וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיליפינים פרשה באופן רשמי מבית הדין הפלילי בהאג

החלטת מנילה לעזוב את הטריבונל הבינלאומי לחקירת פשעי מלחמה נכנסה לתוקף שנה אחרי קבלתה. ממשלתו של דוטרטה טוענת כי היא מעולם לא הייתה חברה רשמית בו ועל כן אין לו סמכות שיפוטית עליה, אך הבדיקה בחשד לפשעי מלחמה תימשך

צילום: רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

הפיליפינים פרשה באופן רשמי מבית הדין הפלילי בהאג בעקבות פתיחת חקירה סביב המלחמה בסמים שמנהל הנשיא רודריגו דוטרטה. ההחלטה נכנסה אתמול (ראשון) לתוקף, אך הטריבונל הבינלאומי הבטיח להמשיך לבחון את החשד להוצאות להורג ללא משפט שמבצעים לכאורה כוחות הביטחון הפיליפיניים.

לפי תקנות בית המשפט העולמי היחיד לפשעי מלחמה, הפרישה של הפיליפינים יושמה שנה אחרי שהודיעה על כוונתה לאו"ם. היא המדינה שנייה שפורשת מהגוף, שבשנים האחרונות ראה זיכויים בכמה תיקים בולטים ואיומים בפרישה מצד כמה מדינות אחרות. בורונדי הייתה הראשונה שפרשה ב-2017, וכמה מדינות נוספות הביעו רצון לעזוב או אי-שביעות רצון מבית המשפט שהוקם ב-2002.

בית המשפט העליון בפיליפינים דחה עתירה שהוגשה על ידי ארגוני זכויות אדם נגד ההחלטה של דוטרטה. דובר מטעמו של דוטרטה אמר אתמול כי ארצו מעולם לא הצטרפה רשמית לאמנת רומא, שעל בסיסה קיים בית הדין בהאג. לדבריו, כל הצעדים שיינקטו בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בטלים מבחינת מנילה. לפי בית הדין, חקירה שנפתחה בזמן שמדינה הייתה חברה בו תימשך גם במקרה של פרישה.

דוטרטה כבר הדגיש כי ממשלתו לא תשתף פעולה עם בית הדין בהאג. "הוא לעולם לא יקבל סמכות שיפוטית עלינו, גם לא בעוד מיליון שנים", אמר בנאום שנשא ביום רביעי האחרון.

לקריאה נוספת:
מכה נוספת: רוסיה הודיעה על פרישה מבית הדין הבינלאומי
אחרי דרום אפריקה: גמביה הודיעה על פרישה מבית הדין בהאג
על רקע הפרת זכויות אדם: בורונדי אישרה פרישה מבית הדין בהאג

נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה במהלך טקס בארמונו במנילה 10 בספטמבר 2018. רויטרס
דוטרטה/רויטרס

ארגון זכויות האדם אמנסטי אמר אתמול כי על מועצת זכויות האדם של האו"ם לפתוח בחקירה בעקבות הפרישה של הפיליפינים. "אזרחים פיליפינים שקוראים תיגר בעוז על 'המלחמה בסמים' או מחפשים צדק עבור יקיריהם זקוקים לתמיכת הקהילה הבינלאומית לסיום אווירת הפחד, האלימות והחסינות הזו", אמרו בארגון.

הבדיקה שבה פתח בית המשפט בהאג, שהיא צעד אחד לפני חקירה מלאה, מתמקדת בטענות שממשלתו של דוטרטה אחראית להרג לא-חוקי של אזרחים מאז תחילת המאבק בסמים באמצע 2016. המשטרה אמרה כי 5,176 משתמשים או מוכרים שהתנגדו למעצר נהרגו, אבל אומדנים של ארגוני זכויות אדם נוקבים במספר גבוה פי שלושה לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully