וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא הייתה לו תכנית גיבוי": קים שב לצפון קוריאה בידיים ריקות

2.3.2019 / 22:43

מנהיג קוריאה הצפונית הגיע לפסגה בהאנוי עם ביטחון עצמי, השיב לשאלת עיתונאי זר לראשונה וקיווה להגיע להסכם עם טראמפ. אלא שקריסתן המפוארת של השיחות הותירה אותו מבולבל - ואת היחסים עם ארה"ב בסימן שאלה. "בפיונגיאנג הציגו את הפסגה באור חיובי עוד לפני שהתחילה"

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ון און הפגין ביטחון עצמי כשהגיע ביום רביעי האחרון לווייטנאם ברכבת המשוריינת שלו לקראת הפסגה השנייה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. אבל כשהוא עזב היום, כשהוא מנופף לקהל לפני עלייתו לרכבת בידיים ריקות, הסדקים בביטחון הזה החלו להיחשף.

"לא הייתה לו תכנית גיבוי", טען גורם המעורה במשא ומתן בין המדינות ל-CNN. "הוא הגיע להאנוי כשהוא בטוח בעצמו מאוד ומצפה לחתום על הצהרה". שני גורמים המעורים בשיחות, ששמרו על אנונימיות, אמרו כי המשלחת מקוריאה הצפונית שהגיעה לפסגה ציפתה לסיים אותה עם עסקה.

אחד הסימנים לביטחון העצמי שהפגין קים היה בחירתו לענות לראשונה על שאלה של עיתונאי זר - כתב ה"וושינגטון פוסט" שנסע עם משלחת העיתונאים של הבית הלבן. "ממה שאני מרגיש עכשיו, יש לי תחושה שיהיו תוצאות טובות", אמר אז המנהיג הצפון קוריאני.

עוד בנושא:
עדיף בלי עסקה מאשר עסקה גרועה: כשטראמפ אימץ את מדיניות אובמה מול קים
טראמפ וקים לא הגיעו להסכם: "הוא רצה הסרה מלאה של הסנקציות"

דונלד טראמם וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
"לא הייתה לו תכנית גיבוי". קים ג'ונג און בהאנוי, השבוע/רויטרס

עוד באותו היום הגיעה הפסגה לסיומה המשפיל עבור הצפון קוריאנים. לא רק שטראמפ עזב את השיחות, אלא שהוא גם ביטל את ארוחת הסיכום המשותפת שתוכננה להתקיים מאוחר יותר. השולחן כבר היה ערוך והתפריט היה מוכן לקראת האירוע, שנועד להיערך בסימן ארוחת צהריים ידידותית לקראת טקס החתימה על ההצרה המשותפת. במקום זאת, מנת הדג וקינוח הבנופי פאי נותרו יתומים על השולחן והתקררו, כסמל להחמצת ההזדמנות בהאנוי.

"קוריאה הצפונית הייתה צריכה לסיים את הפסגה בהאנוי עם הצהרה חתומה, במיוחד לאור התעמולה החיובית שקדמה לה", אמר אחד הגורמים. "הם הציגו את הפסגה כהצלחה גדולה לפני שהיא בכלל קרתה".

עוד באותו נושא

צפון קוריאה על כישלון הפסגה עם טראמפ: "ייתכן שההזדמנות לא תשוב"

לכתבה המלאה

נסיגה משמעותית

התמוטטות השיחות יצרה משבר עבור קים וצוות המשא ומתן שלו, שנותרו מבולבלים. מנהיג המדינה הדיקטטורית נסע לפסגה בתקווה לקדם את כלכלת קוריאה הצפונית ולנרמל את היחסים עם ארצות הברית. היה זה הימור דיפלומטי עבור שני הצדדים, והתמוטטותה המפוארת של הפסגה מהווה, לדברי גורמים, נסיגה משמעותית ביחסים בין המדינות.

גם הצפון קוריאנים שיחקו בכללי המשחק לקראת הפסגה, ואף איימו לבטל את השיחות אם ארצות הברית לא תהיה מוכנה לבטל את הסנקציות. בתמורה, הם היו מוכנים להציע ויתורים משמעותיים לפי ראייתם. "הם היו מוכנים לתת הכול, כולל כל המתקנים ביונגביון", אמר אחד הגורמים כשהוא מתייחס לאתר גרעיני ידוע של קוריאה הצפונית. "לא רק כור פיזי אחד, אלא את כל המתקן. הם היו מוכנים גם להביע את רצונם להתפרק באופן מלא במסמך הסופי. הם נכנסו לעסק בצורה די רצינית. ואז טראמפ, הצד האמריקני, סירב להצעה ועזב".

דונלד טראמפ וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
התמוטטות השיחות יצרה ייאוש. קים, טראמפ וצוותי המשא ומתן, השבוע/רויטרס

טראמפ טען במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר הפסגה כי קוריאה הצפונית דרשה לבטל את כל הסנקציות. בתגובה, הצפון קוריאנים ערכו מסיבת עיתונאים משלהם באותו הערב ובה התעקשו כי הם ביקשו הסרה חלקית של הסנקציות בלבד. לדברי אחד הגורמים, "קיום מסיבת עיתונאים אחרי חצות כדי להגיב להתקפות (של טראמפ) מראה את רמת הייאוש וחוסר שביעות הרצון מצד קוריאה הצפונית".

קים ג'ונג און לא בחר בבכיר במשטרו קים יונג צ'ול, שמוביל את המשא ומתן עם האמריקנים, לערוך את מסיבת העיתונאים. במקום זאת, הוא פנה לשר החוץ רי יונג הו ולסגנו צ'ו סון הוי - בחירה שעשויה להעיד על חוסר שביעות רצונו מהתקדמות השיחות.

דונלד טראמם וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
קים וטרמאפ בחצר המלון בו התארחו בהאנוי, השבוע/רויטרס

התקשורת בקוריאה הצפונית הנשלטת על ידי המדינה הציגה באור חיובי את הפסגה, אך גורמים העידו כי מצב רוחו של המנהיג הועבר בצורה מדויקת יותר באותה מסיבת עיתונאים לילית. סגן השר צ'ו, שהשיב לשאלות הכתבים, אמר לכתבים כי ייתכן שקים "איבד את רצונו לקיים משא ומתן" ושטראמפ וארצות הברית "החמיצו הזדמנות שמגיעה אחת לאלף שנים". הגורמים טענו כי קים הורה לצ'ו להגיד את הדברים הללו.

למרות סיומה המוקדם של הפסגה, טראמפ אמר הערב כי היחסים בין המדינות נראים "חזקים מאוד מאוד". הוא הוסיף כי לקוריאה הצפונית מצפה עתיד כלכלי מזהיר אם המדינות יגיעו להסכם, אבל לא יהיה לה עתיד כלכלי עם נשק גרעיני. שתי המדינות הצהירו כי בכוונתן להמשיך בשיחות, אך עדיין לא ברור מתי יתקיים הסבב הבא שלהן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מחבק את הדגל האמריקני בוועידת CPAC ליד וושינגטון ב-2 במרץ 2019. רויטרס
"יחסים חזקים מאוד מאוד". טראמפ, הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully