וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שם קוד - "תיק הגולן": התוכנית הסודית של חיזבאללה בגבול סוריה נחשפת

13.3.2019 / 6:00

צה"ל חושף תשתית טרור של ארגון הטרור השיעי ברמת הגולן הסורית נגד ישראל, הפועלת ללא ידיעת אסד. בראש ההתארגנות עומד מפקד בכיר בארגון שהוביל מבצע נגד אמריקנים בעיראק. מטרת חיזבאללה ואיראן: לפתוח חזית נוספת נגד ישראל משטח סוריה ולהוות איום על צה"ל והעורף

צילום: דובר צה"ל, עריכה: ניב מעוז

"תיק הגולן" נחשף - כל הפרטים:

- צה"ל חושף: תשתית טרור חשאית פעלה ברמת הגולן הסורית
- התוכנית קודמה על ידי איראן וחיזבאללה ללא ידיעתו של אסד
- הפעילים עוסקים בסיורים ובאיסוף מודיעין על חיילי צה"ל ויישובי הצפון
- מטרות התשתית: טרור נגד חיילי צה"ל וחזית נוספת נגד ישראל
- בראש התשתית - בכיר בחיזבאללה שהוציא להורג חיילים אמריקנים

צה"ל חושף היום (רביעי) תשתית טרור חשאית ברמת הגולן הסורית נגד ישראל, שאותה קידמו איראן וחיזבאללה - מתחת לאפו של נשיא סוריה בשאר אסד. מטרת התוכנית, שמכונה "תיק הגולן", היא לפתוח חזית נוספת נגד ישראל משטח סוריה בעת מלחמה ולבצע טרור נגד חיילי צה"ל ויישובי העורף בישראל בעת שגרה.

חיזבאללה החל לפעול בסוריה במטרה לבלום נתיבי חדירה של הג'יהאד העולמי ללבנון, ולאחר מכן כדי לייצב ולחזק את משטרו של בשאר אסד - גורם משפיע בציר הרדיקלי. בתחילה, שלח חיזבאללה לוחמים וקצינים ללחימה בסוריה ואיבד כאלפיים לוחמים, בנוסף לאלפי לוחמים נוספים שנפצעו. לאחר מכן, במסגרת "מפקדת הדרום", החל לפקד על מיליציות שיעיות מאיראן, עיראק ואפגניסטן, כמו גם על חטיבות סוריות נגד המורדים השונים.

עוד בוואלה! NEWS:
ישראלית נאנסה בהולנד על ידי פלסטיני - ותוכר כנפגעת פעולת איבה
שם המשחק: עזה. החוקים: להגביר את האש - בלי להידרדר למלחמה
מהנכבה עד עסקת המאה: האירועים הנפיצים שמאיימים להבעיר את השטח

פריסת תשתית "תיק הגולן" במרחב. דובר צה"ל, אתר רשמי
פריסת תשתית "תיק הגולן" במרחב/אתר רשמי, דובר צה"ל
חיזבאללה וכוח קודס האיראני זיהו את החלל במשילות והחליטו לקדם את התכנית החשאית

בשנת 2013 הצהיר אסד על התנגדות עממית בגולן הסורי כדי להסיט את תשומת הלב ממלחמת האזרחים במדינתו. חיזבאללה, שפעל בגזרת החרמון ובצפון רמת הגולן הסורית, החל לקדם תשתיות טרור שהתבססו על תושבי הכפרים הדרוזים, נאמני משטר אסד, שחלקם הצליחו "לגלגל" פיגועים נגד חיילי צה"ל בגבול, בין היתר באמצעות מטעני חבלה או שיגור רקטות.

בחודשי קיץ 2018 הצליח אסד לכבוש מחדש את השטח, ולהחזיר לעצמו את השליטה במקום, למעט חוליות טרור מצומצמות שמעת לעת תוקפות סיורים של צבא סוריה. חיזבאללה, וכן כוח קודס האיראני בפיקודו של קאסם סולימאני, זיהו את החלל במשילות הסורית והחליטו לקדם את תוכנית "תיק הגולן" החשאית. המטרה העיקרית הייתה להקים תשתית חשאית שתקים חוליות בשטח, ותהיה מוכנה ביום פקודה.

מיליציות מקומיות המכירות את השטח

כבר בחודשי הקיץ זיהה אגף המודיעין של צה"ל פעילות חריגה במרחב הסורי של רמת הגולן, שכוללת נוכחות של חיזבאללה בעלות המוערכת בעשרות אלפי דולרים, חרף המשבר התקציבי באיראן ובחיזבאללה.

בהיעדר ריכוז שיעי ברמת הגולן, המאמץ של איראן וחיזבאללה מתבסס בעיקר על חברי מיליציות מקומיות, נאמני אסד, וביוצאי צבא סוריה. המצב הכלכלי הקשה בדרום סוריה דוחף אותם להציע את שירותיהם כלוחמים חמושים, במדינה שבה אמצעי לחימה מגוונים. אותם חברי מיליציות הם בעלי ניסיון בתחום הפעלת מטענים, נ"ט, תלול מסלול, איסוף מודיעין ויכולות נוספות.

חלקם פעלו בעבר תחת ג'יהאד מורנייה וסמיר קונטאר, שפעלו להקמת תשתיות טרור ולגיוס פעילים ברמת הגולן הסורית. לפי פרסומים זרים, המודיעין הישראלי הצליח בשנת 2015 לסייע בחיסולם של מורנייה בחודש ינואר ושל קונטאר בחודש דצמבר.

דרך הטרור של מפקד תשתית "תיק הגולן" אבו חסים סאג'ד. דובר צה"ל, אתר רשמי
דרך הטרור של מפקד תשתית הטרור שנחשפת/אתר רשמי, דובר צה"ל
כבר בחודשי הקיץ זיהה צה"ל פעילות חריגה, שכוללת נוכחות של חיזבאללה בעלות המוערכת בעשרות אלפי דולרים, חרף המשבר התקציבי

הערך המוסף העיקרי של אותם פעילים הוא היכרות מוקדמת של השטח, כך שברגע האמת הם יידעו לקלוט פעילים נוספים ולאפשר להם לנוע בחופשיות באזור הרווי במחסומים של כוחות צבא אסד. כמו כן, הם יובילו קליטה מהירה של אמצעי לחימה ושל כוחות נוספים שיכולים להגיע מעומק השטח הסורי או מלבנון. הפעילים מתגוררים באזור חאד'ר, ערנה, ח'אן ארנבה וקונטרה.

מפקד תיק הגולן שישב בכלא העיראקי

על "תיק הגולן" הופקד מפקד בכיר בחיזבאללה: אלי מוסא עבאס דקדוק, או שמו בחיזבאללה - אבו חסין סאג'ד. הוא התגייס לארגון השיעי בשנת 1983, מילא כמה תפקידי לחימה, חלקם נגד ישראל ברצועת הביטחון, כולל פיקוד על מרחב הלחימה מול צה"ל לקראת שנת 2006.

אחרי מלחמת לבנון השנייה, סאג'ד הועבר לעיראק על מנת להקים תשתיות טרור ולפקד על מבצעים נגד האמריקנים. סאג'ד, שהוביל את חטיפתם והוצאתם להורג של חמישה חיילים אמריקנים, נלכד בשנת 2007 ונכלא בכלא עיראקי. ב-16 בנובמבר 2012, עקב דרישות מצד הנהגת חיזבאללה, משא ומתן מול ממשלת עיראק ומחסור בעדויות, הוא שוחרר ושב ללבנון. בקיץ האחרון מונה לפקד על תיק הגולן.

אבו חסין סאג'ד. דובר צה"ל, אתר רשמי
אבו חסין סאג'ד/אתר רשמי, דובר צה"ל
אבו חסין סאג'ד. דובר צה"ל, אתר רשמי
דרכו של סאג'ד/אתר רשמי, דובר צה"ל

בשלב הזה, התשתית שהוקמה מול גבול ישראל עוסקת באיסוף מודיעין בגבול הישראלי, בדגש על איסוף חזותי ואותות. חלק מהפעילות מתבצעת מעמדות שהוקמו בשטח, וחלקן מתוך מוצבים של צבא סוריה, שבמסגרתן נאסף מודיעין על חיילי צה"ל ועל יישובים הסמוכים לגדר.

במקביל, מתבצעים סיורים עיתיים במרחב הגבול לטובת היכרות עם השטח, ניתוח נתיבי חדירה, אפיון שגרת הפעילות הצה"לית באזור והצבעה על יעדים קונקרטיים לפעולה. מטרתה היא להוות בעתיד לא רק מנוף לחץ על צה"ל ועל מקבלי ההחלטות בישראל - אלא גם לבצע פעולות טרור נגד חיילי צה"ל ועל העורף, ובמצב של מלחמה, לפתוח חזית נוספת נגד ישראל פרט לגבול לבנון.

אסד יופתע?

בצה"ל מעריכים שעם פרסום הפרטים וההוכחות, נשיא סוריה יופתע מהתכנית החשאית שעליה הוא איננו יודע דבר

בצה"ל מעריכים שעם פרסום הפרטים וההוכחות המתועדות על הפעילות, נשיא סוריה יופתע מהתכנית החשאית שעליה הוא איננו יודע דבר, ושעליה הגורמים בציר הרדיקלי לא טרחו לעדכן אותו או לקבל אישור. יתרה מזאת, כל פעילות חתרנית, שתוביל לחיכוך בגבול הישראלי, עומדת בניגוד גמור למדיניות ולאסטרטגיה של אסד ושל הרוסים שפועלים לייצב את הגבולות ולקדם תוכנית שיקום לסוריה.

לפי המידע שנחשף על ידי צה"ל, התשתית של "תיק הגולן", מרחיבה את הפעילות ברמת הגולן הסורית בחסות מפלגות, תשתיות צבאיות למחצה ואוגדות אזרחיות סוריות בפיקוד חיזבאללה. ארגונים אלו מקבלים לגיטימציה מטעם המשטר הסורי לפעול במרחב במסגרת "המפקדה הדרומית" של חיזבאללה לטובת הסיוע למשטר אסד נגד המורדים.

מסמכים מזוייפים של אבו חסן סאנג'ד שפורסמו על ידי האמריקאים. דובר צה"ל, אתר רשמי
מסמכים מזויפים של אבו חסן סאג'ד שפורסמו על ידי האמריקנים/אתר רשמי, דובר צה"ל

לפי המידע שחושף צה"ל, קיימים כמה ארגונים מסוג זה: אחד מהם הוא הזרוע הצבאית של "המפלגה הסורית הלאומית הסוציאליסטית" - מפלגה סורית בעלת סניפים בכל רחבי המדינה המזוהה כתומכת בצבא סוריה ובמפלגת הבעת' הערבית-סוציאליסטית ודוגלת בסוריה השלמה והגדולה. הזרוע הצבאית שלה, "נסור אלזובעה", מורכבת ממיליציות הכוללות פעילים מעדות שונות כמו דרוזים ונוצרים. הכוח בחאד'ר, המונה כ-15 פעילים, ישמש עבור פעילות תשתית "תיק הגולן", וכיום הוא אמון על ביצוע תצפית לעבר ישראל.

ארגון נוסף הוא "המשמר הלאומי הסורי", מיליציה של כוח מתנדבים חילוני הפועל בסוריה. הנהגת תשתית "תיק הגולן, נעזרת בחלק מפעילי הארגון הפועלים בגולן. בכך, התשתית יכולה לבצע מעקב שוטף אחר הפעילות הישראלית ללא חשש מחשיפה, כיוון שפעילות הארגון באזור נתפסת כלגיטימית.

לפי פרסומים זרים, צה"ל ביצע התקפה יזומה על כוח חיזבאללה ברמת הגולן הסורית, שהפעיל אמצעי תצפית ומעקב על חיילי צה"ל לאורך הגבול.

סמל "נסור אלזועבה". דובר צה"ל, אתר רשמי
סמל "נסור אלזועבה"/אתר רשמי, דובר צה"ל
פהים אבו קיס. דובר צה"ל, אתר רשמי
אחד הפעילים בתשתית, פהים אבו קיס/אתר רשמי, דובר צה"ל
טלאל חסון. דובר צה"ל, אתר רשמי
אחד הפעילים בתשתית, טלאל חסון/אתר רשמי, דובר צה"ל
בשאר ואסמאעיל מצטפא. דובר צה"ל, אתר רשמי
שניים מהפעילים בתשתית, בשאר ואסמאעיל מצטפא/אתר רשמי, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully