וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטיפת מוח גזענית: המסע של המחבל מניו זילנד בשדות הקטל של הבלקן

23.3.2019 / 15:15

לפני שרצח 50 מתפללים במסגדים בקרייסצ'רץ', ביקר המחבל במדינות הבלקן כדי ללמוד על מלחמת בוסניה והקרבות נגד השלטון העות'מאני. השיר הלאומני הסרבי ששמע במהלך מסע הירי והכיתובים על נשקו הזכירו לתושבי האזור המוסלמים תקופות אפלות בהיסטוריה: "אידיאולוגיה רצחנית"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המחבל מהטבח בניו זילנד, שמואשם ברצח 50 מתפללים מוסלמים ובפציעתם של עשרות נוספים, בילה במשך שלוש שנים במדינת הבלקן, שם הוא ככל הנראה למד על אודות מלחמת בוסניה והקרבות נגד שלטון האימפריה העות'מאנית. גורמים רשמיים בבולגריה, טורקיה וקרואטיה אישרו כי ברנטון טרנט, אזרח אוסטרליה בן 28, ביקר בשטחיהן בין השנים 2016-2018, בנוסף לדיווחים על ביקוריו גם בהונגריה ובבוסניה.

הפרטים המלאים על מסעותיו של טרנט באזור עדיין לא ברורים, אך הרשויות באותן המדינות מתחקות בימים אלה אחר תנועותיו במטרה לאתר את הקשרים האפשריים שייתכן שהיו לו לאזרחים מקומיים. במהלך מסע הירי, שאותו העביר בשידור חי באינטרנט, חשף הנאשם את השקפת עולמו על הקונפליקטים הדתיים באירופה ובמדינות הבלקן - אזור שמתאפיין בחוסר יציבות ובסכסוכים עקובים מדם שנמנים על כמה מהאירועים האלימים ביותר בהיסטוריה של היבשת.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ לא סבור שהלאומנות הלבנה היא סכנה: "קבוצה קטנה"
תיאוריות מארה"ב ושירים מסרביה: ההשראה של המחבל מניו זילנד
ראש ממשלת ניו זילנד: לא אומר עוד את שמו של המחבל

היורה בפיגוע הירי ההמוני במסגד בעיר כרייסטצ'רץ'. אתר רשמי
מסע הירי הועבר בשידור חי לצלילי שיר לאומני סרבי. טרנט/אתר רשמי

מוזיקת הרקע שליוותה אותו בדרכו למסגדים כללה שיר לאומני סרבי ממלחמת בוסניה, שקרעה לגזרים את מדינת יוגוסלביה לשעבר בין השנים 1992 עד 1995. השיר מהלל את הלוחמים הסרבים ואת המנהיג הפוליטי שלהם לשעבר, רדובן קרדז'יץ', שמרצה מאסר עולם בגין רצח עם ופשעי מלחמה נוספים שעליהם נשפט על ידי הטריבונל המיוחד לחקר המלחמות ביוגוסלביה.

בנוסף לכך, הרובים של טרנט כללו כיתובים באותיות קיריליות עם שמות של לוחמים סרבים ידועים וכן של לוחמים ממונטנגרו נגד השלטון העות'מאני בן 500 השנים ששרר בבלקן. אזכור נוסף של הקונפליקטים הללו הופיעו במניפסט בן 74 העמודים שפרסם היורה ברשתות החברתיות, שבו שטח את משנתו הגזענית נגד מהגרים והתייחס לפשעים שבוצעו על ידי מוסלמים באירופה.

עוד באותו נושא

דקות דומיה וקריאת מואזין בטלוויזיה: שבוע לטבח בניו זילנד

לכתבה המלאה
מחסניות הנשק ששימשו את היורה במהלך פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' ניו זילנד 15 במרץ 2019. אתר רשמי
הכיתובים כללו אזכורים לוחמים סרביים באותיות קיריליות. הרובים שבהם השתמש טרנט/אתר רשמי

תושבים רבים בבוסניה אמרו כי הטבח בקרייסצ'רץ', וכן אזכור שמו של קרדז'יץ', החזיר אותם לרגעים הקשים מהמלחמה, שבה נהרגו יותר מ-100 אלף בני אדם. "המתקפה הזאת היא הוכחה שהאידיאולוגיה של קאראג'יץ מובילה לרצח ולטרור", אמר עדל סבנוביץ', אזרח מוסלמי מעיר הבירה סרייבו וניצול הטבח משנת 1995, שבו חיילים סרבים הרגו כ-8,000 גברים וילדים מוסלמים. "חייבים לגנות אותה בכל האמצעים".

סרטון יו-טיוב של השיר שהתנגן במכוניתו של טרנט בדרכו למסע הירי מציג אסירים מוסלמים במחנות ריכוז סרביים במהלך המלחמה. "הישמרו אוסטאשה וטורקים", נאמר בשיר, תוך שימוש בכינוי הגנאי לקרואטים ולמוסלמים מבוסניה שבו השתמשו הלאומנים מסרביה. נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' הדגיש כי הירי בניו זילנד הוא "פשע נוראי שבוצע על ידי פסיכופת", אך ביקר את התקשורת המקומית והעולמית על כך שהם לכאורה האשימו את הסרבים בפשע של טרנט רק בגלל "טעמו במוזיקה".

קשרים למקומיים ואתרים היסטוריים

בעוד שסרביה ובוסניה לא הודו באופן רשמי כי היורה ביקר בהן, בקרואטיה פורסמה הודעה רשמית שאישרה כי טרנט בילה בה בין דצמבר 2016 לינואר 2017, מבלי שברור האם שהותו הייתה רצופה. באתר החדשות הקרואטי "24 שעות" נכתב כי טרנט המריא מקרואטיה מהבירה זאגרב ב-18 בינואר 2017, אחרי שביקר בכמה מערי החוף המרכזיות במדינה, שבהן לן בעיקר בבתי מלון. ראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' אמר לעיתונאים כי "עד לרגע הטבח האדם הזה לא היה במרכז תשומת הלב המוסדות שלנו".

חיילים סרבים ואסירים מוסלמים ב-1995. AP
התושבים המוסלמים נזכרו בימי המלחמה והטבח. אסירים מוסלמים עם חיילים סרבים ב-1995/AP

בנוסף לכך, התובע הכללי בבולגריה, סוטיר טסטסרוב, אמר כי טרנט שכר מכונית בשנה שעברה ונסע בה ביותר מ-12 ערים, כולל אתרים היסטוריים, כשהוא מתעניין בעיקר בקרבות בין הנוצרים לבין הצבא העותומאני. משרד הפנים בבולגריה הוסיף כי הוא מתואם עם צוותי הלוחמה בטרור של כמה מדינות, כולל ארצות הברית, בנוגע לטרנט ולקשריו האפשריים לאזרחים מקומיים.

גם טורקיה חוקרת את תנועותיו של טרנט במהלך שני הביקורים המדווחים שלו למדינה, ששלושה מאזרחיה נפצעו בטבח. בערוץ טלוויזיה מקומי, שדיווח כי טרנט ביקר בטורקיה פעם אחת במרץ ופעם נוספת בספטמבר-אוקטובר של שנת 2016, פורסמו תצלומי אבטחה שלו כשהוא מגיע לשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול.

שבוע לטבח בניו זילנד 22 במרץ 2019. רויטרס, רויטרס
הרשויות במדינות הבלקן מתחקות אחר קשריו של היורה. אבל בניו זילנד, שבוע אחרי הטבח/רויטרס, רויטרס

סוכנות ידיעות מקומית בבוסניה דיווחה כי טרנט הגיע גם לשם ממוטנגרו בינואר 2017. בנוסף אליה, במרכז ללוחמה בטרור של הונגריה אמרו במייל לסוכנות אי-פי כי טרנט ביקר שם, וציינו כי הם מתואמים עם מדינות אחרות כדי "לבדוק את נסיבות הטיול בהונגריה במלואן. הפרטים והשלבים של התהליך - מסיבות מובנות - אינם חשופים לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully