וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקטי ענק - תמורת שוחד: מורה נבוכים לחשדות שסיבכו את ביטן

5.3.2019 / 22:38

חקירת השחיתות בראשון לציון, שלפי ההערכות צפויה להסתיים לפני הבחירות, נחשפה בדצמבר 2017 בגל מעצרים בעירייה, בענף הבנייה ובעולם התחתון. מאז, עם 20 חשודים, עד מדינה ותיעוד של בכירי העירייה ב"בנק הפרטי" שלו, עשוי ביטן לעמוד בפני כתב אישום בגין שוחד

צילום: חדשות 13

במשטרה עושים מאמצים לסיים בימים הקרובים את פרשת השחיתות בעיריית ראשון לציון, או כפי שהיא מכונה - "פרשת ביטן", ולהעביר את חומרי החקירה לפרקליטות עוד לפני הבחירות. במרכזה של הפרשה עומד יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן, שעל פי ההערכות יואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

הפרשה נחשפה לציבור בחודש דצמבר 2017 לאחר שהמשטרה ביצעה גל מעצרים בעיריית ראשון לציון, בקרב בכירים בענף הבנייה בישראל וכן בקרב בכירים בעולם התחתון. היא מחולקת לשורה של תתי-פרשות, שבהן על פי החשד ניצל ביטן את מעמדו כסגן ראש העירייה וכיו"ר ועדת התכנון המקומית כדי לקדם מכרזים ואחוזי בנייה עבור יזמים ששילמו לו כספי שוחד. על פי החשד, ביטן לא פעל רק בראשון לציון אלא גם בתל אביב. בנוסף לכך, חוקרי המשטרה חושדים גם שהוא פעל כחבר כנסת כדי לקדם את עסקי השוחד.

לקריאה נוספת:
ח"כ ביטן לחוקרים: לא קיבלתי כסף מדניה סיבוס, משה יוסף עשה עליי סיבוב
ביטן לחוקרי המשטרה: התשלום מאיש העסקים - שכר טרחה משפטי
אחרי ההאזנות והצילומים: "הבנקאי של ביטן" מכר את החנות

דוד ביטן, פריימריז בליכוד, ראשון לציון, 5 בפברואר 2019. ניב אהרונסון
חשד שניצל את מעמדו לקידום מכרזים עבור מקורביו. ביטן/ניב אהרונסון
עיריית ראשון לציון 3.12.2017. מוטי מילרוד, הארץ
שני גלי מעצרים בעירייה, בענף הבנייה ובעולם התחתון. עיריית ראשון לציון/הארץ, מוטי מילרוד

בפרשה הראשונה בדקו החוקרים כיצד מכרה עיריית ראשון לציון אדמה שבבעלותה במתחם האלף, הצמוד ל"יס פלאנט", ליזם נדל"ן, כדי לבנות את האולם "לאגו" - אחד ממרכזי האירועים המפוארים והגדולים ביותר בישראל. חודשיים בלבד לפני שנחשפה הפרשה התחתנה בתו של ביטן באולם "לאגו", כאשר בין המברכים ניתן היה למצוא גם את היה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מתחם האלף, מתחם עסקים מרכזי שמתוכנן להיבנות בשנים הקרובות בחולות ראשון לציון, מכונה "המנהטן של ישראל" ונועד לתת מענה לצפיפות שבתל האביב כאשר אמורים להיבנות בו מגדלי משרדים ומגורים. על פי החשד, ביטן היטה מכרזים עבור גורמים המקורבים למשפחת ג'רושי כדי שאלה יבצעו את עבודות התשתית והפיתוח של המתחם, הכוללות עבודות עפר ופינוי חולות, בטרם יצאו המגרשים למכירה. חשד נוסף הוא שביטן אף ניסה להשפיע על ראש עיריית ראשון לציון לשעבר דב צור, שאף הוא נעצר בפרשה, כדי להעביר עבודות נוספות במתחם לאותם קבלנים המקורבים למשפחת ג'רושי. במשטרה חושדים כי ביטן היה מחויב למשפחת ג'רושי לאחר שסייעו לכסות את חובותיו בשוק האפור.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור בבית משפט השלום בעיר, 3 בדצמבר 2017. מאצ'י הוף, מערכת וואלה! NEWS
נחקר כחשוד בפרשה. צור/מערכת וואלה! NEWS, מאצ'י הוף
להב 433. ראובן קסטרו
החקירה נחשפה בדצמבר 2017. יחידת להב 433/ראובן קסטרו

פרשה מרכזית נוספת נוגעת לחברת "דניה סיבוס", חברת הבנייה הגדולה בארץ. מנכ"ל החברה רונן גינזבורג, שנחשב לאחד מבכירי ענף הבנייה בישראל, חשוד במתן שוחד לביטן. על פי החשד, "דניה סיבוס" התמודדה על רכישת קרקעות במתחם צריפין המתפנה, שנמצא בשליטת עיריית ראשון לציון. במשטרה חושדים כי גיזנבורג ובכירי "דניה סיבוס" שילמו שוחד לביטן כדי לקדם את ענייניהם במתחם, שאמור להיות אתר הבנייה הגדול ביותר בישראל בשנים הקרובות.

פרשה נוספת נוגעת להפועל ראשון לציון, קבוצת הכדורגל שבראשה עמד ביטן לפני כמה שנים בעת שהייתה בשליטת העירייה. בתקופתו של ראש העירייה לשעבר מאיר ניצן, ביטן לווה כספים עבור המועדון בשוק האפור. בעת הזו נקלע המועדון לגירעון, כך שביטן לכאורה לווה כספים מאנשי עסקים שונים בניגוד לחוק כדי לכסות את החובות.

פרשת הבנק הפרטי של ביטן עוסקת במשה יוסף, חברו הקרוב של ביטן שניהל את חנות הרהיטים "מצדה" באזור התעשייה של ראשון לציון. על פי החשד, בחנות לא נמצאו עוד רהיטים - למעשה, היא שימשה בתור "הבנק הפרטי" של ביטן. החוקרים חושדים כי כספי השוחד הועברו ליוסף, וזה היה מלבין אותם ומעביר אותם לידי ביטן.

מתחם 1000 ראשון לציון 03/12/2017. ראובן קסטרו
מתוכנן להיות "המנהטן של ישראל". מתחם האלף/ראובן קסטרו
מתחם ה- לאגו בראשל"צ 3 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
אחד האולמות הגדולים והמפוארים בארץ. מתחם "לאגו"/ראובן קסטרו

יוסף נחקר ממושכות בפרשה והחוקרים אף הצליחו להציב באופן סמוי מצלמות ומיקרופונים בתוך החנות, שתיעדו את מפגשי השוחד לכאורה. בין היתר צולמו בכירים בעיריית ראשון לציון.

חשדות נוספים נוגעים לאיש העסקים דרור גלזר, על כך שהעביר כספי שוחד בשווי מיליון שקלים לביטן כדי שיקדם בוועדת התכנון והבנייה בעיריית תל אביב את תכניתו של גלזר לבניית יחידות דיור בפלורנטין שבדרום תל אביב. המשנה לראש עיריית תל אביב לשעבר ארנון גלעדי נחקר כחשוד בפרשה.

20 חשודים ועד מפתח

במסגרת התיק נגד ביטן, שכונה "פרשה 1803", חקרו חוקרי יאח"ה בפיקודו של תת-ניצב כורש בר-נור מאות בני אדם. עשרות נחקרו באזהרה ובסך הכול 20 חשודים נעצרו בשני גלי המעצר שביצעה המשטרה. בין היתר, נחקרה גם אשתו של ביטן, חגית, לאחר שהחוקרים הצליחו לזהות את חשבון הבנק שאותו לכאורה ניהלה תמורת כספים של שני מיליון שקלים אשר הועברו לחשבונה.

המשטרה הצליחה לגייס עד מדינה נגד ביטן ואף להתחקות אחר תנועת הכספים. כמו כן, היא הצליחה לאתר עד מפתח שסיפר כיצד פעלה השיטה וכיצד העבירו אנשי כספים כביכול לעמותות, שמהן הועברו במזומן לביטן ככספי שוחד. במהלך החקירה, הכחיש ביטן באמצעות עורך דינו אפרים דמרי כל קשר לחשדות נגדו ואת הטענות שקיבל שוחד או פעל בניגוד לחוק.

חגית ביטן ו דוד ביטן. פייסבוק, צילום מסך
לכאורה ניהלה חשבון בנק תמורת כספים. חגית ביטן עם דוד ביטן/צילום מסך, פייסבוק
חוסאם ג'רושי אתמול בהארכת מעצרו בבית המשפט בראשון לציון 3 בדצמבר 2017. מוטי מילרוד /"הארץ", מערכת וואלה! NEWS
חשד שהמשפחה סייע לביטן בכיסוי חובותיו. חוסאם ג'רושי בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מילרוד /"הארץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully