וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קוץ בתחת" של טראמפ: החץ הכי ישר באמריקה שעשוי להפיל את הנשיא

ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר קיבל את המשימה לחקור את הקשרים בין רוסיה למקורבי הנשיא, אחרי קריירה מפוארת שזכתה להערכה מצד הרפובליקנים והדמוקרטים כאחד. "הוא לא רוצה ששום דבר יכתים אותו ציבורית"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

במשך שנתיים ניהל התובע המיוחד רוברט מולר את החקירה על מעורבות רוסיה בבחירות בארצות הברית ב-2016. ביום שישי הוא מסר לתובע הכללי וויליאם בר את דוח החקירה שבחנה אם קמפיין טראמפ שיתף פעולה עם מוסקבה ואם הנשיא שיבש את החקירה. הדוח נותר בשלב זה חשאי, אך החקירה הממושכת השפיעה - וצפויה להמשיך להשפיע - על הפוליטיקה האמריקנית ועל הבית הלבן.

המוניטין האימתני של מולר נבנה ב-50 שנות קריירה כאיש ציבור, שהחלו בהתנדבות לשירות צבאי בחיל הנחתים בגיל 21. שיאה של הקריירה מלאת התפניות שלו הייתה כשמונה לראש ה-FBI. לאורך הדרך, מולר בן 74, זכה למוניטין גם בקרב הרפובליקנים וגם בקרב הדמוקרטים כאיש עבודה חרוץ, בעל יושרה, שיטתי ורציני.

"הוא ככל הנראה החץ הכי ישר באמריקה שפועל לפי הנהלים, מאוד מקצועי", אמר עליו בריאיון לגרדיאן, גארת' גראף, מחבר הספר "איום המטריקס: בתוך ה-FBI של רוברט מולר והמלחמה נגד הטרור העולמי", שסקר כיצד מולר שינה את ה-FBI לאחר פיגועי אסון התאומים.

"הוא כל כך ישר, הוא תמיד לובש חולצה לבנה", אמר חברו הוותיק תומס ווילנר בריאיון לוושינגטון פוסט בשנה שעברה. "הוא קוץ בתחת רציני בגלל שהוא כל כך ישר. הוא מודע לכך שהוא דמות ציבורית, והוא לא רוצה שדבר יכתים אותו, אפילו לא חולצה כחולה".

לקריאה נוספת בנושא:
חקירת המעורבות הרוסית: עוד 3.5 שנות מאסר למנהל קמפיין טראמפ לשעבר
ארה"ב: 47 חודשי מאסר נגזרו על מנהל קמפיין טראמפ לשעבר
טראמפ על החקירות: "מנסים לסלק אותי עם בולשיט"

התובע המיוחד רוברט מולר מתדרך את הקונגרס על החקירה, 20 ביוני 2017. רויטרס
אובמה האריך את הכהונה שלו. מולר בקונגרס, 2017/רויטרס

למרות מסלול חייהם השונה של מולר וטראמפ, שניהם נולדו בעיר ניו יורק למשפחות פריווילגיות ועושר. טראמפ שעד גיל שמונה, ירש מיליון דולר מנכסי אביו, למד בבית ספר צבאי וסיים עם תואר בכלכלה בבית הספר וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה. מולר, בנו של קצין בחיל הים, נשלח לבית הספר למנהל עסקים סנט פול בניו-המפשייר וסיים את לימודיו באוניברסיטת פרינסטון.

בתום שנות בית הספר, חייהם של השניים השתנו בחדות. בעוד שטראמפ חמק משירות צבאי, מולר שירת במלחמת וייטנאם, נורה ברגלו, ובסיום המלחמה קיבל כמה אותות, בהם לב הארגמן וכוכב ארד.

"אומץ לבו, היוזמה התוקפנית שלו, ומסירות ליבו לתפקיד, תוך סיכון אישי גדול, היו משמעותיים בתבוסת כוח האויב", אמר עליו מפקדו בעת חלוקת העיטור. עם שובו לארצות הברית, מולר השלים תואר במשפטים באוניברסיטת וירג'יניה והחל את הקריירה שלו כתובע פדרלי, כולל שש שנים במשרד הפרקליטות בסן פרנסיסקו ושש שנים נוספות בבוסטון.

עוד באותו נושא

קנוניה עם מוסקבה או ציד מכשפות? מדריך לחקירת קשרי טראמפ ורוסיה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ באירוע בווסט פאלם ביץ', פלורידה, 22 במרץ 2019. רויטרס
דרכו הצטלבה עם מולר. טראמפ בפלורידה, שישי/רויטרס

לאחר שג'ורג' בוש האב נבחר לנשיאות, מולר, רפובליקני כל ימיו, עבר למחלקת המשפטים בוושינגטון, שם שימש ראש המחלקה הפלילית, פיקח על הרשעתו של מנהיג פנמה מנואל נורייגה, ומקרים נוספים של פשע מאורגן. לאחר שעבד במשרד פרטי תקופה, מולר שב לתפקיד התובע הפלילי בשנת 1995 בבירה וושינגטון, וזכה לקרדיט על שינוי משמעותי במחלקה. בהמשך, הוא מונה לתובע הפדרלי של המחוז הצפוני של קליפורניה וזכה לשבחים דומים. ביולי 2001 ג'ורג' בוש הבן מינה אותו לראש ה-FBI. שבוע לאחר השבעתו לתפקיד, ב-11 בספמטבר, התרחשו הפיגועים במגדלי התאומים.

"הוא היה חייל טוב", אמר עליו בריאיון לעיתונאי גארט גראף בוושינגטון פוסט, בשנת 2008, סגנו, טום פיקארד. "הוא היה מאוד רגוע תחת אש", הוסיף. "מולר התייצב במשרד בחמש בבוקר ועבד עד חצות", כתב גראף. "כל יום הוא הופיע במשרד דרוך, נקי ומוכן לעוד".

התובע הכללי של ארה"ב וויליאם בר מגיע לביתו בווירג'יניה, 22 במרץ 2019. AP
הדוח בידיו. התובע הכללי בר בביתו, שישי/AP

האתגר של מולר בשנים שיבואו היה לכונן מהפכה טכנולוגית וארגונית בלשכה, ולנהל שינוי בתפקידה המסורתי מהתמקדות בתביעות בתחום הפשע, למניעת פיגועי טרור. דבקותו בחוק, הובילה אותו לקונפליקט עם ממשל בוש, כשפיתח כלים חדשים להתמודד עם טרור.

כשמולר הגיע לסוף הקדנציה שלו בת העשור בראשות ה-FBI, מנהיגותו הייתה חזקה ומבוססת ומושא להערצה עד כדי כך שהסנאט, לבקשתו של נשיא ארצות הברית אז ברק אובמה, האריך בשלוש שנים נוספות את כהונתו ברוב מוחלט.

בסיום כהונתו, מולר שימש ארבע שנים נוספות בסקטור הפרטי, כשג'יימס קומי שעדיין לא ריצה מחצית מכהונתו כראש ה-FBI פוטר על ידי טראמפ, מהלך שהוביל למינויו של מולר כיועץ מיוחד. היה זה רגע מכונן שהוביל את הדרכים שלהם להשתלב פעם נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully