וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: קוריאה הצפונית בונה מחדש אתר שיגור טילים שפירקה

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון, רויטרס

6.3.2019 / 8:20

קוריאה הדרומית טענה כי שכנתה מצפון החלה בשחזור חלק מאתר שיגור הטילים דונגצ'אנג-רי שהרסה. סוכנויות המודיעין בסיאול העידו כי המידע שנמצא ברשותם באשר לאתר דומה לנתונים הנמצאים בידי ארצות הברית. הבית הלבן: "איננו מגיבים בענייני מודיעין"

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

סוכנויות המודיעין של קוריאה הדרומית זיהו סימנים המעידים כי קוריאה הצפונית שיחזרה חלק מאתר שיגור הטילים טונגצ'אנג-רי שהרסה - כך דווח היום (שלישי) בכלי תקשורת מקומיים. על פי הדיווחים, גג ודלת הותקנו מחדש במבנה. הסוכנויות הוסיפו כי "המידע שנמצא ברשותנו דומה לזה של ארצות הברית".

הדיווחים מגיעים כמה ימים לאחר כישלון הפסגה בין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג' און ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנושא פירוק פיונגיאנג מנשק גרעיני. קוריאה הצפונית אמרה כי היא ביקשה רק הסרה חלקית של הסנקציות במהלך הפסגה בווייטנאם ולא את כולן, כפי שאמר טראמפ. זה היה נימוקו של הנשיא האמריקני לקיצור המפגש עם קים בהאנוי, שהסתיים ללא חתימה על הסכם ועם הרבה סימני שאלה לגבי המשך המגעים הדיפלומטיים על פירוק תכנית הגרעין של פיונגיאנג.

במסיבת עיתונאים בסיום הפסגה הראשונה שנערכה בין השניים בחודש יוני האחרון בסינגפור, אמר טראמפ כי קים הבטיח שאתר טילים גדול יושמד בקרוב. הנשיא לא ציין את שם האתר, אולם גורם אמריקני מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדובר באתר הממוקם בטונגצ'נאג-רי. "הפעילות המחודשת הזו, יומיים בלבד אחרי שהפסגה בין המנהיגים הסתיימה ללא תוצאות, יכולה להצביע על כך שצפון קוריאה רוצה להפגין החלטיות מול ארצות הברית לאחר שזו דחתה את הבקשה להסרת הסנקציות", כך הסבירו מומחים לרשת הטלוויזיה NBC. דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, סירבה להגיב לדיווח ומסרה: "איננו מגיבים בענייני מודיעין".

לקריאה נוספת בנושא
ארה"ב ודרום קוריאה יחדלו לקיים תרגילים רחבי היקף משותפים
"לא הייתה לו תכנית גיבוי": קים שב לצפון קוריאה בידיים ריקות
צפון קוריאה על כישלון הפסגה עם טראמפ: "ייתכן שההזדמנות לא תשוב"

אתר שיגור הטילים בקוריאה הצפונית דונגצ'אנג-לי. רויטרס
תמונת לוויין של אתר שיגור הטילים טונגצ'אנג-רי/רויטרס
אתר שיגור הטילים בקוריאה הצפונית דונגצ'אנג-לי, 6 מרץ 2019. רויטרס
תמונת לוויין של אתר שיגור הטילים טונגצ'אנג-רי/רויטרס

לפי דוח שהגיע לידי NBC, "הפעילות הנוכחית נראית כמו הכנה לניסוי של טיל, למרות שכרגע לא ניתן להבחין בטיל על כן השיגור. הפעילות בשטח מראה לנו שיש להם יכולת לא רק לפתח טילים בליסטיים שנושאים ראש נפץ גרעיני, אלא שהיא כבר בשלב האבטיפוס. הם כבר עשו מספר ניסויים ונראה שהם מתכוננים לעוד אחד".

על רקע ההתפתחות האחרונה, ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמר אתמול בראיון לרשת פוקס, כי ארצות הברית תבחן את הגברת סנקציות על קוריאה הצפונית אם לא תתפרק מתוכנית הגרעין שלה. "אם הם לא מוכנים לעשות את זה, אז אני חושב הנשיא טראמפ היה מאוד ברור. הם לא הולכים לקבל הקלה בסנקציות הכלכליות שהוטלו עליהם, ולמעשה אנחנו בוחנים הגברה של הסנקציות הללו", אמר בולטון.

במפגש עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין שנערך בספטמבר התחייב קים לפרק את אתר הטילים ואף לאפשר למומחים בינלאומיים לבחון את תהליך פירוקו.

סימנים כי קוריאה הצפונית החלה לקיים את הבטחתה לטראמפ נראו כבר בחודש יולי, כשבוושינגטון אמרו שתמונות לוויין העידו כי נצפו עבודות פירוק מבנה ששימש להרכבת כלי שיגור ובדיקה של מנועי רקטות. עם זאת, צילומים מאוחרים יותר חשפו כי פיונגיאנג עצרה את עבודת פירוק האתר בתחילת חודש אוגוסט.

(עדכון ראשון: 5/3 22:56)

קוריאה הצפונית הציגה את שיגור הטיל לשמי יפן, ספטמבר 2017. רויטרס
ניסוי שיגור טיל באתר, 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully