וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טילים מתקדמים בעיתוי רגיש: מה עומד מאחורי הצעד החריג של ארה"ב

5.3.2019 / 6:03

ההחלטה האמריקנית המהירה על פריסת מערכת הטילים מעוררת שאלות - ייתכן שמדובר במסר לרוסיה, ייתכן שעל רקע ההתפתחויות בסוריה ופעילות איראן וחיזבאללה, הבית הלבן רוצה להעביר מסר על מוכנות הצבא וההגנה על ישראל. ואולי מדובר במאמץ טראמפ לתמוך בנתניהו בתקופת בחירות

צילום: דו"צ, עריכה: תומר לוי

צה"ל הודיע אתמול (שני) על פריסה של מערכת הגנה מפני טילים מסוג - THAAD של צבא ארצות הברית במסגרת תרגיל. לפי ההודעה, מטרת הפריסה היא תרגול פריסה המהירה לצד חיזוק היכולות ושיתוף הפעולה עם צה"ל. לוואלה! NEWS נודע כי בשבועות האחרונים קיבל משרד הביטחון הישראלי תקציב של 10 מיליון שקל להקמת מתחם קליטת הסוללות בדרום הארץ.

לפני ימים אחדים הסתיימה בניית המתחם עם אוהלי ענק למגורים, שיקלטו חיילים אמריקנים וחיילי צה"ל, בהם מועדונים מאובזרים במערכות מדיה, מקלחות עם מים חמים, חדרי כושר, מיטות איכותיות ומצעים חדשים כולל חברת קייטרינג שתגיש ארבע ארוחות ביום, שתיים מהן בשריות.

לקריאה נוספת:
"אנטי-מוסלמי": מיצג רפובליקני קשר חברת קונגרס לפיגועי התאומים
לראשונה: ארה"ב פרסה בישראל מערכת הגנה מתקדמת מטילים במסגרת תרגיל
הקרב עם אל-קאעדה שחשף את הפעילות האמריקנית הסודית

ניסוי במערכת ההגנה מפני טילים THAAD. רויטרס
ניסוי במערכת ההגנה מפני טילים/רויטרס

המתחם כולל אזור אמריקני אליו אסורה הכניסה לישראלים, אזור ישראלי, ומשרדים משותפים. צה"ל יאבטח את המתחם, וכוח חלוץ אמריקני הגיע למקום לפני כשבוע ובו עשרה קצינים ומהנדסים. הלילה יגיעו מאות חיילים ויאיישו את המקום ובהמשך השבוע אמורים להגיע בכירים מצבא ארצות הברית ומצה"ל לעקוב אחר הפעילות.

מפעילות צבא ארצות הברית לאורך השנים, ניתן להסיק כי החלטה על התרגיל בטווח של שבועות בודדים חריגה ביותר למעט מצבי חירום מיוחדים. האמריקנים מתרגלים את כוחותיהם ברחבי העולם, כולל בישראל, אך התכנון המקדים מתבצע שנה לפחות לפני מועד הביצוע אם לא יותר.

מערכת ה-THAAD תוצרת לוקהיד מרטין פותחה כדי לשמש שכבת הגנה מעל סוללת הפטריוט. הסוללה הניידת מיישמת את שיטת HIT TO KILL, פגיעה ישירה במטרה ללא שימוש בראש נפץ קרבי. המערכת נועדה לפגוע בטילי סקאד ופיתוחים מקבילים והיא השתלבה בתרגילים רבים של חיל האוויר הישראלי בשני העשורים האחרונים.

עוד באותו נושא

לראשונה: ארה"ב פרסה בישראל מערכת הגנה מתקדמת מטילים במסגרת תרגיל

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 15 בינואר 2019. רויטרס
העברת מסר לרוסיה? פוטין/רויטרס

הכוחות התאמנו על קישוריות, הגנה מטילים, שפה משותפת, מערכות פיקוד ושליטה, ותכנון ארכיטקטורה מתפתחת. מפקד מערך ההגנה האווירי בעבר תת-אלוף במיל' אילן ביטון אמר כי מערכת מסוג זה משפרת את יכולות ההגנה של ישראל ללא ספק בשילוב שאר מערכות צה"ל.

ההחלטה האמריקנית המהירה על התרגיל מעוררת שאלות על המניע העיקרי. לדברי מקורות זרים, היו הסוללות אמורות להגיע לגרמניה בעת הזו. מומחים מעריכים כי קיימת סבירות נמוכה שמדובר בתרגיל פתע לאמריקנים, מאחר שכלל התרגילים שקיימו עם ישראל מתוכננים מראש.

ייתכן שמדובר בהעברת מסר לרוסיה שבחודשים האחרונים מנהלת שיח מתלהם על אפשרות של הצבת טילים והעברת כוחות באירופה מול מהלכים אמריקנים שנתפסים בעיניהם כמתריסים.

ייתכן שמדובר במאמץ של טראמפ לתמוך בנתניהו בתקופת בחירות

ייתכן שעל רקע ההתפתחויות בסוריה ופעילות איראן וחיזבאללה, הבית הלבן רוצה להעביר מסר על מוכנות הצבא האמריקני להגיב לכל התקפה על עורף ישראל, גם בפרקי זמן קצרים. להחלטה כזו שתי משמעויות: הראשונה היא עיבוי מערך ההגנה הישראלי מפני טילים בסוללות ה-THAAD לצד החץ 3, חץ 2, פטריוט, שרביט קסמים וכיפת ברזל.

והמשמעות השנייה היא שאם ישראל תותקף וצוותים אמריקאים יהיו תחת סכנה יש לכך השלכות ביטחוניות ומדיניות, שיחייבו את ארצות הברית לא רק להגן אלא לתקוף את מקורות האיום.

המרחב הסורי עובר שינויים ומתיחויות במיוחד על רקע הלחימה באידליב. אי הסכמות על הגבולות בין טורקיה לרוסיה, כמו גם התבססות איראנית בסוריה, מעוררת דאגה בישראל במיוחד כשהיא כוללת איומים מצד איראן להשמיד את מדינת ישראל כולל התגרויות חיזבאללה. ותמיד יש אפשרות נוספת: ייתכן שמדובר במאמץ של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לתמוך בנתניהו בתקופת בחירות.

(עדכון ראשון: 22:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully