וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: הגיע הזמן להכרה מלאה של ארה"ב בריבונות ישראל בגולן

21.3.2019 / 20:02

הנשיא אמריקני צייץ את ההצהרה בטוויטר ברקע פגישתו הצפויה עם נתניהו בארה"ב בשבוע הבא, זאת לאחר דיווחים של גורמים אמריקנים וישראלים כי ייתכן שבפגישתם יכריז טראמפ על ההכרה באופן רשמי. נתניהו בהצהרה משותפת עם פומפאו: "טראמפ עשה היסטוריה"

עשית היסטוריה בהודעת על הרצון להכיר בריבונות בגולן/צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

- טראמפ צייץ: "הגיע הזמן שארה"ב תכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן"
- נתניהו בירך על הודעת טרמאפ: "תודה לך הנשיא טרמאפ, צעד אמיץ"
- גורמים ישראלים ואמריקנים: ארה"ב עשויה להכריז על הכרה בריבונות ישראלית בגולן בפגישת טראמפ עם נתניהו בשבוע הבא

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ הערב (חמישי) כי "הגיע הזמן שארצות הברית תכיר באופן מלא בריבונות הישראלית ברמת הגולן". הצהרתו של טראמפ מגיעה לאחר שמוקדם יותר היום, דיווחו גורמים ישראלים ואמריקנים לסוכנות הידיעות AP כי ארצות הברית עשויה להכריז על ההכרה בריבונות הישראלית בגולן בפגישת טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע הבא.

הודעת הנשיא טראמפ על כוונתו להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן היא ההישג המדיני המשמעותי השלישי של ישראל מאז בחירתו של הנשיא האמריקני ב-2016. בדצמבר 2017 הודיע על כוונתו להעביר את השגרירות לירושלים, ובמאי 2018 הודיע על פרישתו מהסכם הגרעין. גם במקרה של ההכרה ברמת הגולן, למהלך קדם לחץ ישראלי חזק מאוד על הבית הלבן, כמו גם לחץ מצד תומכיו האוונגליסטיים של הנשיא טראמפ שנוקטים בקו פרו-ישראלי תקיף.

נתניהו בירך על הצהרתו של טראמפ. "בזמן שבו איראן מעוניינת להשתמש בסוריה כאמצעי להשמדת ישראל, הנשיא טראמפ מכיר באומץ בריבונות הישראלית ברמת הגולן. תודה לך, הנשיא טראמפ", צייץ באנגלית בטוויטר.

עוד בוואלה! NEWS
העם עם הגולן, ארה"ב עדיין לא: חגיגות הריבונות המוקדמות של ישראל
לא שטח כבוש: מחלקת המדינה האמריקנית הגדירה את הגולן "שטח ישראלי"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בבית הלבן. רויטרס
טראמפ/רויטרס

ממלא מקום שר החוץ, ישראל כץ, הגיב להודעתו של הנשיא ואמר כי "אני מברך על הודעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הכרה צפויה בריבונות ישראל בגולן, כמעט 40 שנה לאחר שממשלת בגין קיבלה את ההחלטה ההיסטורית". כץ הוסיף: "הכרה אמריקנית בריבונות הישראלית תחזק את בטחון ישראל ואת מעמדה באזור". לינדזי גרהאם, ממובילי היוזמה בסנאט, בירך את טראמפ ואומר שעכשיו הוא ינסה לקדם זאת שוב בקונגרס.

במהלך הצהרה משותפת עם פומפאו, בירך נתניהו את ארצות הברית שוב לנוכח הצהרת טראמפ. "אין ידידות גדולה יותר מזו בין ישראל וארה"ב ואף אחד לא מייצג אותה טוב יותר פומפאו. תודה מייק פומפאו, תודה לנשיא טראמפ ותודה לאמריקה". נתניהו הוסיף כי "הנשיא טראמפ עשה היסטוריה, הוא הכיר בריבונות של ישראל על הגולן בזמן שאיראן מנסה להשתמש בגולן כפלטפורמה להשמיד את ישראל. אנחנו מציינים את נס פורים, העם היהודי ניצח את הפרסים, כמו שהם נכשלו אז - גם הפעם הם ייכשלו. בין השאר בזכות ארה"ב ונשיא שלא היה גדול ממנו בתולדותינו".

בשבוע הבא, נתניהו ימריא לביקור בוושינגטון שבמהלכו הוא צפוי להיפגש עם טראמפ פעמיים ולנאום בוועידת אייפא"ק, שם ינאם גם יו"ר כחול לבן בני גנץ. בשבוע שלאחר מכן, נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו צפוי להגיע לירושלים לביקור ראשון אי פעם - ונתניהו מתכוון להתפאר בהיסטוריה המדינית ימים ספורים בלבד לפני שהציבור בישראל מגיע לקלפי. נתניהו אמר אתמול בהצהרה משותפת עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בירושלים כי "זה הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר בגולן כחלק משטחה של מדינת ישראל".

הבית הלבן הודיע אתמול כי טראמפ ונתניהו יקיימו פגישה משותפת ביום שני בבית הלבן, במהלכה ידונו בנושאים המשותפים לשתי המדינות וכן בפעולות הנעשות במזרח התיכון. למחרת ייארח הנשיא את ראש הממשלה לארוחת ערב משותפת. זו תהיה פגישתם השישית של שני המנהיגים מאז נכנס טראמפ לתפקידו לפני כשנתיים, שתיערך כשבועיים בטרם פתיחת הקלפיות בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצהרת פומפאו ונתניהו, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

פומפאו הגיע אתמול לירושלים כחלק מביקור באזור שכלל תחנות גם בכווית ולבנון. שר החוץ נפגש הבוקר עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ואמש נועד עם ראש הממשלה. במשרד החוץ האמריקני הדגישו כי הביקור אינו מסר לקראת הבחירות ונועד בעיקרו להשתתף בפסגה המרובעת עם מנהיגי יוון וקפריסין שהתקיימה אמש.

מחלקת המדינה האמריקנית שינתה את התייחסותה אל רמת הגולן בדוח השנתי על זכויות האדם בעולם שפורסם בשבוע שעבר, מ"שטח כבוש" ל"שטח בשליטת ישראל". בנוסף, בדוח לא מצוינת המילה "כיבוש" בהתייחס לשטחי יהודה ושומרון ועזה.

רמת הגולן 21 בינואר 2019. אלי אשכנזי
רמת הגולן/אלי אשכנזי

גורם אמריקני הבהיר בשבוע שעבר כי "המדיניות שלנו כלפי הגולן לא השתנתה. דוח זכויות האדם שינה את השמות הגיאוגרפיים של המקומות כפי שמקובל לקרוא להם". מחלקת המדינה הבהירה לאחר פרסום הדוח כי אין עדיין שינוי במדיניות ארצות הברית כלפי שטחי הרשות הפלסטינית, וכי המילה כיבוש לא הוזכרה מאחר ומדובר בדוח העוסק בזכויות אדם ולא במצב משפטי.

ריצ'רד האס, בכיר לשעבר במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי "הוא לחלוטין איננו מסכים עם הודעתו של טראמפ". לדבריו, ההצרה פוגעת בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, האוסרת על סיפוח שטח שנכבש בעימות צבאי.

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת תקף את ההודעה של טראמפ. "אתמול הכיר הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל והיום הוא אומר כי למען ביטחון האזור על הגולן הסורי הכבוש להיות תחת ריבונות ישראל. מה יקרה מחר? חוסר יציבות ושפיכות דמים באזור שלנו", כתב בטוויטר.

(עדכון ראשון: 19:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully