וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט אישר: בריטניה תבקש מהאיחוד האירופי לדחות את הברקזיט

המחוקקים הצביעו בעד הזזת מועד הפרישה הנוכחי בעוד כשבועיים בלפחות שלושה חודשים קדימה בשל הכישלון של מיי להעביר את ההסכם שגיבשה עם בריסל. המהלך דורש את אישור כל 27 חברות האיחוד, שכבר מאותת כי הוא יסכים רק להארכה משמעותית. המשמעות - הברקזיט כולו בסכנה

צילום: רויטרס

חברי הפרלמנט של בריטניה אישרו הערב (חמישי) כי הממלכה המאוחדת תבקש מהאיחוד האירופי לדחות את הברקזיט, שתוכנן להתקיים בעוד 15 יום. המחוקקים דחו ארבע הצעות הנוגעות לברקזיט, לנוכח המבוי הסתום אליו הגיעו. המשמעות היא כי אם ההסכם של ראשת הממשלה תרזה מיי יאושר עד ה-20 במרץ, דחיית ההיפרדות מהאיחוד תהיה קצרה ואם לא, היא עשויה להיות ארוכה מאוד.

כשבועיים לתאריך הפרישה מהאיחוד האירופי, מיי מאיימת בדחייה ארוכה של התהליך על מנת להאיץ בתומכי הברקזיט במפלגתה לתמוך בהסכם שהציעה. הצבעה חדשה על הסכם זה צפויה להתקיים בשבוע הבא, שבה יצטרכו המחוקקים להחליט אם לעמוד מאחורי תכנית שעמה אינם מסכימים, או להסכים לכך שהברקזיט יידחה באופן משמעותי.

כל דחיה של הברקזיט תאושר רק אם 27 המדינות הנוספות באיחוד יתמכו בכך. מנהיגיהן ייפגשו ביום חמישי הבא. נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, אמר אחרי ההצבעות הערב כי בריסל תלחץ על לונדון לדחות את הפרישה בלפחות שנה. "זה הכרחי עבורה לחשוב מחדש על אסטרטגיית הברקזיט שלה ולקבל קונצנזוס סביבה", אמר. בצרפת הבהירו כי דחיה קצרה רק כדי לדון בהסכם הקיים "אינה עומדת על הפרק".

ההצעה הראשונה שעליה הצביעו המחוקקים, שדרשה לדחות את הברקזיט במטרה לקיים משאל עם שני בנושא, נדחתה. גם הארכת הברקזיט עד 30 ביוני נדחתה בפער של שלושה קולות בלבד, 314 מול 311. ההצעה השלישית בה דנו המחוקקים, אם לקחת את השליטה על הברקזיט מהממשלה, נדחתה אף היא בפער של שני קולות בלבד. גם ההצעה הרביעית בנושא בקשת דחייה קצרה בברקזיט מהאיחוד נדחתה.

לקריאה נוספת בנושא
בדרך לדחיית הברקזיט: הפרלמנט הצביע נגד פרישה מהאיחוד ללא הסכם
עוד התקפלות של מיי: הפרלמנט יוכל לדחות את הברקזיט

תרזה מיי ביציאה מרחוב דאונינג 10, 14 במרץ 2019. AP
אין מוצא מהמבוי הסתום. מיי, הערב/AP

דובר מטעמה של מיי מסר מוקדם יותר כי תקיים הצבעה נוספת בנושא הסכם הברקזיט שלה, שנמצא במשא ומתן כבר שנתיים וחצי, "אם יורגש שזה משתלם". במטרה לגבור על מתנגדיה, ראשת הממשלה הזהירה את המחוקקים ממפלגתה כי אם לא יגבו אותה, הם מסתכנים בכך שהברקזיט כלל לא יצא אל הפועל.

יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין אמר הערב בתום ההצבעה כי על ראשת הממשלה צריכה לקבל את העובדה כי ההסכם שלה והיפרדות מהאיחוד ללא הסכם הם "לא אופציות מעשיות". מנהיג האופוזיציה דחק במיי לקדם את החקיקה הנדרשת כדי לשנות את תאריך הברקזיט.

לדבריו, למפלגתו יש תכנית להיפרדות הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי, אולם הוא שב והביע את תמיכתו במשאל עם נוסף בנושא, "לא על מנת להרוויח מבחינה פוליטית, אלא כאופציה ריאלית לפרוץ את המבוי הסתום". חברי הלייבור נמנעו מהצבעה הערב בנושא משאל עם נוסף בטענה כי זהו אינו הזמן המתאים להצבעה חדשה.

עוד באותו נושא

תבוסה נוספת למיי: הפרלמנט דחה שוב את הסכם הברקזיט

לכתבה המלאה
מפגינים בעד ונגד הברקזיט, 14 במרץ 2019. רויטרס
הפגנה בעד הברקזיט מחוץ לפרלמנט, היום/רויטרס

ההצבעות התקיימו בהמשך של שבוע של דיונים סוערים בלונדון על הסכם הגירושים עם האיחוד, אחרי שביום שלישי נדחה שוב ברוב משמעותי ההסכם שגיבשה ראשת הממשלה עם בריסל. אתמול דחו המחוקקים גם את התרחיש של עזיבת האיחוד ללא הסכם, כשהממשלה התקשתה להשליט סדר על המפלגה השמרנית המפולגת.

לפי החוק הנוכחי, בריטניה אמורה לעזוב את האיחוד האירופי ב-29 במרץ. במשאל העם ב-2016 תמכו 52% מהמצביעים בפרישה מהאיחוד, לעומת 48% שהתנגדו. ההחלטה פילגה את המפלגות הגדולות בבריטניה, וחשפה את הפילוג העמוק בחברה הבריטית.

"היא לא הקשיבה"

אל הביקורת על מיי הצטרף גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, התומך בברקזיט "קשה". "אני אומר לכם, אני מופתע כמה זה התנהל רע מנקודת מבט של משא ומתן", אמר הנשיא לכתבים בבית הלבן בעת פגישתו עם ראש ממשלת אירלנד לאו ורדקר. "אבל נתתי לראשת הממשלה את הרעיונות שלי כיצד לנהל משא ומתן ואני חושב שזה היה מצליח. היא לא הקשיבה לזה, וזה בסדר, אבל אני חושב שאפשר היה לנהל משא ומתן בדרך אחרת, למען הכנות".

(עדכון ראשון 17:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully