וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה גרעינית בין הודו לפקיסטן עשויה לעצור את ההתחממות הגלובאלית?

8.3.2019 / 0:06

המתח הגובר בין שתי המדינות עלול לגרום בסופו של דבר לעימות גרעיני ומאמר שנוי במחלוקת טוען שיכול להיות שזה דווקא יהיה טוב לאנושות - ולכותב יש הוכחות מנאס"א

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

בסרטון - המתקפה הקטלנית ביותר אי-פעם: 44 שוטרים הודים נהרגו בקשמיר, 15/02/19

בימים האחרונים החריפה המתיחות בין הודו לבין פקיסטן, השכנות הגרעיניות שנלחמו כבר שלוש פעמים מאז התפצלו וקיבלו עצמאות מבריטניה ב-1947. שורש הסכסוך הוא מחוז קשמיר שבהרי ההימליה, שאותו הן תובעות לעצמן אך שולטות רק בחלק ממנו. בעולם דוחקים בהן להימנע מהסלמה נוספת - שעלולה להגיע למצב של מלחמה גרעינית קטלנית עם מיליוני הרוגים ונזק חסר תקדים.

אולם מאמר שנוי במחלוקת שנכתב על ידי פיליפ קליין מה-Washington examiner טוען שעימות גרעיני מצומצם בין הודו לפקיסטן עשוי דווקא להיטיב עם האנושות. כיצד אתם שואלים? למרות שעימות כזה עלול לגרום למספר מזעזע של אבידות בנפש, לטענתו ישנם מדענים שחושבים שעימות גרעיני מצומצם (הם לא ציינו איזה, אלא דיברו באופן כללי) עשוי לעצור את ההתחממות הגלובאלית, ואולי אפילו להפוך אותה ולגרום למגמה מסוכנת של התקררות עולמית.

כותב המאמר מבהיר כי אין בכוונתו לצאת בעד מלחמה גרעינית כחלק מאיזה "פתרון אלטרנטיבי מחוץ לקופסא" לבעיות האקלים הקשות של כדור הארץ, אלא מטרתו היא אף ורק להסביר את המדע של התיאוריה לפיה מלחמה גרעינית מקומית יכולה להשפיע על אטמוספירת כדור הארץ, אפילו עבור מי שלא נמצא ברדיוס שלה.

הוא הסביר ש ב-2011, מדענים מסוכנות החלל נאס"א פרסמו דו"ח שניתח את ההשפעה האקלימית של פצצות האטום שהנחיתה ארה"ב על הירושימה ונגאסקי במלחמת העולם השנייה. המסקנות שלהם היו שלמלחמה מסוג שכזה יכולה להיות השפעה דרמטית על כדור הארץ.

עוד בנושא
סרטון בטיחות ממליץ: הדרך הביזארית להתמודד עם פצצת אטום
צפו: הניסוי שמוכיח שמקדונלד'ס יכולה לשרוד שואה גרעינית

הפצצה גרעינית - איולוסטרציה. ShutterStock
מלחמה גרעינית בדרך וזה דבר טוב?/ShutterStock

על פי התיאוריה שלהם, הפצצות הגרעיניות יגרמו ל-5 מגהטון של פחמן שחור להשתחרר לטרופוספירה, הנקודה הגבוהה ביותר בשכבה הנמוכה ביותר של האטמוספירה, ואז הוא יספוג חום סולארי ובפעולה הדומה למה שקורה בכדור פורח יעוף גבוה יותר, למקום שבו לפיח ייקח זמן רב יותר להתנקות מהשמיים. ענני הפחמן שיווצרו יגרמו לטמפרטורה בכדור הארץ לצנוח במעלת צלזיוס אחת במשך שלוש השנים שאחרי המלחמה. הטמפרטורה הגלובאלית תמשיך לרדת בעוד בכמעלה וחצי במשך עשור לפני שתעלה שוב.

לפי מחקרים של מומחי אקלים, טמפרטורת כדור הארץ עלתה בממוצע ב-0.6-0.3 מעלות צלסיוס מאז 1860 וצפויה לעלות עוד כ- 1-3.5 מעלות צלסיוס עד שנת 2100. פאנל בין-ממשלתי לשינויי האקלים של האו"ם קבע כי בקצב הנוכחי, הטמפרטורות יעלו במעלה וחצי בין 2030 ל-2052, אחרי עלייה של מעלה בהשוואה לטמפרטורות הממוצעות שהיו לפני העידן התעשייתי באמצע המאה ה-19. במידה והמגמה תמשך, העולם מסתכן בעלייה במספר גלי החום, הסערות החזקות, הסיכויים לבצורת ואובדן מגוון ביולוגי.

בקהילה המדעית מרבית החוקרים סבורים כי הסיבה העיקרית לשינויי האקלים היא פעילות האדם הגורמת לפליטה מוגברת של גזי חממה כתוצאה משריפת דלקים פוסילים (כגון פחם, דלק וגז), אולם יש גם מדענים הטוענים כי תופעת ההתחממות נגרמת מפעילויות טבעיות המתרחשות על כדור הארץ.
בין אם מדובר בתהליכים טבעיים טבעי או במעשה ידי אדם, אנו כבר עדים להשלכות גלובליות הנובעות משינויים באקלים המתבטאים בעלייה של מפלס האוקיינוסים, עלייה בבצורות, שינויים במשטר המשקעים ועוד. בכל העולם ננקטות פעולות להפחתת פליטות גזי החממה והיערכות לשינויי האקלים, בהנחה שהתחממות כדור הארץ היא איום הדורש התמודדות משותפת. לפי כותב המאמר, התוצאה של מלחמה גרעינית מצומצמת תעבוד בצורה יעילה ומהירה הרבה יותר מאשר כל תוכנית עולמית אפשרית להורדת הטמפרטורה על כדור הארץ ועצירת נזקי ההתחממות הגלובאלית.

איך מתמודדים עם האזהרה החדשה של ארגון גרינפיס בעניין ההתחממות הגלובלית? וואלה! גלובל, ספטמבר 2018

עריכת וידאו: רן צימט בימוי: עומר טל

הסכנה האמיתית של "חורף גרעיני"

כותב המאמר כנראה לא היה מודע, או שבחר להתעלם, שמאז 2011 ערכו מדענים נוספים בדיקות ומצאו שהשפעה של מלחמה גרעינית מצומצמת עלולה להיות דווקא הרסנית מאוד ולגרום למצב של "חורף גרעיני", שיוביל לאובדן גידולי חקלאות ודייג ורעב עולמי קשה. "הסכנה של חורף גרעיני לא הובנה כהלכה עד כה על ידי פוליטיקאים והציבור" הסביר ל-Business Insider מייקל מילס, חוקר במרכז האמריקני לחקר האטמוספירה. "הגענו למסקנה ששימוש בנשק גרעיני הוא בלתי אפשרי בשל ההשלכות הגלובאליות".

כאשר פצצה גרעינית מתפוצצת, הנזק שלה נמדד גם מעבר לרדיוס "פיצוץ הפטרייה". פיצוץ שכזה עלול לגרום, בין היתר להפצת פסולת רדיואקטיבית למרחק של אלפי קילומטרים. החוקר הסביר שההשלכה המפחידה ביותר היא גל החום שיווצר בפיצוץ שעלול להצית שריפות במרחקים גדולים, גם באזורים מאוכלסים או מתועשים ןליצור תופעה מפחידה הקרויה "סופות אש" - שריפות עזות והרסניות היוצרות ומשמרות מערכת רוחות משלהן. "הן למעשה מייצרות מזג אויר משלהן ומושכות פנימה כל מה שנקרה בדרכן - ושורפות אותו כליל".

מיילס עזר בתכנון מודל שבדק ב-2014 את התוצאות של מלחמה גרעינית בין הודו לפקיסטן. בתרחיש כל מדינה משגרת 50 פצצות גרעיניות - פחות מחצי מהארסנל שלהן, כשכל אחת מהן מסוגלת לגרום לפיצוץ של 15 קילוטון TNT, כנו הפצצה בהירושימה שהיא חלשה בהרבה מהפצצות הקיימות כיום. הפיצוצים הללו, לפי המודל, אכן ישחררו 5 מיליון טון של עשן לאוויר - אך לא יגרמו סתם להתקררות אלא לעשור של חורף גרעיני, שהשלכותיו יהיו השמדה של 20%-50% של שכבת האוזון מעל אזורים מאוכלסים וירידת טמפרטורת פני השטח לדרגה הנמוכה שלה מזה 1,000 שנים. במצב שכזה הצמחייה ובעלי החיים (הן על פני האדמה והן בים) בחלקים גדולים של העולם ייכחדו ואוכלוסיית כדור הארץ תסבול מרעב גלובלי בממדים חסרי תקדים - והנזקים רק יילכו ויתגברו. אם זה לא מספיק מפחיד אתכם, מיילס מזהיר כי מחקרים חדשים שנעשים בימים אלה מראים ש"הנזק עשוי להיות גדול פי 5 ממה שחשבנו קודם לכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully