וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנוניה עם מוסקבה או ציד מכשפות? מדריך לחקירת קשרי טראמפ ורוסיה

23.3.2019 / 19:24

התובע המיוחד מולר הגיש את הדוח על מעורבות רוסיה אחרי כמעט שנתיים של חקירה שטלטלה את ארה"ב..אילו עבירות נחקרו? מהן המסקנות לגבי הנשיא? ומה השלב הבא? מורה נבוכים לפרשה שעלולה לעלות לטראמפ בקריירה הפוליטית שלו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

כמעט שנתיים נמשכה בסודיות מופתית חקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר, שריחפה כמו עננה מבאישה מעל הבית הלבן. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כינה אותה שוב ושוב "ציד מכשפות", אך רוב הציבור האמריקני נתן אמון במי שהופקד על אחת החקירות הרגישות והמטלטלות ביותר שידעה ארצות הברית בעת האחרונה.

לקריאה נוספת בנושא:
חקירת המעורבות הרוסית: עוד 3.5 שנות מאסר למנהל קמפיין טראמפ לשעבר
ארה"ב: 47 חודשי מאסר נגזרו על מנהל קמפיין טראמפ לשעבר
טראמפ על החקירות: "מנסים לסלק אותי עם בולשיט"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 21 במרץ 2019. רויטרס
כינה את החקירה "ציד מכשפות"/רויטרס

איך התחילה החקירה?

במאי 2017 החליט טראמפ לפטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי. לפי גרסתו של קומי, היה זה מאחר שהוא סירב לסגור את חקירת היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, שהודח מהממשל עוד בפברואר. לטענת טראמפ, זה היה משיקולים מקצועיים.

אחרי שהתובע הכללי ג'ף סשנז פסל את עצמו מהחקירה משום שלא חשף בשימוע בסנאט שיחות שקיים עם השגריר הרוסי בוושינגטון בזמן הקמפיין, החליט סגנו במשרד המשפטים, רוד רוזנשטיין, למנות תובע מיוחד. הוא בחר במולר, ראש ה-FBI לשעבר ואדם מוערך במערכת המשפט האמריקנית.

עוד באותו נושא

כל אנשי הנשיא: השחקנים המרכזיים בחקירת המעורבות הרוסית

לכתבה המלאה
ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, 2013. רויטרס
ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר/רויטרס

מה חקר מולר?

מולר המשיך את החקירה שהחלה ב-FBI, ובחנה אם הקמפיין של טראמפ קשר קשר עם מוסקבה כדי להטות את תוצאות הבחירות ב-2016 ולפגוע במועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. סוכנויות המודיעין האמריקניות כבר קבעו כי הקרמלין פעל כדי לעזור לטראמפ, תוך שהוא פורץ למחשבי המפלגה הדמוקרטית ומעביר לוויקיליקס את החומרים. מה שנותר היה להכריע אם היה תיאום בין רוסיה לקמפיין. הן מוסקבה והן טראמפ ואנשיו דוחים זאת על הסף.

בחלוף הזמן, התובע המיוחד החל לחקור גם אם טראמפ שיבש את החקירה (Obstruction of Justice, עבירה שבגינה אפשר לפתוח במשפט הדחה בקונגרס), בין היתר כשהדיח את קומי והתבטא נגד החוקרים בטוויטר ציוץ אחרי ציוץ.

מהן מסקנות החקירה?

הדוח טרם פורסם, אך מולר ואנשיו העמידו לדין עד כה 34 אנשים - בהם מקורבים של טראמפ וקציני מודיעין רוסים - ושלוש חברות רוסיות. גורם במשרד המשפטים אמר כי בדוח לא נכללים כתבי אישום נוספים, אך אין זה בהכרח מגלה את התמונה המלאה - ייתכן שיש כתבי אישום חשאיים שטרם פורסמו, וגם את טראמפ זה לא בהכרח מזכה.

השמות הבולטים ביותר שהועמדו לדין על ידי מולר הם פול מנפורט, מנהל הקמפיין של טראמפ לשעבר, שהורשע בהונאות פיננסיות ונשלח לשבע שנות מאסר וחצי; מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ שהורשע בהונאות פיננסיות ובעברות מימון בחירות, נשלח לשלוש שנות מאסר; מייקל פלין, היועץ לביטחון לשעבר שהודה במתן עדות שקר ל-FBI, עונשו טרם נקבע; רוג'ר סטון, יועץ ותיק של טראמפ המואשם בשיבוש חקירה, מתן עדות שקר לקונגרס והדחת עד, עונשו טרם נקבע; 13 אזרחים רוסים הקשורים לסוכנות מחקר רוסית האחראית להפצת תעמולה ברשת; ו-12 קצינים במודיעין הצבאי הרוסי שהואשמו בפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית; כל האזרחים הרוסים שהיו מעורבים בפרשה הועמדו לדין בהיעדרם.

העימות השני בין המועמדים לנשיאות הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, אוקטובר 2016. רויטרס
האחרון שעמד למשפט הדחה. קלינטון/רויטרס

האם טראמפ "אשם"?

המינוח הזה בעייתי, לנוכח החסינות הרחבה שממנה נהנה נשיא ארצות הברית. גורמים משפטיים מטעם הבית הלבן גרסו לאורך החקירה כי לא ניתן להעמיד לדין את טראמפ, ולכן ייתכן שגם אם מולר סבור כי טראמפ אשם בעבירות כלשהן, הוא יבהיר זאת בהסברים ובמידע שיכול לשמש את הקונגרס.

האם הקונגרס מתכנן - או יכול - להדיח את טראמפ?

כן. לפי החוקה, יש כמה עבירות שבגינן ניתן לפתוח במשפט הדחה נגד נשיא מכהן, בהן גם שיבוש חקירה. פרט לאגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית, שמנסה לקדם את המהלך בבית הנבחרים שבו נהנית המפלגה מרוב, אין התלהבות רבה לפתוח במשפט הדחה גם בקרב מתנגדי הנשיא. עם זאת, רבים מהם אמרו כי יש להמתין לפרסום הדוח בטרם יקבלו החלטה בנושא.

עם זאת, גם אם הדמוקרטים יפתחו במהלך כזה, אין לו סיכוי רב. כדי להדיח נשיא יש צורך ברוב רגיל בבית הנבחרים, שיושג בקלות, אבל המכשול העיקרי הוא בסנאט, ששני שליש מחבריו דרושים כדי להשלים את ההדחה. הרפובליקנים שולטים בסנאט, והם לא ישושו להדיח נשיא ממפלגתם - במיוחד כשהדוח לא צפוי להיות חד-משמעי.

הנשיא האחרון שעמד למשפט הדחה היה ביל קלינטון ב-1999, אך הוא זוכה על ידי הסנאט. אף נשיא מכהן לא הודח על ידי הקונגרס, אך ריצ'רד ניקסון התפטר מתפקידו ב-1974 כשהבין שזה הגורל הצפוי לו.

האם הדוח יפורסם?

זה תלוי בתובע הכללי וויליאם בר, שקיבל לידיו את הדוח החשאי. הוא אמור להעביר את ראשי הפרקים שלו להנהגת הקונגרס, ויצטרך להחליט אילו חלקים מהדוח - אם בכלל - יפורסמו בפני הציבור. הדמוקרטים כבר הזהירו כי הם עשויים לזמן את מולר להעיד ולעתור לבתי המשפט אם הדוח של מולר לא ייחשף.

מה עוד צפוי לטראמפ מבחינה משפטית?

פרט לחקירה של מולר, טראמפ ניצב בפני חקירה נפרדת של משרד המשפטים בניו יורק, שממנה עולה כי הוא שילם דמי שתיקה במהלך קמפיין הבחירות לשתי נשים שטוענות כי הוא קיים עמן יחסי מין שנים לפני התמודדותו בבחירות. הוא גם הפר לכאורה את חוק מימון הבחירות, כשלטענת עורך דינו לשעבר כהן, הוא התבקש לבצע את העברות הכספים. כמו כן, התביעה הפדרלית, גם היא, בניו יורק, חוקרת אפשרות שגורמים זרים תרמו כסף לוועדת ההשבעה של הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully