וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנכבה עד עסקת המאה: האירועים הנפיצים שמאיימים להבעיר את השטח

7.3.2019 / 6:30

בפני מערכת הביטחון עומדת שורת תאריכים רגישים, שיחלו עם יום האדמה וימשיכו עם יום האסיר על רקע המחאה בבתי הכלא בישראל ופסגת ה-G-77 באו"ם בראשות אבו מאזן. יחד עם תכניות חמאס להביך את ישראל באירוויזיון, עלולים החודשים הקרובים להתפוצץ בדמות פיגועים בעזה ובגדה

צילום: ארכיון וואלה!NEWS ורויטרס, עריכה: שניר דבוש

בזמן שפיקוד הדרום מתמודד באופן חלקי ביותר עם טרור הבלונים והשלכות מטעני החבלה בגבול רצועת עזה, במערכת הביטחון נערכים לסדרת תאריכים רגישים שעומדים בפני הפלסטינים שכל אחד מהם בעל סיכוי להוביל לגלי טרור ברצועת עזה וביהודה ושומרון. אירועים אלה עלולים להוות אתגר עבור צה"ל וכאב ראש עבור הרמטכ"ל אביב כוכבי.

הראשון הוא 9 במרץ 2019, שבו יצוין "יום האדמה" ביהודה ושומרון. הנהגת חמאס החליטה לדחות ביממה את ציון יום האדמה ולשלב אותו יחד עם ציון השנה לצעדות השיבה המתקיימות סמוך לגבול הרצועה. זאת, שנה אחרי יום העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, שבו קיים חמאס עצרת בגבול בהשתתפות עשרות אלפי פלסטינים.

עוד בוואלה! NEWS:
גורם מדיני: דנים עם הירדנים כדי להגיע לפתרון המשבר בהר הבית
חמאס ממשיך לסחוט את הלימון: מי יישבר בקרב על השקט ברצועה
הלוחם שנפצע בפיגוע דריסה בבנימין: "קפצתי ימינה, והרכב פגע בי"

לפי פרסומים בכלי התקשורת הפלסטיניים, חמאס מתכוון לרכז משאבים עצומים ואת מרבית כוחו כדי להביא שיותר אזרחים לעצרת שבה יציג את ההישגים שאליהם הביאו הלחץ בגבול, וכן את מטרותיו לעתיד.

החשש בפיקוד הדרום הוא שהפלגים השונים, בהם הג'יהאד האסלאמי, ינסו לנצל את ההפגנות האלימות בגבול באותו היום לביצוע פיגוע איכותי. בנוסף לכך, חוששים כי ההפגנות המוניות יובילו, תחת ההסתה הקיצונית, לריצה אל הגדר, חבלה בה וחדירה ליישובים הסמוכים. לשם כך, צה"ל ייערך בכוחות מתוגברים לאורך הגבול ויתכונן להגיב בעוצמה.

עוד באותו נושא

לחמאס תכניות משלו: מערכת הביטחון נערכת להגברת הטרור בימי האירוויזיון

לכתבה המלאה

מבתי הכלא עד האירוויזיון

ב-17 באפריל יציינו ברצועת עזה וברחבי יהודה ושומרון את יום האסיר. מדובר בסוגיה רגישה בחברה הפלסטינית שתמיד נמצאת תחת קונצנזוס. בשנה שעברה הצליחו בכירים בשירות בתי הסוהר (שב"ס), בהם גורמי המודיעין, לשבור את שביתת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא שאותה הוביל מרואן ברגותי.

גם השנה קיימת היערכות על רקע הטענה להרעת תנאי האסירים הביטחוניים, כמו שיבוש מכשירים סלולריים וקיזוז כספי המסים שמעבירה ישראל לרשות הפלסטינים. הנהגות האסירים בבתי הכלא ינסו להצית אש בבתי הכלא - אך גם בשטחים.

נטע ברזילי אירוויזיון 2018. AP
חמאס עשוי לנצל את האירוע הבינלאומי לטרור. נטע ברזילי בגמר האירוויזיון/AP

יממה לאחר מכן, 18 באפריל, תהיה תאריך לא פחות רגיש: האירוויזיון. גורמים בחמאס ינצלו את הסיקור הבינלאומי כדי לקבל חשיפה באמצעות פיגועים ביהודה ושומרון והפגנות אלימות בגבול הרצועה שנועדו להביך את הרשות הפלסטינית ואת ישראל.

אבו מאזן בראש כינוס האו"ם

כמו כן, צמרת הרשות הפלסטינית נערכת גם לכינוס ה-G-77 שתתקיים בדרום אמריקה בסוף חודש אפריל. יו"ר הרשות אבו מאזן נבחר מטעם האו"ם לעמוד בשנתיים הקרובות בראש קואליציית המדינות המתפתחות, שבה חברות 132 מדינות, בהן גם סין. מטרתן היא לקדם אינטרסים כלכליים וליצור מעמד משותף משופר במסגרת האו"ם.

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך מפגש מנהיגים ברמאללה 20 בפברואר 2019. רויטרס
לוקח ברצינות את תפקידו כראש הכינוס. אבו מאזן/רויטרס

החשש במערכת הביטחון ובקרב גורמים מדיניים בירושלים הוא שאבו מאזן, שלוקח ברצינות רבה את תפקידו כראש ה-G-77, ינסה לנצל את המעמד להודעות מדיניות דרמטיות או לניסיונות לפגוע בישראל בזירה הבינלאומית, כולל תגובות חריפות לעסקת המאה האמריקנית. בעיני בכירים פלסטינים, הבחירה באבו מאזן, למרות היות הפלסטינים משקיפים באו"ם, מהווה עוד צעד - גם אם סמלי - לקידום מדינה פלסטינית.

הנכבה, הנכסה ותפוח האדמה הלוהט

התאריכים הרגישים, מזהירים במערכת הביטחון, לא מסתיימים כאן. באמצע חודש מאי יציינו הפלסטינים את יום הנכבה ובשבוע הראשון של חודש יוני הם יציינו את יום הנכסה. אלה הם ימי אזכור רגישים, שלעיתים מנוצלים על ידי גורמי טרור לא רק לקיום הפגנות, אלא גם לביצוע פיגועים.

מעבר לתאריכים הרגישים, יש מספר רב של סוגיות נפיצות בזירה הפלסטינית שעדיין לא הוכרעו, ועשויות כל אחת לדרדר את האזור להסלמה: הראשון שבהם הוא סגירת שער הרחמים בהר הבית בגיבוי בג"ץ, ברקע הקושי של ירדן ושל הווקף לקבל פשרות ברורות בנושא. כל שינוי בסטטוס קוו סביב ירושלים בכלל, ובהר הבית בפרט, עלולים להוביל לגל טרור. בשב"כ, צה"ל, משטרה ושב"ס מקיימים דיונים והערכות מצב כדי לזהות שינויים בשטח ומגמות שליליות שעלולות להתפרץ במהירות וללא התרעה מוקדמת.

השני הוא הפעילות המדינית של הרשות הפלסטינית נגד הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל. פעילות זו מייצרת מדיניות מתוחה, אך אין היא מתקרבת לרמת הדריכות לקראת "עסקת המאה" שמקדם הבית הלבן על מנת להביא להסכם קבע בין ישראל לבין הפלסטינים.

פרסום תכנית השלום, שמתוכנן להתבצע אחרי הבחירות ולפני הרכבת הממשלה, יהפוך לתפוח אדמה לוהט בין רמאללה לבין ירושלים ולמניע להתפרצות אלימה. זאת, לא רק ברצועת עזה, אלא במיוחד ביהודה ושומרון, מבלי להתייחס לקרבות הפוליטיים בתוך ישראל על רקע הבחירות.

ג'ארד קושנר דולנד טראמפ. GettyImages
דריכות שיא לקראת פרסום התכנית אחרי הבחירות. טראמפ עם קושנר/GettyImages

לדברי גורמי ביטחון בישראל, אבו מאזן מכין את עצמו לאפשרות שהאמריקנים יכפו עליו לוותר על זכות השיבה ועל גושי ההתיישבות הגדולים בגדה המערבית - מה שהוא צפוי להתנגד אליו נחרצות. במסגרת תרחיש קיצוני שאליו נערך פיקוד המרכז, עשוי יו"ר הרשות לצמצם את התיאום הביטחוני לא רק במילים, אלא גם במעשים. וחמור מכך - לקרוץ לפלג התנזים להעיר את השטח באמצעות אלימות.

היציבות באיו"ש תקרוס?

גורמים בכירים במערכת הביטחון הזהירו בשנה האחרונה כי מעורבות של התנזים בטרור יכולה להפוך לאחד מהאתגרים הגדולים ביותר של צה"ל בזירה הפלסטינית מאז האינתיפאדה השנייה. זהו אתגר חמור יותר מרצועת עזה, שבקרוב תישאר ללא מנהרות, אלא רק עם רקטות ועם ניסיונות לבצע פיגועים בגבול הימי והיבשתי החזקים. ביהודה ושומרון יכולים היישובים הסמוכים, הכבישים המשותפים והיכולת לחדור לעומק מדינת ישראל בקלות להביא לקריסת היציבות הביטחונית שנבנתה בהדרגה מאז מבצע "חומת מגן".

כבר יותר מעשור יושבים פעילי התנזים על הגדר ולא מעורבים באופן כללי באלימות על סוגיה השונים. אולם, כניסה מחודשת שלה למעגל הטרור תוגדר כאחד מסימני ההתפרקות של הרשות הפלסטינית.

עימותים ברצועת עזה, 15 בפברואר 2019. רויטרס
אתגר חמור פחות מהתרחיש האפשרי באיו"ש. העימותים בגבול עזה/רויטרס

לשם כך, פועלים במערכת הביטחון בשנה האחרונה לייצר מנופי לחץ על הרשות הפלסטינית ומחירי הפסד לרחוב הפלסטיני, תוך חידוד ההבדלים הכלכליים בין יהודה ושומרון לרצועת עזה. עם זאת, יש אירוע אחד שאף אחד לא יכול לצפות את האפקט שלו מראש - לכתו של אבו מאזן מהעולם. במערכת הביטחון חוששים מאוד שקרב הירושה לא יתקיים בשקט, אלא באמצעות קליעים בין הפלגים. חמאס יכול לנסות להשתלט על הגדה, וצמרת הפתח יכולה להתבסס בדמה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully