וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצהרות לחוד, מעשים לחוד: ההבטחות של כץ לקהילת הלהט"ב ש"נעלמו"

14.3.2019 / 13:08

לפני חודש הודיע שר הרווחה על שורת הקלות בדרך להכרה במשפחות גאות, אך בעמדת המדינה שאושרה על ידי היועמ"ש כלל לא נכללו ההקלות העיקריות. פעילי הקהילה: "אנחנו רואים פער בין מה שפורסם לבין מה שנמצא בפועל"

צילום: ערוץ הכנסת

אחרי ששר הרווחה חיים כץ הצהיר על כוונתו לאשר שורת הקלות לטובת קהילת הלהט"ב - הן נשמטו מהודעת המדינה שנשלחה לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. לפני חודש, בהודעה חגיגית, הכריז משרד הרווחה על כוונתו של כץ לנקוט שורת צעדים להכרה במשפחות גאות, שאמור היה לחסוך להן את הטיפולים המשפטיים הכרוכים באלפי שקלים.

השבוע הודיעה פרקליטות המדינה, במסגרת תיק הנדון בבית המשפט העליון בעניינן של מור והדס אילון ארקדיר, המיוצגות על ידי עו"ד עירא הדר ומיכל עדן, כי היועמ"ש אישר את המלצות משרד הרווחה ביחס למשפחות הגאות. מדובר באימוץ המלצות צוות בין-משרדי במשרד הרווחה, שדן בשינוי התנאים להכרה בהורה הנוסף במשפחות גאות.

עוד בוואלה! NEWS:
מהעבודה לארגון הנוער הגאה: הדובר של סתיו שפיר מונה למנכ"ל איגי
"לכולם זכות למשפחה": הסוכנות היהודית תתמוך בפונדקאות לעובדיה
הפצע נפתח מחדש - והרוצח חופשי: גלגולה של תעלומת הרצח בברנוער

הפגנת הלהט"ב. אתר רשמי, אתר רשמי
לאן נעלמו ההקלות שעליהן הכריז כץ? מחאת הלהט"ב/אתר רשמי, אתר רשמי

למרות השינוי בעמדת המדינה, שעד כה נאבקה במשפחות הגאות בבתי המשפט, מרבית השינויים שעליהם הכריז משרד הרווחה כבר אושרו על ידי בתי המשפט בעשרות תיקים. בנוסף לכך, מדובר בהמלצות שאינן מכוח חוק או חקיקת משנה, ובתי המשפט כבר הודיעו בעבר כי הם אינם כפופים לקריטריונים שמפרסמים משרד הרווחה והיועמ"ש.

בחינה מדוקדקת בעמדת המדינה כפי שהוגשה ליועמ"ש מגלה כי השינוי המרכזי שפרסם השר - האפשרות להגיש בקשה לצו הורות באמצעות טופס במזכירות בתי המשפט, ללא צורך בסיוע של עורך דין - כלל לא נכללה. בנוסף לכך, מסתבר שמי שתפנה לבית המשפט בעת ההיריון לקבלת צו הורות תצטרך לפנות אליו בשנית לאחר הלידה. מכך עולה כי בהצהרותיו של שר הרווחה ומשרדו לטובת יחסי ציבור לא הייתה בשורה של ממש עבור קהילת הלהט"ב.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

התנאים מראש, הבדיקות פליליות ותסקירי העו"ס

מעמדת המדינה עולים שורה של נושאים שבהם נמצאו דיסאינפורמציה והצהרות כוזבות ביחס למתן צווי הורות על ידי המדינה. למשל, בהודעתה צמצמה המדינה את דרישתה לתשעה חודשי זוגיות לפני ההיריון. בפועל, כבר ניתנו בעבר פסקי דין המאפשרים מתן צו הורות גם בהיעדר דרישה זו.

בהודעת משרד הרווחה נכתב כי במסגרת השינוי, אימהות יוכלו לפתוח בהליך להכרה בהן לפני הלידה. אולם, מתברר מהודעת המדינה כי המשפחות יצטרכו לפנות לבית המשפט לאחר הלידה בפעם השנייה, ולא יאוחר מ-90 יום. לכן, לא מדובר בהקלה שתחסוך למשפחות את הטיפול המשפטי הנדרש. מעבר לכך, הדבר עדיין חושף את האימהות לסיכונים משפטיים רבים במקרה של פטירה או תאונה וכן לשלילת הטבות וזכויות סוציאליות.

ד"ר אביגדור קפלן, חיים כץ, מרמי סולימני. רפי דלויה
הצהרות לחוד, מעשים לחוד. כץ עם מנכ"ל משרדו אביגדור קפלן/רפי דלויה

בנוגע לרישום פלילי, על פי הודעת משרד הרווחה זוגות לא יצטרכו להגיש תצהיר בנוגע לעבר פלילי. עם זאת, לפי ההודעה, המדינה עדיין מתכוונת לבדוק את הרישום הפלילי של המבקשות. בנוסף לכך, צו מיום הלידה יינתן רק אם הבקשה תוגש עד היום ה-90 מהלידה, בניגוד לפסיקות בתי המשפט המאפשרות צו רטרואקטיבי גם מעבר לפרק זמן זה.

על פי הודעת משרד הרווחה, תבוטל חובת התסקיר על ידי עובדת סוציאלית למעט מקרים חריגים. בהודעת המדינה נכתב כי "יש לדייק את המקרים הפרטניים בהם נדרש תסקיר ולא בכל הליך יידרש תסקיר כאמור", מה שמותיר את המשפחות הלהט"ביות באי-ודאות ומאריך את משך הטיפול בקבלת צו הורות. יש לציין כי בתי המשפט כבר פסקו שאין צורך לקבלת תסקיר של עובדת סוציאלית במרבית המקרים לצורך קבלת צו הורות.

"המדינה עדיין חושפת אותנו לסיכונים רבים"

פעילים מרכזיים בקהילת הלהט"ב מתחו ביקורת על הרפורמה להכרה במשפחות. עו"ד מיכל עדן, המתמחה בזכויות משפחות להט"ב, אמרה כי "ככל שמתעמקים יותר ויותר ב'פרטים הקטנים' בעמדת המדינה, עולה תמונה שונה ממה שפרסם משרד הרווחה כאילו מדובר בבשורה גדולה עבור משפחות הלהט"ב. כאשר למעשה, גילינו שלא מדובר בשינוי שיקל על המשפחות, ולצערנו המדינה עדיין חושפת אותנו לסיכונים רבים וגורמת לנו להמשיך להיאבק בבתי המשפט על מנת להגן על המשפחות שלנו".

עו"ד עדן הוסיפה כי "אם המדינה רוצה להקל על המשפחות הגאות, כל שנדרש ממנה הוא לאפשר מיד רישום של הורות בבית היולדות ללא הליך משפטי, כמו שעושים גבר ואישה. עד אז אנחנו נמשיך להילחם על הליך משפטי ללא מגבלות, אשר יתאים לכל המצבים ולכל המשפחות".

דגל גאווה על בניין העיריה במהלך הפגנת חוק הלאום שמתקיימת במקביל במקום, ת"א. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
"נמשיך להילחם על הליך משפטי ללא מגבלות". מחאת הלהט"ב בכיכר רבין/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

איתי פנקס-ארד, חבר מועצת עיריית תל-אביב יפו ומחזיק תיק הקהילה הגאה, הצטרף לביקורת. "לפני חודש התבשרנו על רפורמה בתחום רישום של הורות", אמר. "הרפורמה הייתה צעד בכיוון הנכון, אך עדיין רחוקה משיוויון לזוגות הטרוסקסואלים. לצערנו, אנחנו רואים פער בין מה שהובטח שפורסמו אישורי ההקלות לבין מה שנמצא בפועל בהודעת המדינה. ההבדלים מעקרים חלק מהרפורמה ואנחנו קוראים למדינה לכל הפחות להיצמד לפרסום שהיא עצמה הוציאה".

משרד הרווחה מסר בתגובה כי "המשרד פרסם הודעה לציבור בדבר השינוי בתנאים שקבע היועמ"ש בשנת 2015 הנוגעים לגיל, משך זוגיות, רישום פלילי, הסכם הורות, תושבות, מועד הגשה ותסקיר. מלבד תנאים אילו דן הצוות בנושאים נוספים. ההודעה מטעם היועץ המשפטי לממשלה התייחסה לכלל עבודת הצוות. יצוין כי היועמ"ש בחר לאמץ את כל המלצות הצוות בראשות משרד העבודה והרווחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully