וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא שטח כבוש: מחלקת המדינה האמריקנית הגדירה את הגולן "שטח ישראלי"

בדוח זכויות האדם לא הוזכר הגולן כשטח כבוש כבעבר. בנוסף, הושמטה המילה "כיבוש" גם בחלק המתאר את המצב ביהודה ושומרון ורצועת עזה. בירושלים מקווים כי במהלך פגישת טראמפ ונתניהו בעוד עשרה ימים, יכיר נשיא ארה"ב בריבונות בגולן. גורם אמריקני: המדיניות לא השתנתה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

מחלקת המדינה האמריקנית שינתה את התייחסותה אל רמת הגולן בדוח השנתי על זכויות האדם בעולם, מ"שטח כבוש" ל"שטח בשליטת ישראל". בנוסף, בדוח לא מצוינת המילה "כיבוש" בהתייחס לשטחי יהודה ושומרון ועזה.

בעוד כעשרה ימים צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לטוס לוושינגטון לוועידת אייפאק, שם ייפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בירושלים מקווים כי במהלך הפגישה יכיר טראמפ בריבונות ישראל ברמת הגולן.

גורם אמריקני הבהיר כי "המדיניות שלנו כלפי הגולן לא השתנתה. דוח זכויות האדם שינה את השמות הגיאוגרפיים של המקומות כפי שמקובל לקרוא להם". מחלקת המדינה הבהירה לאחר פרסום הדוח כי אין עדיין שינוי במדיניות ארצות הברית כלפי שטחי הרשות הפלסטינית, וכי המילה כיבוש לא הוזכרה מאחר ומדובר בדוח העוסק בזכויות אדם ולא במצב משפטי.

עוד בוואלה! NEWS
חשיפת הסודות של חיזבאללה: ישראל מכשירה את השטח לתקיפה בגולן
"אינטרס אמריקני": יוזמה בסנאט להכרה בריבונות הישראלית בגולן
לראשונה: ארה"ב התנגדה באו"ם לגינוי הריבונות הישראלית ברמת הגולן

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסנאטור לינדזי גרהאם ושגריר ארה״ב בישראל דיוויד פרידמן במהלך סיור ברמת הגולן 11 במרץ 2019. עמוס בן גרשום/לע״מ, אתר רשמי
נתניהו לצד שגריר ארה"ב והסנאטור גרהאם ברמת הגולן, השבוע/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/לע״מ

ביום שני ביקר ברמת הגולן לינדזי גרהאם, הסנאטור האמריקני מהמפלגה הרפובליקנית, ואמר כי "יש לי מסר פשוט - אשוב לסנאט בארצות הברית ואעבוד עם הסנטור טד קרוז להתניע מהלך להכרה בגולן כחלק ממדינת ישראל עכשיו ולתמיד". הדברים נאמרו במסגרת סיור שערך גרהאם עם ראש הממשלה נתניהו ושגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן.

גרהאם הוסיף כי "האזור הזה נלקח בכוח צבאי משום שהוא שימש כמקום שיגור, על מנת להתקיף את מדינת ישראל. יש באזור הזה היסטוריה יהודית עשירה". גרהאם הוא מבכירי המחוקקים הרפובליקנים בסנאט ונחשב למקורבו של טראמפ.

נתניהו אמר לאחר דבריו של גרהאם כי "אלו אמירות חזקות מאוד שמבטאות את המדיניות האמריקנית, המדיניות של הנשיא טראמפ, לתמיכה בישראל. הן לוקחות את זה לצעד מאוד קונקרטי - לשמור על הגולן כחלק מישראל, אחרת הגבול שלנו יהיה עם איראן על שפת הכנרת - ואנחנו לא מוכנים לקבל את זה. מאוד שמחתי לשמוע אותו אומר את הדברים האלה. אני חושב שזה כיוון מאוד חשוב, ומאוד מאוד מבטיח לביטחון הלאומי שלנו".

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין הגיב על הודעת מחלקת המדינה האמריקנית ואמר כי "העם כבר מזמן עם הגולן, עכשיו גם טראמפ. תודה לך הנשיא טראמפ על צעד חשוב נוסף בדרך הצודקת והנכונה - בגולן וביהודה ושומרון. הצעד הבא: החלת ריבונות!".

עוד באותו נושא

מצטרף ליוזמה: המחוקק הבכיר גרהם יקדם ההכרה בריבונות ישראל בגולן

לכתבה המלאה
הפגנות פלסטינים בעקבות הכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל, אזור רמאללה. 9 בדצמבר 2017. רויטרס
המילה כיבוש לא הוזכרה. עימותים אלימים ברמאללה/רויטרס

הסנאטורים הרפובליקניים, טד קרוז וטום קוטון, הגישו בחודש דצמבר בשנה שעברה הצעת החלטה שמטרתה להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. מדובר בהחלטה הצהרתית בעיקרה, שמבקשת לקבוע כי הסנאט "יביע תמיכה בכך שארצות הברית צריכה להכיר בריבונות הישראלית בגולן".

לדברי קרוז, "גבולה הצפוני של ישראל מאוים על ידי איראן ושלוחותיה בלבנון וסוריה, לרבות 150 אלף הטילים של חיזבאללה, מנהרות טרור שהתגלו רק לאחרונה, ועוד". הוא הוסיף כי "ישראל אוחזת ברמת הגולן בעקבות מלחמת מגן מזה למעלה מ-50 שנה, ושלטה באחריות באזור. הגיע הזמן שארצות הברית תכיר במציאות על ידי כך שתכיר בריבונות הישראלית בגולן".

קרוז וקוטון נחשבים לסנאטורים פרו-ישראלים במיוחד במפלגה הרפובליקנית, שהובילו גם את ההתנגדות בקונגרס להסכם הגרעין עם איראן. הצעת החוק בעניין רמת הגולן מציגה את ההכרה בריבונות ישראל גם כצעד ענישתי כלפי משטר אסד. לפי ההצעה, "האינטרס הביטחוני הלאומי האמריקני הוא להבטיח שמשטר אסד יישא בהשלכות מדיניות וגיאו-פוליטיות על רצח אזרחים, טיהור אתני של הסונים ושימוש בנשק להשמדה המונית".

"ארה"ב הבינה את מה שהשמאל בישראל מתקשה לקלוט"

ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, התייחס גם הוא להחלטה ואמר כי "מדובר בהחלטה פורצת דרך, צודקת ומוסרית, שמהווה המשך ישיר להעברת השגרירות לירושלים. האמריקאים מהדהדים לעולם את מה שאנחנו אומרים כבר דורות: ארץ ישראל שייכת לעם היהודי. אני מקווה שגם למהלך הזה יצטרפו שאר מדינות העולם".

שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון, התייחס להחלטה ואמר כי "המעצמה הגדולה והחשובה בעולם כבר הבינה את מה שהשמאל בישראל מתקשה לקלוט: במלחמת ששת הימים שחררנו את אדמת המולדת מהכיבוש הערבי ולא להפך. כולנו מצפים שממשלת ימין שתיכון לאחר הבחירות תממש את האמת הזו על ידי החלת הריבונות ולא תשאיר תקווה לאויב".

(עדכון ראשון: 17:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully