וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב עשויה להכריז על הכרה בגולן במהלך ביקור נתניהו

21.3.2019 / 10:04

גורמים בכירים בישראל ובארה"ב מסרו כי בפגישת טראמפ-נתניהו בשבוע הבא בוושינגטון עשוי הנשיא האמריקני להכריז על ההכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. ראש הממשלה אמר אתמול לפומפאו: "זה הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר בגולן כחלק משטחה של מדינת ישראל"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

ארצות הברית עשויה להכריז על ההכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן בפגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשבוע הבא - כך מסרו היום גורמים ישראלים ואמריקנים (חמישי) לסוכנות הידיעות אי-פי. בפגישה בירושלים עם שר החוץ מייק פומפאו אמר אמש נתניהו כי "זה הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר בגולן כחלק משטחה של מדינת ישראל".

הבית הלבן הודיע אתמול כי טראמפ ונתניהו יקיימו פגישה משותפת ביום שני בבית הלבן, במהלכה ידונו בנושאים המשותפים לשתי המדינות וכן בפעולות הנעשות במזרח התיכון. למחרת ייארח הנשיא את ראש הממשלה לארוחת ערב משותפת. זו תהיה פגישתם השישית של שני המנהיגים מאז נכנס טראמפ לתפקידו לפני כשנתיים, שתיערך כשבועיים בטרם פתיחת הקלפיות בישראל.

פומפאו הגיע אתמול לירושלים כחלק מביקור באזור שכלל תחנות גם בכווית ולבנון. שר החוץ נפגש הבוקר עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ואמש נועד עם ראש הממשלה. במשרד החוץ האמריקני הדגישו כי הביקור אינו מסר לקראת הבחירות ונועד בעיקרו להשתתף בפסגה המרובעת עם מנהיגי יוון וקפריסין שהתקיימה אמש.

לקריאה נוספת בנושא
הבית הלבן: טראמפ ונתניהו ייפגשו בוושינגטון ביום שני הקרוב
לא שטח כבוש: מחלקת המדינה האמריקנית הגדירה את הגולן "שטח ישראלי"
"אינטרס אמריקני": יוזמה בסנאט להכרה בריבונות הישראלית בגולן

פגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ ביבי נתניהו, בבית הלבן, וושינגטון 5 במרץ 2018. AP
ייפגשו בשבוע הבא. טראמפ ונתניהו, מרץ אשתקד/AP

מחלקת המדינה האמריקנית שינתה את התייחסותה אל רמת הגולן בדוח השנתי על זכויות האדם בעולם שפורסם בשבוע שעבר, מ"שטח כבוש" ל"שטח בשליטת ישראל". בנוסף, בדוח לא מצוינת המילה "כיבוש" בהתייחס לשטחי יהודה ושומרון ועזה.

גורם אמריקני הבהיר כי "המדיניות שלנו כלפי הגולן לא השתנתה. דוח זכויות האדם שינה את השמות הגיאוגרפיים של המקומות כפי שמקובל לקרוא להם". מחלקת המדינה הבהירה לאחר פרסום הדוח כי אין עדיין שינוי במדיניות ארצות הברית כלפי שטחי הרשות הפלסטינית, וכי המילה כיבוש לא הוזכרה מאחר ומדובר בדוח העוסק בזכויות אדם ולא במצב משפטי. בירושלים מקווים כי במהלך הפגישה יכיר טראמפ בריבונות ישראל ברמת הגולן.

עוד באותו נושא

נתניהו לפומפאו: "על הקהילה הבינלאומית להכיר בגולן כשטח ישראל"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסנאטור לינדזי גרהאם ושגריר ארה״ב בישראל דיוויד פרידמן במהלך סיור ברמת הגולן 11 במרץ 2019. עמוס בן גרשום/לע״מ, אתר רשמי
דייוויד פרידמן, נתניהו וגרהאם ברמת הגולן, בשבוע שעבר/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/לע״מ

בשבוע שעבר ביקר ברמת הגולן לינדזי גרהאם, הסנאטור האמריקני מהמפלגה הרפובליקנית, ואמר כי "יש לי מסר פשוט - אשוב לסנאט בארצות הברית ואעבוד עם הסנאטור טד קרוז להתניע מהלך להכרה בגולן כחלק ממדינת ישראל עכשיו ולתמיד". הדברים נאמרו במסגרת סיור שערך גרהאם עם ראש הממשלה נתניהו ושגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן.

נתניהו אמר לאחר דבריו של גרהאם כי "אלו אמירות חזקות מאוד שמבטאות את המדיניות האמריקנית, המדיניות של הנשיא טראמפ, לתמיכה בישראל. הן לוקחות את זה לצעד מאוד קונקרטי - לשמור על הגולן כחלק מישראל, אחרת הגבול שלנו יהיה עם איראן על שפת הכנרת - ואנחנו לא מוכנים לקבל את זה. מאוד שמחתי לשמוע אותו אומר את הדברים האלה. אני חושב שזה כיוון מאוד חשוב, ומאוד מאוד מבטיח לביטחון הלאומי שלנו".

חיילים ישראלים בגבול רמת הגולן, 10 במאי 2018. רויטרס
חיילי צה"ל בגבול רמת הגולן/רויטרס

הסנאטורים הרפובליקניים, טד קרוז וטום קוטון, הגישו בחודש דצמבר בשנה שעברה הצעת החלטה שמטרתה להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. מדובר בהחלטה הצהרתית בעיקרה, שמבקשת לקבוע כי הסנאט "יביע תמיכה בכך שארצות הברית צריכה להכיר בריבונות הישראלית בגולן".

לדברי קרוז, "גבולה הצפוני של ישראל מאוים על ידי איראן ושלוחותיה בלבנון וסוריה, לרבות 150 אלף הטילים של חיזבאללה, מנהרות טרור שהתגלו רק לאחרונה, ועוד". הוא הוסיף כי "ישראל אוחזת ברמת הגולן בעקבות מלחמת מגן מזה למעלה מ-50 שנה, ושלטה באחריות באזור. הגיע הזמן שארצות הברית תכיר במציאות על ידי כך שתכיר בריבונות הישראלית בגולן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully