישראל שהוא ישוחרר לאחר עשר שנות מאסר. כיום, כעבור 30 שנה, הוא מברך על שחרורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully