וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה היסטורית של האפיפיור: הארכיונים ממלחמת העולם ה-2 ייפתחו

4.3.2019 / 13:38

פרנציסקוס אמר כי המסמכים הסודיים מתקופתו של פיוס ה-12 ייפתחו ב-2 במרץ 2020 ויאפשרו הצצה לארכיונים של הוותיקן בזמן השואה. חלק מההיסטוריונים סבורים כי האפיפיור העלים עין מהשמדת היהודים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

האפיפיור פרנציסקוס הודיע היום (שני) כי החליט לפתוח את הארכיונים הסודיים של הוותיקן מתקופת כהונתו של האפיפיור פיוס ה-12 בזמן מלחמת העולם השנייה. פיוס ה-12 הואשם בעבר בעצימת עיניים כלפי רצח היהודים בשואה ובכך שלא התבטא בנושא. הוותיקן טען, מנגד, כי האפיפיור פעל מאחורי הקלעים כדי להציל יהודים. על פי הכרזת האפיפיור, הארכיונים ייפתחו בעוד שנה, ב-2 במרץ 2020. בישראל שיבחו את ההחלטה.

האפיפיור הודיע על פתיחת הארכיונים בנאום שנשא בפני חברי הארכיונים הסודיים של הוותיקן. לדבריו" הכנסייה לא מפחדת מההיסטוריה". הוא הוסיף כי המורשת של פיוס ה-12, שכיהן מ-1939 ועד 1958, זכה ליחס של "דעה קדומה והגזמה". "להיפך, הכנסייה אוהבת את ההיסטוריה והיא רוצה לאהוב אותה ויתר, כמו שהיא אוהבת את אלוהים. לכן, עם אותו אמון של קודמיי, אני פותח ומפקיד בידי החוקרים את המסמכים האלו".

לקריאה נוספת
הוותיקן: נזירה שבדית שהצילה יהודים בשואה הוכרה כקדושה
23 שנה אחרי, הכנסייה הקתולית מתנצלת על רצח העם ברואנדה

האפיפיור פרנסיסקוס, במהלךטקס קבלת פנים באיצטדיון הכדורגל, באבו דבי, במסגרת ביקורו בחצי האי ערב 5 בפברואר 2019. רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס באבו דאבי, בחודש שעבר/רויטרס

הארכיונים בוותיקן כבר נערכו לחשיפת המסמכים עוד ב-2006, בשמו של האפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה-16. מעשיו של פיוס ייבחנו כדי להכריע אם להכריז עליו קדוש, ופרנציסקוס רמז כי הוא סבור שפיוס ה-12 נשפט לרעה על ידי חלק מההיסטוריונים.

הוא אמר כי הכהונה של פיוס כללה "רגעים של קשיים חמורים, החלטות מיוסרות מתוך זהירות אנושית ונוצרית, שכמה מהם יכולים להיראות כאיפוק". במקום זאת, פרנציסקוס אמר שניתן לראות בהם ניסיונות "לשמור בוערות את הלהבות של היוזמות ההומניטריות ושל הדיפלומטיה הסמויה אך הפעילה "שנועדה אולי" לפתוח לבבות" בתקופות האפלות והאכזריות ביותר.

עוד באותו נושא

הקצב מהבלקן שהרתיע אפילו את הנאצים

לכתבה המלאה
האפיפיור פיוס ה-12 בזמן מלחמת העולם השנייה. AP
העלים עין או פעל מאחורי הקלעים? האפיפיור פיוס ה-12/AP

הוועד היהודי-אמריקני, אחד הארגונים היהודיים המרכזיים בעולם, בירך על ההחלטה. "במשך יותר מ-30 שנה, הוועד קרא לפתיחה מלאה של הארכיונים הסודיים של הכס הקדוש מתקופת מלחמת העולם השנייה", אמר הרב דייוויד רוזן, מנהל היחסים הבין-דתיים של הארגון. "חשוב במיוחד שמומחים מהמוסדות המובילים לחקר השואה בישראל ובארצות הברית יעריכו באופן אובייקטיבי ככל האפשר את הרישומיים ההיסטוריים של התקופה הנוראה ביותר, כדי להכיר הן בכשלים והן במאמצים האמיצים שנעשו בתקופה של השואה", אמר רוזן לרויטרס בהודעת מייל.

ממשרד החוץ בירושלים נמסר: "אנחנו מרוצים מההחלטה ומקווים שהיא תאפשר גישה חופשית לכל הארכיונים הרלונטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully