וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ וקים לא הגיעו להסכם: "הוא רצה הסרה מלאה של הסנקציות"

28.2.2019 / 12:03

נשיא ארה"ב ומנהיג צפון קוריאה לא חתמו על הצהרה כמתוכנן והפגישה השנייה ביניהם נחתמה ללא תוצאות. לדברי טראמפ, קים דרש הקלה בסנקציות, אך לא נתן מספיק בתמורה. "יכולנו לחתום, אבל זה לא התאים", אמר והוסיף כי הרודן הבטיח שלא להמשיך בניסויים

צילום: רויטרס, עריכה: נועה לוי

הפסגה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג הסתיימה היום (חמישי) מוקדם מהמתוכנן, וללא חתימה על הסכם. השניים נפגשו בהאנוי, בירת וייטנאם, מאז אתמול בניסיון להתקדם במשא ומתן על פירוק תכנית הגרעין של פיונגיאנג והביעו אופטימיות לגבי הצלחתם, אך לא הגיעו לתוצאות והכניסו את המשא ומתן לחוסר ודאות. בעקבות סיומה המוקדם מהצפוי של הפסגה, נרשמו ירידות שערים באסיה ובקוריאה הדרומית.

במסיבת עיתונאים שכינס עם סיום הפסגה, אמר טראמפ כי קים רצה את הסרת כל הסנקציות הבינלאומיות תמורת פירוק מתקן הגרעין המרכזי שלו ביונגביון, אולם הוא והצוות שלו סירבו לכך. "חשבנו שאין טעם לחתום על שום דבר", אמר נשיא ארצות הברית. "לעתים צריך ללכת, וזה היה בדיוק אחד מאותם מקרים". לדבריו, "יכולנו לחתום על הסכם היום ואז היו אומרים שזו עסקה נוראית. הניירות היו מוכנים, אבל זה לא התאים. אני מעדיף שזה יקרה כמו שצריך".

עם זאת, הוא אמר כי היחסים שלו עם קים טובים וכי הפסגה הסתיימה באווירה ידידותית.
כשנשאל אם קים רוצה לשמור ברשותו חלק מן הנשק הגרעיני, ענה: "יש לו חזון מסוים שלא בדיוק תואם את מה שאנחנו רוצים אבל זה קרוב יותר ממה שהיינו קודם".

הוא הוסיף כי מנהיג קוריאה הצפונית הבטיח שלא לחדש את הניסויים הגרעיניים ושיגורי הטילים, שאותם הפסיק בנובמבר 2017. טראמפ אמר כי ארצות הברית תוכל לפקח על חלק ממתקניה של קוריאה הצפונית, אבל לא פירט.

לקריאה נוספת על הפסגה
קים בפסגה עם טראמפ: "לא הייתי כאן אם לא הייתי מוכן להתפרק מגרעין"

דונלד טראמם וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
ארוחת הצהריים תחכה לפעם אחרת. טראמפ וקים, הבוקר/רויטרס

הכישלון של טראמפ לגבש הסכם עם קים מהווה מכה עבור הנשיא, שלאחר הפסגה הקודמת אף התרברב כי "האיום הגרעיני של קוריאה הצפונית הוסר". מאז הוא שינה את הטון שלו וגם בכירי ממשלו וקהילת המודיעין האמריקנית ממשיכים להזהיר מפני המשטר הקומוניסטי המבודד, אך למרות זאת הבית הלבן הכניס ללוח הזמנים של הפסגה בווייטנאם טקס חתימה על הצהרה משותפת, עוד לפני תחילת השיחות. לא ברור אם מתוכננת פסגה שלישית בין המנהיגים.

קוריאה הדרומית הביעה צער על כך שלא הושג הסכם, אך בסיאול אמרו כי שני הצדדים הגיעו להתקדמות משמעותית. לשכת הנשיאות אמרה כי היא מאמינה שוושינגטון ופיונגיאנג הרחיבו את ההבנות ביניהן בעת השיחות הממושכות בהאנוי. לפי הבית הכחול, מעונו של הנשיא מון ג'ה-אין, העובדה שהסרת הסנקציות עלתה בפסגה מראה שהמשא ומתן הגיעו ל"שלב מתקדם". עם זאת, כישלון השיחות עלול לפגוע במון, ששם את כל כובד משקלו על פיוס עם הצפון.

סין, בעלת בריתו המרכזית של קים, אמרה כי על ארצות הברית ועל קוריאה הצפונית "להיפגש בחצי הדרך". דובר משרד החוץ בבייג'ינג, לו קאנג, אמר בתדרוך היומי לכתבים כי המצב בחצי האי הקוריאני השתפר משמעותית בשנה האחרונה וכי יש להוקיר את התוצאה שהושגה בעמל רב.

עוד באותו נושא

הרבה הצהרות, מעט מעשים: כל מה שקרה מהוועידה בסינגפור ועד וייטנאם

לכתבה המלאה

"ביקשנו מקים לעשות יותר, אבל הוא לא הסכים"

נשיא ארצות הברית הדגיש במהלך מסיבת העיתונאים כי "כל הסנקציות נותרו על כנן. אמרו שנוותר, לא ויתרנו על כלום. אני חושב שנהיה חברים טובים של קים וקוריאה הצפונית, יש לזה פוטנציאל. הם רצו הסרה של סנקציות, אבל לא הסכימו לתת תמורת זה את מה שרצינו". לדבריו, "יש פערים, אנחנו צריכים להשאיר את הסנקציות, והוא רוצה לפרק את הנשק הגרעיני אבל לא כפי שאנו רוצים. לחצנו ידיים, אנחנו בעמדה להשיג משהו מיוחד".

טראמפ נשאל במסיבת העיתונאים על הפרות זכויות האדם החמורות שמבצע המשטר בפיונגיאנג, אך אמר כי הוא מאמין שקים לא היה אחראי למותו של הסטודנט האמריקני אוטו וורמבייר. "הוא אמר לי שהוא לא ידע לגבי זה ואני מאמין למילתו", אמר. לאחר שובו של הצעיר בן ה-22 לארצות הברית ביוני 2017, כשהוא בתרדמת, גינה טראמפ בחריפות קוריאה הצפונית ואמר כי וורמבייר, שמת כעבור כמה ימים, עבר "עינויים מעבר לכך דמיון".

שר החוץ מייק פומפאו, שנכח גם הוא במסיבת העיתונאים, אמר כי "עשינו התקדמות מאז הפסגה הקודמת וגם הפעם, אבל למרבה הצער לא הגענו למשהו שהיה הגיוני מבחנת ארצות הברית". לדבריו, "ביקשנו מקים לעשות יותר, אבל הוא לא הסכים. אמרנו מההתחלה שזה ייקח זמן. ככל שנמשיך לעבוד נוכל להשיג התקדמות ובסופו של דבר להשיג את מה שהעולם רוצה - פירוז של חצי האי הקוריאני. הייתי רוצה שנשיג התקדמות יותר משמעותית, אבל השיחות היום שמו אותנו בנקודה שתאפשר לנו להתקדם בהמשך".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, במהלך מסע"ת לאחר פסגתו עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג אוון, האנוי, וייטנאם 28 בפברואר 2019. רויטרס
"לא ויתרנו על כלום". טראמפ במסיבת העיתונאים, היום/רויטרס

לפי התכנון המקורי, טראמפ היה אמור לקיים "טקס חתימה משותף" עם קים בתום הפסגה ביניהם, אך השניים עזבו את המלון "מטרופול" מהתקופה הקולוניאלית בשעה 13:25 (שעון מקומי) מבלי להשתתף בארוחת הצהריים המתוכננת ושבו למלונות שלהם.

"הנשיא טראמפ וקים ג'ונג און ניהלו שיחות טובות מאוד. הם דנו בכמה דרכים להגיע לפירוז חצי האי הקוריאני", אמרה דוברת הבית הלבן שרה סנדרס. היא הוסיפה כי לא הושג הסכם, אך הדגישה כי "צוותי העבודה מצפים להמשיך השיחות בעתיד".

מוקדם יותר היום, קים וטראמפ הפגינו ביטחון בהתקדמות השיחות, בעת שישבו סביב השולחן. בפתח הפגישה הבוקר טראמפ אמר לכתבים כי "הרבה רעיונות גדולים נזרקים לאוויר" והוסיף כי "כשיש מערכת יחסים טובה, הרבה דברים טובים קורים". עוד אמר הנשיא כי הוא "לא ממהר" להגיע לעסקה.

קים אמר כי העולם כולו צופה כעת בשיחות, והציע לערוך תמונות של השניים יושבים זה לצד זה תוך שהוא מכנה את הסיטואציה כשאולה "מסרט פנטזיה". במהלך הצילום נשאל קים על אפשרות הפירוז מגרעין, ואמר כי "לא הייתי מגיע הנה אם לא הייתה לי הנכונות". טראמפ השיב: "זו תשובה טובה, וואו. זו אולי התשובה הכי טובה שתוכלו לשמוע".

המנהיגים יצאו לטיול קצר בחצר בית המלון בו הם עורכים את יום הפגישות השני. הם יצאו מהמושב הראשון של הפגישות להיום, והצטרפו אליהם היועץ הצפון קוריאני הבכיר קים יונג צ'ול, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו ומתורגמנים. הם שוחחו מעט בחצר ולאחר מכן חזרו אל המבנה.

דונלד טראמפ וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
בלי פריצת דרך. טראמפ וקים, הבוקר/רויטרס

אף על פי שמעט מאוד נעשה לפירוז פיונגיאנג מנשק גרעיני מאז נפגשו המנהיגים לראשונה בסינגפור בשנה שעברה, טראמפ אמר לפני תחילת הפסגה השנייה כי הוא מחויב באופן מלא לדיפלומטיה האישית שלו עם קים, שבאמצעותה הוא סבור שיוכל להביא לפריצת דרך. עם זאת, בכירי קהילת המודיעין בארצות הברית מטילים ספק באפשרות שקים יוותר לחלוטין על הנשק הגרעיני שמשטרו פיתח עשרות שנים כדי להבטיח את הישרדותו.

שתי המדינות חלוקות גם על עצם הגדרת הפירוז הגרעיני. בעוד שארצות הברית דורשת שהיא תוותר על כל הנשק הגרעיני ותכנית הטילים שלה, הצפון רוצה שארצות הברית תסיג את כוחותיה מהדרום ותסיר את "המטריה הגרעינית" שהיא פרסה על הדרום ועל יפן מאז תום מלחמת קוריאה ב-1953, שהסתיימה רק בהפסקת אש.

(עדכון ראשון: 8:50)

שוטרת וייטנאמית מכווb, את התנועה לקראת הגעת שיירתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בהאנוי וייטנאם 28 בפברואר 2019. רויטרס
שוטרת ממתינה להגעת השיירה של טראמפ, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully