וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסטוניה: האופוזיציה הימנית רשמה מהפך, הימין הקיצוני התחזק

המדינה הבלטית בדרך לקבל ראשת ממשלה ראשונה, אחרי שמפלגת "רפורמה" קיבלה את מירב הקולות בבחירות לפרלמנט. היא עשויה להרכיב ממשלה עם מפלגת השלטון היוצאת מהמרכז-שמאל, אבל כולן שוללות ישיבה עם הלאומנים האנטי-רוסים ששואפים לפרוש מהאיחוד האירופי

מנהיגת מפלגת האופוזיציה של אסטוניה חוגגת את ניצחונה בבחירות, 4 במרץ 2019. AP
אביה היה ראש ממשלה. קאלאס חוגגת, היום/AP

מפלגת האופוזיציה באסטוניה רשמה ניצחון מפתיע על מפלגתו של ראש הממשלה ג'ורי רטאס. בזכות התוצאות, מנהיגת מפלגת "רפורמה" מהמרכז-ימין, קאג'ה קאלאס, נמצאת בעמדה להיות ראשת הממשלה הראשונה במדינה הבלטית הקטנה, על אף שהיא תתמודד עם משא ומתן קואליציוני קשוח להקמת ממשלה חדשה. "אני מודה שהכנתי שני נאומים", אמרה במהלך הלילה בפני קהל תומכיה. "עכשיו מתחילה המשימה האמתי, להקים ממשלה ולהתחיל למשול במדינה הזאת בצורה אינטליגנטית יותר".

מפלגת הרפורמה זכתה ב-29% מהקולות, הרבה לפני מפלגת השלטון הנוכחית "מרכז" הפרו-רוסית, שקיבלה רק 23%. רוב הסקרים בשנה האחרונה חזו מרוץ צמוד בין השתיים, אם כי בתקופה האחרונה הגדילו במפלגת האופוזיציה את הפער. אל המקום השלישי טיפסה מפלגת הימין הקיצוני EKRE, שקיבלה כ-18% מקולות המצביעים. המפלגה נסמכת על קולות המצביעים הכפריים, שחשים ניכור מצד הממשלה, והיא מתנגדת לחברות באיחוד האירופי. כרבע מ-881,000 בעלי זכות הבחירה מימשו את ההצבעה שלהם דרך האינטרנט.

עוד ידיעות מהעולם:
החלטה היסטורית של האפיפיור: הארכיונים ממלחמת העולם ה-2 ייפתחו
טראמפ: ייתכן שהעדות של כהן תרמה לכישלון הפסגה עם קים
"זה נס": שתי אחיות בנות 8 ו-5 שרדו 48 שעות ביער הקפוא

קלפי בבחירות לפרלמנט, טאלין, אסטוניה, 3 במרץ 2019. AP
רבע מהבוחרים הצביעו באינטרנט. קלפי בבירה טאלין, אתמול/AP

קאלאס, עורכת דין במקצועה הייתה חברה בפרלמנט האירופי. היא קיבלה בשנה את הנהגת המפלגה, שבין מייסדיה היה אביה סים, ראש ממשלה לשעבר ונציב באיחוד האירופי. היא, ויתר המפלגות בפרלמנט בין 101 המושבים, שללו את האפשרות לשבת יחד בקואליציה עם הימין הקיצוני, שהכפיל את מספר המושבים שלו.

הצלחת הלאומנים, בדומה למדינות אחרות ביבשת, הייתה על בסיס מצע המתנגד להגירה, וגם להשפעה הרוסית על הרפובליקה הסובייטית לשעבר. כתוצאה מהתחזקות הימין הקיצוני, שתי המפלגות הגדולות עשויות לחבור לקואליציה אחת, תרחיש שלא קרה מאז 2003. "עכשיו זאת החובה והמטרה שלי לעבוד כדי שהמפלגה שלנו תהיה בקואליציה", אמר ראש הממשלה המפסיד לרויטרס.

גם קאלאס לא שללה את האפשרות לממשלת אחדות, אם כי הפרשנים מעריכים כי האופציה הראשונה שלה היא קואליציה עם מפלגת "מולדת" ועם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, השותפות הקודמות של "רפורמה" בממשלה שכיהנה בין 2015 ל-2017. יחד, יהיו להן 56 מושבים. "אנחנו שומרים על כל האפשרויות פתוחות", אמרה. מלאכת הרכבת הממשלה תתחיל אחרי שתקבל את המנדט מהנשיא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

המיעוט הרוסי במדינה, כ-25% מכלל 1.3 מיליון תושביה, היה סוגיה מרכזית בקמפיין הבחירות. מפלגת השלטון הנוכחית רוצה לשמור על מערכת החינוך הנוכחית, שבה מלמדים באסטונית וברוסית, בעוד שמפלגת הרפורמה וה- EKRE רוצים לבטל אותה. החשש מרוסיה גבר באסטוניה, שקיבלה את עצמאותה עם התפרקות ברית המועצות ב-1991, בעקבות סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014.

שתי המפלגות הגדולות חלוקות בעמדותיהן לגבי מערכת המיסוי, אך הן תומכות נלהבות בחברותה של המדינה הבלטית באיחוד ובנאט"ו. אסטוניה נהנית מצמיחה כלכלית איתנה ומאחוזי אבטלה נמוכים, אך צעדי הצנע של הממשלה הרחיקו את המצביעים באזורים שמחוץ לבירה טאלין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully