וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה על כישלון הפסגה עם טראמפ: "ייתכן שההזדמנות לא תשוב"

1.3.2019 / 6:30

בשיחה נדירה עם כתבים, אמר שר החוץ של קים כי דרש הסרה חלקית של הסנקציות ולא מלאה כפי שאמר נשיא ארה"ב. "מעולם לא הצענו לפרק את הכור ביונגביון, קים עלול לאבד את רצונו להסכם", אמרה סגניתו. בוושינגטון מתעקשים: פיונגיאנג לא הייתה מוכנה להקפיא את תכניות הנשק שלה

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

קוריאה הצפונית אמרה אמש (חמישי) כי היא ביקשה רק הסרה חלקית של הסנקציות במהלך הפסגה בווייטנאם ולא את כולן, כפי שאמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זה היה הנימוק של טראמפ לקיצור המפגש עם קים ג'ונג און בהאנוי, שהסתיים ללא חתימה על הסכם ועם הרבה סימני שאלה לגבי המשך המגעים הדיפלומטיים על פירוק תכנית הגרעין של פיונגיאנג.

בשיחה נדירה של גורמים צפון קוריאניים עם כתבים, אמר שר החוץ רי יונג הו כי "הסרת העיצומים נגעה רק לאלו הקשורים לחיי האזרחים ולא לאלו הצבאיים". הוא אמר כי ארצו העלתה הצעה ריאליסטית, הכוללת את פירוקו המלא של הכור המרכזי שלה ביונגביון, כולל מתקני פלוטוניום ואורניום, על ידי מהנדסים משתי המדינות.

דונלד טראמם וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
טראמפ וקים, היום/רויטרס

"זהו הצעד הגדול ביותר בתהליך הפירוז הגרעיני שאותו אנחנו יכולים לנקוט בהתחשב לרמת האמון הנוכחית בין שתי המדינות", אמר רי. "קשה לומר שיהיה משהו טוב יותר ממה שהצענו, ייתכן שלא תהיה הזדמנות נוספת. אנחנו זקוקים לצעד ראשון בדרך לפירוז מוחלט. העמדה הבסיסית שלנו לעולם לא תשתנה וגם אם ארצות הברית תרצה לקיים שיחות נוספות, העמדה שלנו לא תשתנה".

סגנית שרת החוץ, צ'ו סון הוי, אמרה באותו תדרוך כי היא קיבלה את הרשום שקים "עלול לאבד את רצונו להגיע להסכם" אחרי שארצות הברית דחתה את האפשרות להסרה חלקית של הסנקציות. "זאת משהו שלא הצענו לפני", אמרה על השמדת הכור ביונגביון. מקור במשרד החוץ הוייטנאמי מסר לסוכנות רויטרס כי קים ג'ונג און צפוי לעזוב את האנוי סביב שעות הצהריים ביום שבת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ושר החוץ מייק פומפא במהלך מסע"ת לאחר פסגתו עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג אוון, האנוי, וייטנאם 28 בפברואר 2019. רויטרס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ושר החוץ מייק פומפאו בהאנוי, אתמול/רויטרס

מקור בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר לכתבים כי קוריאה הצפונית אכן הציעה לסגור חלק מהכור הגרעיני ביונגביון בתמורה להסרת כל הסנקציות על פיונגיאנג - מלבד אלו הקשורות ישירות לתוכנית הגרעין של המדינה המבודדת. "הדילמה שהתמודדנו איתה היא שהצפון-קוריאנים בשלב זה לא מוכנים להקפיא לחלוטין את התוכניות ליצירת נשק להשמדה המונית", אמר המקור, "אז מתן מיליונים רבים של דולרים על ידי הקלה בסנקציות למעשה מעמיד אותנו בעמדה שבה אנחנו מסבסדים את התהליך ליצירת נשק להשמדה המונית בקוריאה הצפונית".

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו אמר הבוקר אף הוא כי קוריאה הצפונית ביקשה את הסרת כל הסנקציות בפסגה בהאנוי, אך הסביר כי נציגיה לא היו בהירים באשר למה שיש בכוונתה להציע מעבר לכור הגרעיני ביונגביון. "הם היו מאוד גלויי לב ביחס למה שהם היו מוכנים לעשות ביונגביון אבל עדיין לא בהירים לגמרי לגבי ההיקף המלא של מה שהיה להם להציע", אמר פומפיאו והוסיף: "בעיקרון, הם ביקשו הסרה מלאה של הסנקציות". לדבריו, ארצות הברית הייתה נחושה "לשוב לשולחן ולהמשיך את השיחה". בשלב זה, כלל לא ברור מתי שני המנהיגים או נציגיהם ייפגשו פעם נוספת, אם בכלל. שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו אמר כי הדבר אפשרי אבל גם כי אין תוכניות כאלה לטווח הקרוב.

עם זאת, התקשורת הרשמית בקוריאה הצפונית תיארה הבוקר את הפסגה השנייה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ככזו שסייעה להעמיק "כבוד הדדי ואמון" בין שתי המדינות בתהליך שיפור היחסים ביניהן. סוכנות הידיעות KCNA אמרה כי טראמפ וקים ניהלו "החלפת דעות בונה וכנה" וכי הם הסכימו לשמור על קשר הדוק למען "הפירוק מגרעין של חצי האי הקוריאני".

"קים לא בוחן טילים כרגע - אלא את טראמפ"

החדשות על כישלון הפסגה גרמו לירידת שערים בקוריאה הדרומית. נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה-אין, אמר הבוקר כי ארצו תשתף פעולה עם וושינגטון ופיונגיאנג ותסייע לשיחות ביניהן להוביל להסכמות.

"העובדה שאין עסקה היא הפתעה, במיוחד בהתחשב בכך שהם היו כה מחויכים אמש", אמר לים סו-הו, עמית מחקר בכיר במכון לאסטרטגיית ביטחון לאומי. "אבל מצב של 'אין-עסקה' היום לא אומר שלא תהיה כזו בחודשים הבאים. זה אומר שהסיכון היה גבוה מדי עבור שני המנהיגים מכדי לתת עוד הצהרה כמו שזו שהם העניקו בסינגפור".

דניאל ראסל, דיפלומט בכיר של משרד החוץ האמריקני במזרח אסיה לשעבר, טען כי הכישלון מראה כי טראמפ מיהר לפסגה. "הפסגה בהאנוי מאמתת את האקסיומה של בנג'מין פרנקלין הקובעת כי 'בכישלון להתכונן, אתה מתכונן להיכשל'", הוא אמר. "העבודה הדיפלומטית הקשה של צמצום פערים ובדיקת אפשרויות פשוט לא נעשתה, כך שזה לא מפתיע ששני המנהיגים נתקלו בפערים שלא ניתן לגשר מעליהם". ראסל הוסיף כי "קים ג'ונג און לא בוחן טילים בליסטיים ופצצות גרעיניות כרגע, אלא את דונלד טראמפ. קים אולי רצה לראות אם הצרות המשפטיות והפוליטיות של טראמפ הפכו אותו לנואש מספיק כדי לקחת כל עסקה שיוכל לקבל".

(עדכון ראשון: 22:35)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, במהלך מסע"ת לאחר פסגתו עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג אוון, האנוי, וייטנאם 28 בפברואר 2019. רויטרס
טראמפ בהאנוי, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully