וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לדחיית הברקזיט: הפרלמנט הצביע נגד פרישה מהאיחוד ללא הסכם

אחרי התבוסה שספגה מיי, החליטו המחוקקים שלא לתמוך בברקזיט חד-צדדי, כשהצביעו נגד ההצעה, בפער צמוד של 312 בעד אל מול 308 נגד. ראשת הממשלה הצביעה נגד, ומשום שגם המהלך הזה נפל, יצביעו מחר חברי הפרלמנט על דחיית מועד הפרישה בעוד שבועיים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הפרלמנט של בריטניה הצביע הערב (רביעי) נגד יציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם, יממה אחרי התבוסה שנחלה ראשת הממשלה תרזה מיי בניסיונה השני להעביר את ההסכם שגיבשה עם בריסל. הצעד סולל את האפשרות לדחיית הברקזיט, בהצבעה שתתקיים מחר. באיחוד, שכל 27 המדינות החברות בו יצטרכו לאשר את הדחיה, דורשים הצדקות מצד לונדון למהלך. ללא הסכמת הפרלמנט או האיחוד, בריטניה בכל זאת תפרוש ב-29 במרץ ללא הסכם.

אחרי יום סוער בפרלמנט, המחוקקים הצביעו ברוב של 321 מול 278 בעד הצעה השוללת את הפרישה ללא הסכם תחת כל הנסיבות האפשריות. רבים מהתומכים היו משורות המפלגה השמרנית, ואלו הפרו את עמדת הממשלה שרצתה להשאיר את האופציה על השולחן כחלק מהשיחות עם בריסל. על אף שזו אינה הצעה מחייבת מבחינה חוקית, יש לה משקל פוליטי רב והעברתה מחלישה עוד יותר את עמדתה של מיי.

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי במהלך דיון בפרלמנט הבריטי על הסכם הברקזיט 13 במרץ 2019. רויטרס
בריטניה הולכת אל הלא נודע. מיי בפרלמנט, היום/רויטרס

מיי, שמתעקשת שלא ניתן לשלול לחלוטין ברקזיט ללא הסכם, אמרה כי המחוקקים יצטרכו להסכים על הצעדים העתידיים לפני דחיית מועד הפרישה. הנציבות האירופית חזרה על כך כי כל עיכוב ידרוש הצדקה, אך תגובות חיוביות מצדן של גרמניה ואירלנד הראו כי באיחוד רואים סוף סוף סיכוי כלשהו להסכם והם מוכנים לעזור. בעקבות החלטת הפרלמנט, הפאונד זינק ביותר מ-2% בדרך לרווח היומי הגדול ביותר שלו השנה.

הממשלה הדגישה כי יש כעת שתי אפשרויות - תמיכה בהסכם עם ניסיון להשיג דחייה קצרה או חוסר הסכמה מוחלטת ועיכוב ארוך יותר. מיי אמרה שהיא מעדיפה דחייה קצרה יותר, כך שייתכן שההסכם שלה יועלה להצבעה בפעם השלישית, על אף שתי התבוסות האחרונות. מנהיגת השמרנים מקווה לשכנע את הקו הנוקשה במפלגה כי כל אלטרנטיבה אחרת מציעה פרישה פחות חלקה מהאיחוד. עם זאת, הם לא מראים סימנים לפשרה בשלב זה.

לפי ההצעה שתעלה מחר, אם יושג הסכם עד 20 במרץ, יום לפני פסגת האיחוד האירופי, בריטניה תבקש הארכה קצרה, עד ל-30 ביוני, עם התכנסות הפרלמנט האירופי החדש. אם לא יושג הסכם, כל הארכה ארוכה יותר תחייב את בריטניה להשתתף בבחירת לפרלמנט במאי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בריטניה, ברקזיט. אתר רשמי
בריטניה, ברקזיט/אתר רשמי

לאחר כשנתיים וחצי של משא ומתן ושני ניסיונות כושלים להעביר את עסקת הברקזיט, שעליה הסכימה מיי עם האיחוד האירופי, ההצבעה נגד יציאה ללא עסקה עדיין אינה פותרת את השאלות כיצד, מתי ובאילו תנאים בריטניה תעזוב את האיחוד שאליו הצטרפה ב-1973.

ההסכם מכסה סוגיות כמו זכויות האזרחים, מעמד הגבול האירי ואת הסכום שתצטרך בריטניה לשלם לאיחוד האירופי. בריטניה תצא מהשוק האירופי ולא תהיה עוד נתונה תחת שיפוטו של בית המשפט האירופי לצדק. בנוסף לכך, תהיה גם תקופת מעבר שבה יתנהל משא ומתן על הסדרי הסחר העתידיים. במקרה של עזיבה ללא הסכם, לא תהיה תקופת מעבר שכזו שנועדה לרכך את הפגיעה במסחר ובמנהל התקין. היא תשוב להתבסס על כללי ארגון הסחר העולמי, שמשמעותם עשויה להיות הטלת מכסים רבים על היבוא והיצוא.

(עדכון ראשון: 15:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully