וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה גינתה את הצהרת טראמפ: "נשחרר הגולן בכל האמצעים האפשריים"

22.3.2019 / 12:55

לאחר קריאתו של נשיא ארה"ב להכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן, בדמשק ובמוסקבה טענו כי ההצהרה היא הפרה בוטה של מועצת הביטחון של האו"ם. באיראן תקפו את ההחלטה וכינו אותה "לא חוקית ובלתי מקובלת". ארדואן: "ההחלטה של טראמפ דוחפת את האזור למשבר חדש"

עשית היסטוריה בהודעת על הרצון להכיר בריבונות בגולן/צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

סוריה גינתה הבוקר (שישי) את הצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפיה יש להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן וכינתה אותה "חסרת אחריות". לדבריהם, עמדת האמריקנים בנושא רמת הגולן משקפת הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם והיא תישאר ערבית וסורית למרות הודעתו של טראמפ. "האומה הסורית נחושה לשחרר את השטח הסורי היקר בכל האמצעים האפשריים", מסר גורם רשמי בסוריה.

"ההחלטה של טראמפ דוחפת את האזור למשבר חדש", תקף נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. "אנחנו לא יכולים לאפשר לגיטימציה לפלישה לרמת הגולן". איראן ביקרה אף היא את ההחלטה להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, וטענה כי היא "לא חוקית ובלתי מקובלת".

גם ברוסיה אמרו היום כי ההכרה של טראמפ היא הפרה ישירה של החלטות האו"ם. איגור מורוזוב, חבר בבית העליון של הפרלמנט של רוסיה, ביקר אתמול את הצהרותיו של טראמפ על רמת הגולן. לדבריו, זהו ניסיון לפלג את העולם הערבי ולפגוע ביחסים בין רוסיה לסוריה.

האיחוד האירופי הצטרף לגינויים נגד ההצהרה והודיע כי אינו מכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן. מצרים דחתה גם כן את הכרתו של הנשיא טראמפ. לפי משרד החוץ בקהיר, רמת הגולן היא אדמה סורית כבושה על פי החוק הבינלאומי.

לקריאה נוספת בנושא:
"הגיע הזמן להכרה אמריקנית": בישראל מברכים על הצהרת טראמפ
דיווח: ארה"ב עשויה להכריז על הכרה בגולן במהלך ביקור נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו בהצהרות במעון רה"מ, 21 במרץ 2019. רויטרס
נתניהו ושר החוץ פומפאו, אמש/רויטרס

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו תקף אמש את דבריו של טראמפ בדבר הכרה בריבונות ישראל. "כוונתו של טראמפ להכיר בריבונות הישראלית בשטח זה תוביל להגברת האלימות באזור". שר החוץ הטורקי הוסיף כי ארצו תומכת בשלמות הטריטוריאלית של סוריה.

גם ראש ה-CIA לשעבר ליאון פנטה, ששימש גם כשר ההגנה של ארצות הברית, אמר כי "הנשיא שחרר שוב ציוץ ללא תיאום עם שותפינו מהעולם". לדבריו, "ההחלטה מוסרת ללא עלות קלף שיכול היה לשמש במשא ומתן עתידי על הסכם שלום במזרח התיכון. זה הולך ליצור בעיות עם שותפינו הערבים באזור הזה של העולם".

בין הקולות המתנגדים לצעד של נשיא ארצות הברית היה ריצ'רד האס, בכיר לשעבר במחלקת המדינה האמריקנית שאמר כי "הוא לחלוטין איננו מסכים עם הודעתו של טראמפ". לדבריו, ההצרה פוגעת בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, האוסרת על סיפוח שטח שנכבש בעימות צבאי.

עוד באותו נושא

טראמפ: הגיע הזמן להכרה מלאה של ארה"ב בריבונות ישראל בגולן

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בביקור בבסיס חיל האוויר האמריקני באוהיו, 21 במרץ 2019. רויטרס
טראמפ/רויטרס

בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, תקף את ההודעה של טראמפ. "שלשום הכיר הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל והיום הוא אומר כי למען ביטחון האזור על הגולן הסורי הכבוש להיות תחת ריבונות ישראל. מה יקרה מחר? חוסר יציבות ושפיכות דמים באזור שלנו", כתב בטוויטר.

הצהרתו של טראמפ הגיעה לאחר שמוקדם יותר אתמול, דיווחו גורמים ישראלים ואמריקנים לסוכנות הידיעות אי-פי כי ארצות הברית עשויה להכריז על ההכרה בריבונות הישראלית בגולן בפגישת טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע הבא.

הודעת הנשיא טראמפ על כוונתו להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן היא ההישג המדיני המשמעותי השלישי של ישראל מאז בחירתו של הנשיא האמריקני ב-2016. בדצמבר 2017 הודיע על כוונתו להעביר את השגרירות לירושלים, ובמאי 2018 הודיע על פרישתו מהסכם הגרעין. גם במקרה של ההכרה ברמת הגולן, למהלך קדם לחץ ישראלי חזק מאוד על הבית הלבן, כמו גם לחץ מצד תומכיו האוונגליסטיים של הנשיא טראמפ שנוקטים בקו פרו-ישראלי תקיף.

שר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פנטה, מגיע להשבעתו מחדש של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. רויטרס
תקף את דברי טראמפ. פנטה/רויטרס

בשבוע הבא, נתניהו ימריא לביקור בוושינגטון שבמהלכו הוא צפוי להיפגש עם טראמפ פעמיים ולנאום בוועידת אייפא"ק, שם ינאם גם יו"ר כחול לבן בני גנץ. בשבוע שלאחר מכן, נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו צפוי להגיע לירושלים לביקור ראשון אי פעם - ונתניהו מתכוון להתפאר בהיסטוריה המדינית ימים ספורים בלבד לפני שהציבור בישראל מגיע לקלפי. נתניהו אמר אתמול בהצהרה משותפת עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בירושלים כי "זה הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר בגולן כחלק משטחה של מדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 22:16, 21/03/19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully