וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברית יוצאת הדופן של חמאס וישראל: המנעות ממלחמה כמעט בכל מחיר

15.3.2019 / 15:54

הסיכוי שבארגון השולט ברצועה רצו לשגר טילים על גוש דן, דווקא בזמן שבכיריו יושבים עם ראשי המודיעין המצרי, לא סביר בעליל. כשחמאס מחפש הקלות כלכליות מישראל וכשנתניהו עומד בפני בחירות, העדיפו שני הצדדים להימנע מסבב קטלני

צילום: סרטוני גולשים

קשה להאמין, אך אפילו ירי של שני טילים לעבר תל אביב מעזה שנעשה על ידי חמאס, אינו מצליח לגרור את הצדדים להסלמה או אפילו למלחמה. ראש הממשלה שמתהדר כל כך בהיותו "מר ביטחון", מעדיף לבלוע את הגלולה המרה הזו מאמש ולשמור על שקט.

צריך לומר להגנתו של נתניהו והממשלה בראשותו שגם הלילה והבוקר הם הוכיחו שמבחינתם, דין שדרות כדין תל אביב. כלומר, כפי שהממשלה מבליגה על ירי רקטות לעבר שדרות, כך היא החליטה להכיל את הירי על תל אביב.

עוד בוואלה! NEWS:
בוקר מתוח בעוטף עזה: "הילדים בוכים, חגיגות פורים בוטלו"
הלימודים מתקיימים כרגיל בעוטף עזה: "לא בורחים לשום מקום"
מטה מרכזי של חמאס ואתר לייצור לרקטות: המטרות שהותקפו בעזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת ממשלה, 10 במרץ 2019. רויטרס
הדבר האחרון שהוא צריך על הראש הוא הסלמה. נתניהו/רויטרס

אם מישהו היה אומר לפני כמה חודשים שירי טילים של חמאס על תל אביב יעבור כמעט ללא תגובה של ממש מהצד הישראלי, היינו אומרים שלקח את התרופה הלא נכונה באותו הבוקר. אולם, בתקופה שבה הבחירות בפתח, מעמדו של נתניהו בסקרים מתחזק, מנהיגה של "כחול לבן" בני גנץ מסתבך עם טלפון נייד שנפרץ על ידי האיראנים, והדבר האחרון שראש הממשלה צריך על הראש הוא מלחמה עם עזה.

כעת רק נותר לדמיין מה היה קורה אם אחד ממנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן היה משגר - בטעות - שני טילים לעבר נתב"ג או תל אביב. הממשלה כולה הייתה מתייצבת כאחד וקוראת לצאת ל"חומת מגן" 2 ולפרק את הרשות. עם זאת, אל מול חמאס והברית יוצאת הדופן שנוצרה בין הארגון לבין ממשלת נתניהו, ראש הממשלה מעדיף (ובצדק) את ההבלגה ולא להיגרר לעוד מלחמה שלא צפויות לה תוצאות.

עוד באותו נושא

ההערכה בצה"ל: הירי לת"א טעות; גורם פלסטיני: סבב הלחימה הסתיים

לכתבה המלאה

מכת ברק או פעילי שטח?

לפי הגרסה שמסר צה"ל הבוקר, ההערכה היא שחמאס ירה בטעות את הטילים לעבר תל אביב. בשיגור הרקטות הקודם לעבר באר שבע, היה זה ברק שבטעות הפעיל את מערכת שיגור הרקטות. כעת, לפי הגרסה של חמאס לפחות, מדובר בהחלטה של פעילי שטח שאין מקורה בפקודה מלמעלה.

לכאורה, הגרסה של "פעילי שטח" אמורה להעלות תהיות וספקות רבים. למרות זאת, בצד הישראלי מבינים שבצמרת חמאס אין כעת רצון בהסלמה ואפילו לא באיתות אזהרה נוסח ירי על תל אביב. בשעה שהטילים נורו, נפגשו בכירי הארגון עם ראשי המודיעין המצרי שנשלחו לעזה, בראשות האחראי על התיק הפלסטיני אחמד עבד אל-חאלכ.

תקיפות צה"ל ברצועת עזה בעקבות שיגור הטילים לגוש דן, 15 במרץ 2019. REUTERS/Mohammed Salem, רויטרס
הצדדים לא הידרדרו למלחמה. תקיפות צה"ל ברצועה/רויטרס, REUTERS/Mohammed Salem

הסבירות שבחמאס רצו לשגר טילים דווקא בעיתוי שכזה אינה סבירה בעליל. חמאס מחפש כעת הקלות כלכליות מישראל, ובדחיפות. רק אתמול קיבלנו הוכחה לנפיצות של המצב הכלכלי בעזה, כששוטרי חמאס התעמתו באלימות עם עשרות מפגינים שיצאו לרחובות כדי למחות על המצב הקשה ברצועה.

לפי כל ההערכות בצד הפלסטיני והמצרי, ההקלות שישראל תסכים להן לא ישנו את פני הדברים בעזה באופן דרמטי. הן יעזרו לייצר תחושה חיובית בקרב האוכלוסייה, ואולי אפילו אופטימיות, לקראת התקופה שלאחר הבחירות בישראל.

המהלך שהמצרים מתכננים אז, יהיה בכל זאת להכניס את הרשות הפלסטינית בצורה כזו או אחרת לעזה, כדי לאפשר שם שיקום מהיר יותר. אולם, גם ללא הרשות, נראה שעסקים בין ממשלת ישראל לבין ממשל חמאס בעזה, כבר מזמן אינם נתפסים כמשימה בלתי אפשרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully