וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי כשנתיים: התובע המיוחד הגיש את הדוח על קשרי טראמפ ורוסיה

23.3.2019 / 0:00

הדוח שגיבש מולר מאז מאי 2017 הועבר לידי התובע הכללי, שיצטרך להחליט כמה לפרסם ממנו. גורם במשרד המשפטים אמר כי אין המלצות לכתבי אישום נוספים. הדוח חקר אם היה שיתוף פעולה בין הנשיא למוסקבה ב-2016 ואם טראמפ שיבש חקירה. הדמוקרטים קוראים לפרסם את הדוח במלואו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

החוקר המיוחד רוברט מולר הגיש הערב (שישי) את הדוח על מעורבות רוסיה בבחירות בארצות הברית בשנת 2016 - כך מסר משרד המשפטים, אחרי הגשת הדוח לתובע הכללי וויליאם בר. זאת בתום כשנתיים של חקירה שבה נבדק גם אם הקמפיין של הנשיא דונלד טראמפ שיתף פעולה עם מוסקבה ואם הנשיא שיבש את החקירה.

עדיין לא ברור אם הדוח של מולר מכיל ראיות לקשירת קשר בין הקמפיין של טראמפ למוסקבה או לשיבוש חקירה מצדו של הנשיא. גורם בכיר במשרד המשפטים אמר כי אין כתבי אישום נוספים, אולם זה לא בהכרח מעיד על המסקנות לגבי טראמפ. זאת משום שחוות דעת משפטיות אומרות כי לא ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן ולכן זה נתון לידי הקונגרס. עד היום הוגשו כתבי אישום נגד 34 אנשים, בהם מקורביו של טראמפ וקציני מודיעין רוסים, ונגד שלוש חברות רוסיות. מוסקבה מכחישה את מעורבותה.

בר יצטרך להכריע עד כמה מהדוח, אם בכלל, יתפרסם לעיון הציבור, אך הדמוקרטים קראו לעשות זאת בהקדם האפשרי ולא לאפשר לטראמפ להציץ בו קודם לכן. דוברת הבית הלבן שרה סנדרס אמרה אחרי מסירת הדוח כי "הצעדים הבאים הם של התובע הכללי, ואנחנו מצפים לתהליך. הבית הלבן לא קיבל את הדוח".

פרקליטו של טראמפ, ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני, אמר כי עורכי הדין של הנשיא מעוניינים לצפות בתוכן הדוח טרם הוא יתפרסם באופן בפומבי. עם זאת הוא הוסיף כי הצוות המשפטי של טראמפ לא קיבל שום הבטחה שתינתן לו הזדמנות כזו.

לקריאה נוספת בנושא:
חקירת המעורבות הרוסית: עוד 3.5 שנות מאסר למנהל קמפיין טראמפ לשעבר
ארה"ב: 47 חודשי מאסר נגזרו על מנהל קמפיין טראמפ לשעבר
טראמפ על החקירות: "מנסים לסלק אותי עם בולשיט"

ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, 2013. רויטרס
הותקף על ידי הנשיא במהלך החקירה. התובע המיוחד מולר/רויטרס

ראשי הדמוקרטים בקונגרס אמרו כי יש הכרח לפרסם את הדוח של מולר במלואו. "לציבור האמריקני זכות לדעת את האמת", מסרו יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר. הדמוקרטים הבהירו כי הם יזמנו את מולר להעיד ויפנו לבתי המשפט אם הדוח לא יפורסם במלואו. על אף שחקירתו של מולר הסתיימה, כמה ועדות בבית הנבחרים פתחו בחקירות מקיפות משלהן נגד טראמפ ומקורביו.

בנוסף לכך, טראמפ ניצב בפני חקירה נפרדת של משרד המשפטים בניו יורק, שממנה עולה כי הוא שילם דמי שתיקה במהלך קמפיין הבחירות לשתי נשים שטוענות כי הוא קיים עמן יחסי מין שנים לפני התמודדותו בבחירות. הוא גם הפר לכאורה את חוק מימון הבחירות, כשלטענת עורך דינו לשעבר כהן, הוא התבקש לבצע את העברות הכספים. כמו כן, התביעה הפדרלית, גם היא, בניו יורק, חוקרת אפשרות שגורמים זרים תרמו כסף לוועדת ההשבעה של הנשיא.

עוד באותו נושא

דיווח בארה"ב: חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 מגיעה לסיומה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 21 במרץ 2019. רויטרס
לא החקירה היחידה נגדו. טראמפ, חמישי/רויטרס

גם בקרב הרפובליקנים היו מי שקראו לפרסם את הדוח. אחד מבכירי הרפובליקנים, הסנאטור צ'אק גראסלי ממדינת איווה, אמר כי התובע הכללי חייב למסור את ממצאי חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות לקונגרס ולפרסם אותם פומבית כדי לסיים את "הספקולציות והרמיזות התלויות מעל ממשלו של הנשיא טראמפ". גראסלי, יו"ר ועדת המשפט לשעבר, הוסיף כי זה ברור שהרוסים "ניסו להתערב בהליך הדמוקרטי שלנו", אך עד שלא יפורסמו הממצאים, אין שום הוכחה לכך.

רודולף ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק לשעבר מציג  את מועמדתו לבית המשפט העליון בפני טראמפ, בבית הלבן 9 ביולי 2018. רויטרס
פרקליטו של טראמפ, ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני/רויטרס

החקירה הטילה צל כבד על כהונתו של טראמפ והגיעה לבכירים בקמפיין שלו ולמקורביו, כולל מנהל הקמפיין לשעבר פול מנפורט, עורך דינו האישי לשעבר מייקל כהן והיועץ לביטחון לאומי מייקל פלין, שהורשעו או הודו בעבירות שבהן הואשמו. הנשיא הרבה להשתלח בחקירה ובאלו שהובילו אותה בשנתיים האחרונות וכינה אותה "ציד מכשפות". הוא האשים את מולר, ראש ה-FBI לשעבר, בניגוד עניינים.

גורמי המודיעין בארצות הברית קבעו כי מוסקבה התערבה בבחירות דרך פריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית והפצת תעמולה ומידע שגוי ברשת כדי לפלג את החברה האמריקנית, לפגוע בהילרי קלינטון ולעזור לטראמפ.

במכתב ששלח למחוקקים, אמר התובע הכללי - שמונה לתפקיד בפברואר על ידי הסנאט, אחרי שהחליף את ג'ף סשנז שפוטר - כי הוא עשוי לספק מידע לקונגרס על ממצאי הדוח כבר בסוף השבוע הנוכחי. הוא לא פירט מעבר לכך. לפי החוק הנוגע לתובעים מיוחדים, על התובע הכללי לחבר סיכום של הדוח ולהציג אותו בפני ראשי ועדות המשפט בקונגרס, אולם זה תלוי בעיקר בו אילו חלקים ממנו להציג לעיון הציבור.

על בסיס העבירות שחקר מולר ניתן לפתוח משפט הדחה בקונגרס. כדי להדיח נשיא, יש צורך ברוב רגיל בבית הנבחרים, שבשליטת הדמוקרטים, ורוב של שני שלישים בסנאט, שבשליטת הרפובליקנים - תרחיש שאינו סביר בשלב זה כשטרם ידוע אילו מסקנות גיבש מולר נגד הנשיא, אם בכלל. אף נשיא מכהן מעולם לא הודח. הנשיא האחרון שעמד למשפט היה ביל קלינטון הדמוקרטי, שהודח על ידי בית הנבחרים, אך זוכה על ידי הסנאט ב-1999 מעבירות של שיבוש חקירה.

הדוח שהגיש התובע המיוחד על חקירת המעורבות הרוסית - ארצות הברית 22 במרץ 2019. אתר רשמי
המכתב ששלח התובע הכללי לחברי הקונגרס/אתר רשמי

החקירה עברה לידיו של מולר אחרי שטראמפ הדיח את ראש ה-FBI ג'יימס קומי במאי 2017, שהסוכנות שלו חקרה את המעורבות הרוסית. אחרי שהתובע הכללי הראשון בממשל ג'ף סשנז פסל את עצמו מהחקירה, למורת רוחו של טראמפ, בשל שיחות שקיים עם השגריר הרוסי לפני הבחירות, עבר הפיקוח לידיו של סגנו, רוד רוזנשטיין. זה החליט למנות את מולר לתפקיד התובע המיוחד. גם רוזנשטיין צפוי לעזוב את תפקידו בקרוב.

במהלך החקירה הממושכת, החוקרים של מולר בחנו שורה ארוכה של התקשרויות בין גורמים המקורבים לטראמפ לבין אלו הקשורים לקרמלין. אחת מהן הייתה פגישה במגדל טראמפ בניו יורק, שבה נכח בין השאר בנו הבכור של הנשיא הרפובליקני דאז ועורכת דין רוסייה הקשורה לקרמלין, חמישה חודשים בלבד לפני הבחירות.

מולר חקר גם אם טראמפ שיבש את החקירה כשביקש מקומי לסיים את החקירה נגד פלין, כשפיטר את קומי לאחר מכן, כשתקף אותו, כשהציע חנינה ליועציו לשעבר וכשהדיח את סשנז.

המעורבים הבולטים בחקירה

מנהל הקמפיין לשעבר, מנפורט. מולר הראה כיצד הוא הרוויח מיליוני דולרים כשעבד בשביל פוליטיקאים פרו-רוסים באוקראינה, וחשף את קשריו ליועץ שעליו אמר התובע המיוחד כי הוא קשור למודיעין הרוסי. בשני התיקים בהם מנפורט הועמד לדין על ידי צוות החקירה של מולר הוא נידון לעונש של שבע עד שבע וחצי שנות מאסר.

בחקירה נחשף כי טראמפ ניהל משא ומתן לבניית גורד שחקים במוסקבה עמוק בתוך קמפיין הבחירות בשנת 2016. זאת בניגוד להצהרותיו של טראמפ באותו זמן, כי אין לו כל קשר עם הרוסים.

התובע המיוחד גם העמיד לדין את יועצו הוותיק של טראמפ, רוג'ר סטון, פעיל רפובליקני. סטון מואשם בכך שאמר לאנשי הקמפיין של טראמפ כי הוא ידע מראש על התכנית של אתר ויקיליקס להדליף תכתובות מייל שיסבו נזק למתמודדת לנשיאות דאז הילרי קלינטון שנגנבו על ידי רוסיה.

לפי הדובר של התובע המיוחד, פיטר קאר, מולר יסיים את תפקידו בשירות המדינה "בימים הקרובים". עוד אמר קאר כי מספר מצומצם מאנשי צוות החקירה יישאר "כדי לסייע בסגירת הפעילות של משרד התובע המיוחד", אך לא ציין לוח זמנים ספציפי בו יקרו הדברים. נכון להיום, 11 פרקליטים עדיין מועסקים על ידי המשרד.

(עדכון ראשון 23:10)

מנהל הקמפיין לשעבר של דונלד טראמפ, פול מנפורט, בכניסה לבית המשפט. רויטרס, רויטרס
הרוויח מיליונים מעבודה למען פוליטיקאים פרו-רוסים. מנפורט/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully