וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפת הסודות של חיזבאללה: ישראל מכשירה את השטח לתקיפה בגולן

13.3.2019 / 14:13

צה"ל חשף את הפעילות החשאית של הארגון ברמת הגולן הסורית כדי להביך את חיזבאללה ולגרום לו לסגת - אך בעיקר כדי להרחיב את הלגיטימציה לפעולה צבאית. את הלחץ על הארגון השיעי - עשויים להפעיל עכשיו הרוסים והסורים

גבול רמת הגולן/צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: תומר לוי

חשיפת "תיק הגולן" על ידי צה"ל הבוקר (רביעי) והאנשים שעומדים מאחורי הפרויקט הסודי ברמת הגולן הסורית, מוכיחים כי המודיעין הישראלי מצליח להלום פעם אחר פעם בחיזבאללה.

בעבר סוד הצלחתו של הארגון היה המידור והרמה המקצועית הגבוהה בתקופת ימי הלחימה ברצועת הביטחון בתחום המטענים, שיגורי הנ"ט והפשיטות. אך מאז חלפו הרבה מים בנהר האל-אוואלי - צה"ל ושאר גורמי המודיעין הפיקו לקחים. הם הרחיבו משאבים, החליפו שיטות פעולה ולמדו איך לחדור את הארגון השיעי שהרחיב את שטח הפנים, הידק את השורות עם כוח קודס האיראני בפיקודו של קאסם סולימאני.

תיק הגולן מצטרף לשורה של חשיפות מודיעינית. האחרונות שבהן הן מפעלי ייצור בביירות והסבה מרקטות סטטיסטיות לטילים מדויקים. כמו גם פרויקט המנהרות של חיזבאללה בגבול לבנון שהוגדר כאחד הסודות הכמוסים והזרוע האסטרטגית של הארגון.

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת אפשרות של תקיפה: איראן מקימה מערך תצפיות על צה"ל בגולן
כוח שנערך לפגיעה בצה"ל? התקרית המסתורית של ישראל בסוריה
נתניהו לפוטין במוסקבה: הקשר בינינו מנע חיכוכים בין הצבאות

לאייטם בוחבוט. אמיר בוחבוט
מתחם האימונים החדש המדמה כפר סורי, אתמול/אמיר בוחבוט

אך לא רק. בשנת 2015 חוסלו שתי דמויות מפתח של חיזבאללה ברמת הגולן הסורית: ג'יהאד מורניה וסמיר קונטאר שפעלו להקמת תשתיות טרור נגד ישראל. פעולות החיסול, לפי פרסומים זרים, יוחסו לישראל.

עוד באותו נושא

שם קוד - "תיק הגולן": התוכנית הסודית של חיזבאללה בגבול סוריה נחשפת

לכתבה המלאה

הקלף המפתיע של איראן וחיזבאללה

חיזבאללה לא הרים ידיים ובעידוד איראני פועל בשני צירים מרכזיים: מפקדת הדרום שתכליתה היא פיקוד על מליציות שיעיות שנלחמות בסוריה. ביום שאחרי המלחמה - הן יהוו כוח חלוץ ללחימה מול צה"ל, והדרג המדיני פועל להוצאתם מסוריה.

הציר השני הוא תיק הגולן. האיראנים וחיזבאללה מנסים לזהות את החלל השלטוני של בשאר אסד - לשיקום וניצול המצב להקמת תשתיות טרור ברמת הגולן הסורית. זאת, במסווה של סיוע לצבא אסד או לנאמני משטר מקומיים. עם דעיכת מלחמת האזרחים בסוריה, הגבירו האיראנים וחיזבאללה את קצב גיוס הפעילים והכשרתם. כולל הצבת אמצעי תצפית בשטח במטרה לפתח קלף מפתיע במערכה הבאה נגד ישראל.

בכלי התקשורת הזרים פורסמה בראשית חודש פברואר תקיפה של צה"ל נגד אמצעי תצפית של חיזבאללה בגבול הישראל בצפון רמת הגולן. האירוע התרחש סמוך מאוד לביקור ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במוסקבה.

לאייטם בוחבוט. אמיר בוחבוט
מעדיפים שקט. הכפרים הסורים ליד החרמון, היום/אמיר בוחבוט
אפשרי שהתקיפה בגבול הסורי עלתה בפגישת נתניהו-פוטין

ניתן להניח כי התקיפה בגבול הסורי עלתה בשיחה בפגישת נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בפגישה שאליה הצטרפו ראש המל"ל מאיר בן שבת וראש אגף המודיעין בצה"ל האלוף תמיר הימן, אפשרי שהוצגו בפניו עזרים מודיעיניים. בין השאר: כיצד חיזבאללה ואיראן פועלים במרחב ואיך הם מפרים את המדיניות הסורית-רוסית כדי להרגיע את הגבולות ולייצב אותם במסגרת הליך השיקום. נתניהו חזר מרוצה מהמפגש עם הנשיא הרוסי וטען בשיחה סגורה כי הוא חוזר לישראל עם כללים ברורים.

פהים אבו קיס. דובר צה"ל, אתר רשמי
פהים אבו קיס, אחד מהפעילים בתשתית חיזבאללה שחשף צה"ל בתיק הגולן/אתר רשמי, דובר צה"ל

משנחשף תיק הגולן, נשאר לראות כיצד יפעל כוח קודס וחיזבאללה - כשברקע לא מעט שחקנים שמהווים מנוף לחץ. כך למשל הנשיא אסד שרוצה לראות את ארצו משתקמת ופחות את חיזבאללה מתחכך עם צה"ל; הרוסים שרוצים פחות רעשי רקע בסוריה ויותר לגזור קופונים מהשיקום וההשפעה המדינית; והכפרים המקומיים שמעדיפים שקט במקום לראות את בניהם מתגייסים למליציות שיעיות או מקימים עליהם את צה"ל שהתחייב לסייע להם ברפואה ובתשתיות.

אם כל אלו לא יצליחו למנוע מחיזבאללה ואיראן את הפעולות החתרניות במרחב רמת הגולן הסורית, יידרש צה"ל לשנות מדיניות ולפעול בצורה ממוקדת. במקרה הזה הרחיבה ישראל את הלגיטימציה לפעולה בשטח הסורי באמצעות חשיפת המידע.

התשובה של ישראל: כפר סורי מדומה ואמצעי מודיעין

לא תמיד מבצעי תודעה משחקים לטובת ישראל ולא בהכרח מרחיבים את הלגיטימיות לפעולה. במבצע התודעה שהוביל הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט כאלוף פיקוד הצפון סביב מתחם הלחימה של חיזבאללה אל-חיאם, שבדרום לבנון, לא נראו תמורות יוצאות דופן. זאת, לבד מהבנה בינלאומית כי חיזבאללה נערך למלחמה עם צה"ל במנהרות הגנה שמחברות בין מספר מוקדים בתוך הכפר. כולל בונקרים תת-קרקעיים מתוכם ישוגרו לרקטות לעבר ישראל.

גם הפרסום אודות למעלה ממאה כפרים שיעים שנבנו באופן דומה לא יצרה גל של לחץ על ממשלת לבנון או חיזבאללה. מה כן? המעורבות ההולכת וגוברת של האמריקנים בכל הקשור לאינטרסים של ישראל במרחב הסורי. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עצר את נסיגת הכוחות האמריקנים מאל-טאנף, התחייב לביטחון ישראל בגלוי ומבצע מאחורי הקלעים מהלכים לביצור מעמדה ועליונותה הצבאית באזור.

פריסת תשתית "תיק הגולן" במרחב. דובר צה"ל, אתר רשמי
פריסת תשתית "תיק הגולן" במרחב/אתר רשמי, דובר צה"ל

כך או כך חיזבאללה פועל תחת ההנחה כי על פעולות שיבוצעו משטח סוריה - לא תגבה ממנו ישראל מחיר בשטח הלבנוני מאחר והיא מורתעת. לכן, על צה"ל להיות ערוך לפיגועים על גבול ישראל-סוריה: מהפעלת מטעני חבלה, טילי נ"ט ורקטות, ובמקרה חמור מכך חטיפת חיילים לעומק השטח הסורי.

עד להסרת האיום, עושה רושם שמתחם האימונים בשטח בנוי המדמה כפר סורי לבנוני במרחבי אוגדה 210, הגברת משאבי המודיעין ואמצעי האיסוף, החיבור המידי לחיל האוויר ואיכות הכוחות שפועלים במרחב - הם חלק מהמענה.

טלאל חסון. דובר צה"ל, אתר רשמי
טלאל חסון, פעיל חיזבאללה נוסף שחשף צה"ל בתיק הגולן/אתר רשמי, דובר צה"ל
דרך הטרור של מפקד תשתית "תיק הגולן" אבו חסים סאג'ד. דובר צה"ל, אתר רשמי
דרך הטרור של מפקד תשתית "תיק הגולן" שחשף צה"ל/אתר רשמי, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully