וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע אביבי בפתח - ומי שיאן הגשמים העונה? | מזג אוויר

מזג האוויר האביבי יימשך גם היום ותחול עלייה בטמפרטורות. סוף השבוע החורפי תרם לכמויות משקעים מעל לממוצע לכל העונה. במירון ירדו עד כה 1,160 מילימטרים של גשם, בגליל המערבי ירדו 982 מילימטרים וכמה ירד בעיר שלכם? כל הפרטים - בפנים

בתום סוף שבוע גשום: הנחלים התמלאו ברמת גולן, 7 סנטימטרים נוספו לכנרת/צילום: עופר שנער רשות הטבע והגנים

מזג האוויר האביבי שהיה אתמול ברוב חלקי הארץ נמשך, והיום (שני) יהיה מעונן חלקית עד נאה ותחול עלייה בטמפרטורות, שיהיו רגילות לעונה. בשעות הלילה יהיה מעונן חלקית.

מחר יהיה נאה, ותחול עלייה ניכרת בטמפרטורות, שיהיו גבוהות מהרגיל לעונה. משעות הצהריים ינשבו רוחות צפוניות ערות לאורך החוף. ביום רביעי יהיה מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב. הטמפרטורות ימשיכו להיות גבוהות מהרגיל לעונה. משעות הצהריים ינשבו רוחות צפוניות ערות לאורך החוף.

לקריאה נוספת
כוננות גבוהה - תגובה איטית: השיטה שכשלה בפיגוע בשומרון
בעקבות חשיפת מניות נתניהו: דרישה לחידוש חקירת תיק הצוללות
חייל אמריקני לשעבר נשלח לעשר שנות מאסר באיראן

פריחה בנחל תלכיד שבבקעת הירדן, 16 במרץ 2019. יואב ארי, רשות הטבע והגנים
פריחה בנחל תלכיד שבבקעת הירדן, אמש/רשות הטבע והגנים, יואב ארי

מפלס הכנרת עלה בשישה סנטמיטרים וחצי מאתמול - כך נמסר מרשות המים. המפלס עמד הבוקר על 212.35-, ובסך הכל עלה מתחילת החורף ב-2.29 מטר. ומה באשר למשקעים מתחילת החורף? מנתוני השירות המטאורולוגי עולה כי באזורים רבים בצפון הארץ ובמרכז כמויות הגשם מתחילת העונה עוברות את הממוצע הרב שנתי לכל העונה. גם באזור ירושלים, שהיה עד כה מתחת לממוצע העונתי, הצטברו בתום אירועי הגשם האחרונים כ-105% עד 110% מהכמות הממוצעת לכל העונה.

ד"ר עמוס פורת, מנהל גף אקלים שמסר את הנתונים, דיווח כי לעומת זאת, בצפון הנגב ובמערב הנגב קיים גירעון בגשמים. עם זאת, באילת וביטבתה ירדו כבר יותר גשמים מהממוצע הרב שנתי לכל העונה ובחצבה שבדרום ירדו פי שניים גשמים מהממוצע לעונה כולה.

בגליל, בגולן ובהרי יהודה ירדו בשני האירועים של הימים האחרונים 50 עד 70 מילימטרים, במישור החוף הצפוני והמרכזי (עד אזור אשדוד-יבנה) ובעמק החולה ירדו 30 עד 50 מ"מ ובעמק יזרעאל, בשומרון ובאזור הכנרת ירדו 20 עד 40 מ"מ.

בחלקים הדרומיים של הארץ הכמויות היו קטנות בהרבה - בצפון הנגב ירדו 10 עד 15 מ"מ ובאזורים אחרים בדרום הארץ ירדו מספר מילימטרים בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הכנרת אחרי סופ"ש גשום 17 במרץ 2019. איבון לוין רשות הכינרת,
הכנרת, הבוקר/איבון לוין רשות הכינרת
נחל אורן. מילאד תלחמי, תמונות גולשים
נחל אורן, היום/תמונות גולשים, מילאד תלחמי

במירון ירדו עד כה 1,160 מילימטרים של גשם (134% מהממוצע הרב שנתי של 863 מ"מ), בקיבוץ אילון בגליל המערבי ירדו כבר העונה 982 מילימטרים של גשם (לעומת ממוצע רב-שנתי של 802 מ"מ) בנהריה ירדו מתחילת העונה עד כה 710 מילימטרים (הממוצע הרב שנתי לכל עונת הגשמים הוא 605 מ"מ). בחיפה ירדו 784 מ"מ (הממוצע לכל העונה הוא 650 מ"מ), בהרצליה ירדו כבר 641 מ"מ (הממוצע לכל העונה - 527 מ"מ), בכפר הירוק 631 מ"מ (583 מ"מ) ובבית דגן 653 מ"מ (524 מ"מ).

נחל אורן. מילאד תלחמי, תמונות גולשים
נחל אורן, היום/תמונות גולשים, מילאד תלחמי
מתפללים בכותל. שלומי גבאי
גשם בכותר המערבי, שבוע שעבר/שלומי גבאי

החורף הנוכחי הביא עמו גשמי ברכה בכמויות שלא נראו בארץ שנים, אבל גם נזקים כבדים לחקלאים. מנתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי עבור נזקי מזג האוויר בשלושת חודשי החורף האחרונים (דצמבר-פברואר) תפצה קנט את החקלאים במעל 80 מיליון שקלים. בקנט מציינים כי מדובר בנתונים ראשוניים כאשר אומדן הנזקים הסופי יתברר רק בהמשך.

נזקים לחקלאים בדרום ובמרכז

מנתוני קנט עולה כי עיקר הנזק עד כה נגרם עקב סערות ומשבי רוח חזקים שהתחוללו בחודשים האחרונים בכל חלקי בארץ ופגעו בגידולים השונים, ובכלל זה לנשר של פרי מהעצים ולפציעה של קליפת פרי ההדר. נזק משמעותי שהביא עמו מזג האוויר, עד כה, היה הברד. בדומה לנזקי הסערה, גם הברד פוצע את הפירות והירקות וגורם, במקרים רבים, לפסילתם לשיווק. הגשמים העזים והכמויות הגדולות שירדו עד כה גרמו גם להצפות ושיטפונות של שטחי גידול ולהצפתם של גידולים שונים בבוץ ומים.

עוד עולה מנתוני קנט כי עיקר הנזקים נגרמו למגדלים בדרום הארץ ולאחריהם למגדלים במרכז הארץ. הדרום התאפיין השנה במיעוט גשמים, שגרמו לנזק גדול בגידולי הפלחה. המגדלים נאלצו להפוך את שטחי הפלחה עקב היבול הנמוך, וקנט תפצה את המגדלים האלו במסגרת ביטוח הכנסה.

נראה כי השנה הברוכה במשקעים בצפון שהביאה לעלייה משמעותית במפלס הכנרת, הביאה ברכה גם לחקלאים בצפון. למרות החורף הסוער, היקף הנזקים למגדלים בצפון הארץ היה נמוך משאר האזורים.

אלו גידולים ספגו את מרבית הנזקים?

ומי היו הגידולים שספגו את מרבית הנזקים עד כה? מנתוני קנט עולה כי במהלך החודשים דצמבר-פברואר ניזוקו מגדלי תפוחי האדמה ומגדלי העגבניות. מבין גידולי הפירות השונים, את הנזקים הגדולים בעקבות ממזג האוויר החורפי ספגו מגדלי ההדרים ומגדלי האבוקדו. נזקים משמעותיים נוספים נגרמו למגדלי הבצל והמלפפונים ולמגדלי הבננות. בגידולי הבננות הנזקים נגרמו גם לבתי הרשת בהם גדלות בננות, שבמקרים רבים קרסו בשל הרוחות העזות, והן לבננות עצמן.

נזקי מזג האוויר לגידולים החקלאיים מבוטחים על ידי קנט, כך שמעבר לעוגמת הנפש שבירידה לטמיון של הגידולים, החקלאים יפוצו על הנזקים הכלכליים.

קשת הבוקר מעל חוף הכרמל בחיפה. דבורה עדן, תמונות גולשים
קשת מעל חוף הכרמל, החודש/תמונות גולשים, דבורה עדן
מזג אוויר שבת 16 במרץ 2019. אבי כהן, אבי כהן
חוף הים בבת ים, אתמול/אבי כהן, אבי כהן

מידות החום הצפויות היום והלילה: בירושלים 16 מעלות ביום ועד 10 בלילה; בתל אביב מ-19 מעלות ביום עד 11 במהלך הלילה; חיפה מ-18 מעלות ביום עד 10 מעלות הלילה; צפת 15-8; קצרין 18-8; טבריה 22-11; נצרת 18-9; עפולה 21-5; בית שאן 22-9; לוד 20-10; אשדוד 19-12; עין גדי 25-17; באר שבע 21-10; מצפה רמון 19-9; באילת 27 מעלות ביום ועד 15 מעלות בלילה.

(עדכון ראשון: 21:00)

פריחה בנחל תלכיד יום שבת 16 במרץ 2019. יואב ארי רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
פריחה בנחל תלכיד, אתמול/אתר רשמי, יואב ארי רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully