וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוננות גבוהה - תגובה איטית: השיטה שכשלה בפיגוע באריאל

17.3.2019 / 19:06

הפיגוע בצומת אריאל ובצומת גיתי מעלה שאלות קשות על ההיערכות המבצעית של לוחמי צה"ל. באוגדת איו"ש יצטרכו להשיב על השאלות איך עמדו הלוחמים? האם קיבלו תדריך מסודר מהמפקדים, וכיצד הנהלים באו לידי ביטוי בהכנות לתעסוקה המבצעית ולפני העלייה למשמרת?

צילום: שלומי גבאי וניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

יהודה ושומרון היא סיר שתמיד מבעבע ומייצר פיגועים רצחניים. כדי להתמודד עם ההפתעות בשטח ותופעת המחבלים הבודדים שלא ייצרו סימנים שגורמי המודיעין יכולים ליירט ולסכל מבעוד מועד, הונהגה שיטת "הקצה המבצעי" אותה פיתחו באוגדת איו"ש. הציפיה מכל קצה מבצעי בשטח בסיור, באבטחת טרמפיאדה ואיוש מוצב להיות חד, מדויק ומבדיל.

במילים אחרות, המפקדים מצפים מהלוחם בקצה, להיות דרוך להתרחשות בשטח ולסכל פיגועים ואם לא יכול היה למחבל בשלב הראשון - אז לשבש את פעולתו. אם כבר ביצע המחבל את הפיגוע אז לדעת לנטרל אותו כדי למנוע פיגוע נוסף או בריחה. כל הכוחות שמגיעים לתעסוקה המבצעית ביהודה ושומרון עוברים הדרכה מתאימה ומקבלים הנחיות ברורות על השיטה.

עוד בוואלה! NEWS:
9:45 דוקר וחוטף נשק, 9:52 יורה על חיילים: הפיגוע בשומרון - דקה אחר דקה
אב ל-12 מעלי נפצע אנוש בפיגוע בשומרון: "מתפללים לרפואתו"
עדי ראייה מהפיגועים בשומרון: "שמענו בום, זה היה מפחיד ומפתיע"

ירי בצומת אריאל שבמרחב החטיבה המרחבית "אפרים", 17 במרץ 2019. רויטרס
השיטה לא עבדה. צומת אריאל הבוקר,/רויטרס

אלא שהשיטה לא פעלה הבוקר (ראשון) בצומת אריאל ולא בצומת גתי-אבישר. המחבל הצליח לבצע שני פיגועים בשני מוקדים בהפרש של שבע דקות בערך מבלי שכוחות חיל התותחנים ידעו לסכל את כוונותיו או לא לכל הפחות לפגוע בו כדי למנוע ממנו בריחה. גם התגובה של צה"ל לפיגועים לא הייתה חדה מהירה. לא הוקמו מחסומים מהירים שהיו מונעים את בריחתו לכיוון כללי: הכפר בורקין בשומרון.

יש קושי אדיר לשמור על מתח מבצעי בקרב הכוחות הלוחמים לאורך משמרת בת 6-8 שעות במיוחד שהם פועלים בסביבה אזרחית, עומדים באותה נקודה ולא בגבול עם איום מוחשי. המחבל ללא ספק עקב אחרי הכוח, ניצל נקודת תורפה של הלוחמים ואת חוסר הערנות שלהם ואז הסתער ורצח את לוחם התותחנים סמ"ר גל קיידאן.

עוד באותו נושא

ההרוג בפיגוע הדקירה בצומת אריאל: לוחם צה"ל גל קיידאן בן 19 מב"ש

לכתבה המלאה
ההרוג מהפיגוע באריאל סמל-ראשון גל קיידאן. אתר רשמי
המחבל ניצל נקודת תורפה ואת חוסר הערנות של הלוחמים. הנרצח בפיגוע סמ"ר גל קיידאן/אתר רשמי

הפיגוע הראשון מעלה שאלות כמו: איך עמדו הלוחמים ביחס אחד לשני והאם חיפו זה על זה בנשקים שלופים או שלא היו בקשר עין כדי להבחין במחבל דוקר לוחם? מה היא רמת האיתנות של הלוחמים במגע פנים מול פנים ? האם קיבלו תדריך מסודר מהמפקדים? כיצד חידודי הנהלים באו לידי ביטוי בהכנות לתעסוקה המבצעית ולפני העלייה למשמרת? האם מפקדים סיירו בשטח ובדקו את הערנות שלהם?.

באירוע מהסוג הזה יש קושי רב לירות מחשש לפגוע בבלתי מעורבים. נכון לכתיבת שורות אלה, לא עלה בתשאול בשטח כי אחד הלוחמים הצליח לירות לעבר המחבל שבמשך פרק זמן הצליח לחטוף נשק מלוחם. הפיגוע השני היה הרבה יותר מורכב מאחר והמחבל נמלט מהמקום כשהוא נוהג ברכב אזרחי עם לוחית זיהוי ישראלית ומבצע את הירי מתוך רכב נוסע.

ירי בצומת אריאל שבמרחב החטיבה המרחבית "אפרים", 17 במרץ 2019. רויטרס
יש קושי רב לירות מחשש לפגוע בבלתי מעורבים. חיילים בצומת אריאל, הבוקר/רויטרס

בנוסף, לוקח זמן להבין מאיפה יורים ומי יורה וגם כשאתה מכוון את הנשק אתה חושש לפגוע בסביבה הקרובה. עד שהכוח מתעשת המחבל מצליח להימלט. לא ברור גם במקרה זה האם הלוחמים ירו. הפיגועים הללו מצטרפים לרצף של פיגועים רצחניים בחצי השנה האחרונה באזור התעשייה ברקן, בצומת עופרה ובגבעת אסף בהם המחבלים מבצעים פיגועי ירי ומצליחים להימלט מהמקום.

עם זאת יש גם סיפורי הצלחה. רק בשבוע שעבר הצליח כוח של גבעתי ביישוב היהודי בחברון לסכל פיגוע. מחבל חמוש בסכין רץ לעבר העמדה במטרה לבצע פיגוע. הכוח היה ערני ודרוך, ירה לעברו והרג אותו. באזור כיכר הכניסה לחטיבת שומרון הצליחו לוחמי חטיבת כפיר לסכל שני פיגועים ונטרלו מחבלים.

נקודת התורפה: אזור אורבני או כפרי

לפחות מהפרטים שעולים מהתחקיר הראשוני מדובר במחבל בעל תעוזה רבה שלא ברור עד כה האם תכנן בקפדנות את הפיגוע הרצחני וקיבל סיוע מגורם נוסף או פעל לפי החלטה של רגע. מה שעוד שברור כי גם המערכת העוקבת ומתעדת אחר צירי התנועה באזור יהודה ושומרון לא סייעה לבלום את המחבל במנוסתו. הוקמו מחסומים במהירות אחרי הדיווח על הפיגוע אך הם לא הצליחו לבלום את הבריחה.

אין ספק כי רשת המצלמות על צירי התנועה המרכזיים מסייעת לאתר מקרים חריגים אך אם אין דריכות בחמ"ל התוצאות בהתאם. נקודת תורפה נוספת היא הרגע בו המחבל יורד מציר ראשי ונכס לאזור אורבני או כפרי בהם אין יותר מעקב למעט מקרים בהם יש כלי טיס זמין במרחב למעקב אווירי.

לקראת סיום כתיבת טור זה כוח של צה"ל כיתר את הכפר בורקין ולפי דיווח פלסטיני במקביל לסריקות מבית לבית והפעלת לחץ על הרחוב הפלסטיני להסגיר את המחבל, החרימו הכוחות הלוחמים בשטח מצלמות מחנויות וכאלו שפונות אל הרחובות על מנת לחשוף את נתיבי הבריחה של המחבל.

מעודכן אינפו ירי בצומת אריאל שבמרחב החטיבה המרחבית "אפרים", 17 במרץ 2019. עיבוד תמונה
מעודכן אינפו ירי בצומת אריאל שבמרחב החטיבה המרחבית "אפרים", 17 במרץ 2019/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully