וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד התקפלות של מיי: הפרלמנט יוכל לדחות את הברקזיט

26.2.2019 / 22:03

ראשת הממשלה השתמשה באיום של פרישה מהאיחוד ללא הסכם כדי להשיג ויתורים, אך בשל חולשתה היא תעלה להצבעות בחודש הבא פסילת תרחיש כזה ודחיית מועד העזיבה מ-29 במרץ. כל דחיה תגביר את הסיכוי לביטול הברקזיט כולו. מיי: "נעזוב ללא הסכם רק אם תהיה הסכמה מפורשת"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הציעה היום (שלישי) לחברי הפרלמנט הזדמנות להצביע בעוד שבועיים על דחיית הברקזיט או על פרישה ללא הסכם מהאיחוד האירופי, במקרה שההסכם שגיבשה עם בריסל יידחה שוב. נכונותה להוריד מהשולחן את הפרישה החד-צדדית מהגוש היא אחת התפניות הגדולות ביותר במשבר שפוקד את הממלכה מאז משאל העם ב-2016, שבו התקבל רוב מפתיע בעד עזיבת האיחוד.

מיי ניסתה להשתמש באיום של העזיבה ללא הסכם כדי להשיג ויתורים מהאיחוד, אך המחוקקים, רבים מהם ממפלגתה השמרנית, חששו מכאוס כלכלי ואיימו לקחת מהממשלה את השליטה על התהליך בסדרת הצבעות מחר.

"הממלכה המאוחדת תעזוב ללא הסכם ב-29 במרץ רק אם תהיה הסכמה מפורשת של הבית לתוצאה הזו", אמרה מיי בפרלמנט. ההצבעה על ההסכם שלה אמור להתקיים עד 12 במרץ, ולמחרת אמורה להתקיים הצבעה על עזיבה ללא הסכם. אם גם אפשרות זו תידחה, המחוקקים יוכלו לתמוך ביום שלאחר מכן בהצבעה על הארכה "קצרה ומוגבלת" של הברקזיט. מיי הבהירה כי היא מתנגדת להארכת מועד העזיבה וכי היא מתמקדת בהשגת תמיכה להסכם.

שלושה גורמים באיחוד האירופי אמרו לרויטרס כי הם מוכנים לתמוך בדחיה קצרה של מועד הפרישה, אם ממשלת בריטניה זקוקה לזמן נוסף כדי לאשרר את ההסכם בפרלמנט. כל דחיה כזו זקוקה לאישור של 27 המדינות הנוספות בגוש האירופי.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בלונדון, 26 בפברואר 2019. רויטרס
הפרישה מהאיחוד מתרחקת. מיי, היום/רויטרס

דחיית תאריך העזיבה תגביר את הסיכויים לביטול הפרישה כולה, במיוחד כשמפלגת הלייבור מהאופוזיציה נוטה לתמוך במשאל עם נוסף, אם כי הרבה תלוי במשך זמן הדחיה. באותה נשימה, כל דחיה שכזו תחריף את הזעם של אגף הברקזיט במפלגה השמרנית על מיי, שסבורים כי לא צריך לשלול את האפשרות לפרישה ללא הסכם.

בינואר הצביעו 432 חברי פרלמנט נגד הצעתה של ראש הממשלה מול 202 תומכים בלבד, במה שהיה לתבוסה הקשה ביותר של ממשלה בריטית כלשהו בהיסטוריה המודרנית של הממלכה. מיי מנסה לקבל הבטחות נוספות מהאיחוד האירופי, במיוחד לגבי עתיד צפון אירלנד, אך בבריסל הבהירו כי הם לא מוכנים לפתוח את ההסכם למשא ומתן מחודש.

משאל העם ב-2016, שבו תמכו 52% מהנשאלים בעזיבה, פילג את שתי המפלגות הגדולות בממלכה, ומנהיגיהן מתקשים לשמור על אחדות בשורותיהן. בשבוע שעבר פרשו תשעה מחוקקים מהלייבור ועוד שלושה מהמפלגה השמרנית, ופרט לאחד הם חברו לסיעה חדשה שתומכת בקיום משאל עם נוסף.

(עדכון ראשון: 15:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully