וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבו במזרח עם מסר למערב: מתקפת החיוכים של יורש העצר הסעודי

2.3.2019 / 15:02

הרצח של חאשוקג'י דחק מקדמת הבמה העולמית את בן סלמאן, שהפך בן רגע מרפורמטור למנהיג מצורע. ביקוריו המפוארים בסין, הודו ופקיסטן נועדו להוכיח שיש לו חברים אחרים והסדקים בחרם המערבי המסויג ממילא כבר נפערים

צילום: רויטרס

העיסוק היומיומי ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י אמנם התחלף בהתפתחויות אחרות שעל סדר היום העולמי, אך הקונגרס האמריקני נחוש להעניש את האחראים לחיסול המבעית. עם בית נבחרים דמוקרטי, ומפלגה רפובליקנית שמתרחקת מבעלת הברית המסורתית של ארצות הברית, הלחץ על ממשל טראמפ לפרסם את הדוח המפליל של ה-CIA ילך ויתעצם. כשהוא ייעשה גלוי, יהיה לנשיא קשה עוד יותר לגונן על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שהפך מרפורמטור למנהיג מצורע באבחת ניסור.

הרצח של חאשוקג'י, שהיה חלק מהאליטה הסעודית עד שהחליט לתקוף אותה מגלותו בארצות הברית, הזכיר למערב את המלחמה האיומה המתנהלת בתימן קרוב לארבע שנים. היא נשכחה מאחור, הרבה אחרי אחיותיה בסוריה ובעיראק, ובחודשים האחרונים גילו חלק מהפוליטיקאים באירופה ובארצות הברית כי יש להם יסורי מצפון לפתע, שמקשים עליהם להשלים עם העובדה שכלי נשק ותחמושת מערביים זורמים לידייים הסעודיות.

עוד בוואלה! NEWS:
בצל המשבר: סעודיה מינתה שגרירה ראשונה בארה"ב
מבחן האש, המנגנון והעצם בגרון: רק המציאות תעיד על יציבות ההבנות בקרמלין
מיליון דולר: הפרס שמציעה ארה"ב תמורת מידע על בנו של בן לאדן

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפסגת G-20 בבואנוס איירס ארגנטינה, 30 בנובמבר 2018. רויטרס
הפך למנהיג מצורע. בן סלמאן/רויטרס

בן סלמאן הבין את הרמז. הוא לא ניתק יחסים עם שום מדינה - החזרת השגריר מקנדה נעשתה עוד לפני רצח חאשוקג'י, רק בשל ביקורת על דיכוי נשים - אבל הפנה את מבטו מזרחה, שם הוא מצא מדינות הצמאות לכספי הנפט שלו ואדישות לאכזריות הממלכה, ויצא למסע יחסי ציבור, אופנסיבת קסם. בתחילת השנה שעברה הוא חרש את אירופה ואת ארצות הברית, אך בסיומה הוא ראה כיצד נדחק הצדה, גם אם זמנית. אפילו טראמפ נמנע ממפגש פומבי עמו בפסגת ה-20G בארגנטינה, שהתקיימה כחודש אחרי המבצע הכושל להחזרת חאשוקג'י לממלכה.

בצדו השני של כדור הארץ, הוא קיבל את כבוד המלכים שלו הוא ציפה. פקיסטן קיבלה אותו בהוד ובהדר, העניקה לו כפרס תת-מקלע מוזהב והצעידה עבורו משמר כבוד. כלכלתה על סף קריסה, והבטחות הסיוע הסעודיות התקבלו בברכה. ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן ארגן את האירוח באופן אישי, והמתין לבן סלמאן בנמל תעופה צבאי יחד עם הרמטכ"ל העוצמתי כשמטוסו של הנסיך הסעודי נחת בליווי מטוסי קרב פקיסטניים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

השקעות ב-20 מיליארד דולר

הביקור נחתם בחתימה על השקעות בסך כ-20 מיליארד דולר, סכום משמעותי גם עבור מדינה שלה לא נותרו כשמונה מיליארדר דולר רזרבות מט"ח בבנק המרכזי כמו פקיסטן. התמורה - שיפור היחסים עם מדינה מוסלמית סונית מרכזית בדרום אסיה, שסירבה להצטרף לקואליציה הסעודית בתימן ב-2015, אך שקשריה הצבאיים עם הממלכה בני עשרות שנים. שכנותה לאיראן, האויבת הגדולה, ולאפגניסטן, שבה טליבאן וארצות הברית מאיצים את המגעים לסיום המלחמה, הופכים את פקיסטן למוקד גיאו-פוליטי חשוב עבור ערב הסעודית.

משם הוא דילג להודו השנה, בדיוק בזמן של התלקחות מחודשת בגבול בקשמיר. הוא נועד עם ראש המשלה המקומי נרנדרה מודי, שנמצא בתקופת בחירות, ודן עמו בחתימה על הסכמי השקעות בשווי הון עתק, במיוחד במגזר האנרגיה. אחרי שובו לריאד, הציעה הממלכה לסייע בתיווך בין הודו לבין פקיסטן, שהתגלגלו לסבב קרבות בימים האחרונים.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נפגש עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מונדי בניו דלהי, 20 בפברואר 2019. רויטרס
דן גם עם מודי/רויטרס
בן סלמאן חתם את מתקפת החיוכים שלו בסין, היריבה/אויבת הגדולה ביותר של ארצות הברית באזור

בן סלמאן חתם את מתקפת החיוכים שלו בסין, היריבה/אויבת הגדולה ביותר של ארצות הברית באזור, ויחד עם רוסיה, בעולם כולו. בתור מי שמנהיג בפועל את ערב הסעודית, שמציירת את עצמה כמגן האסלאם, היו שציפו משום מה שהוא יעלה את רדיפת המיעוט האויגורי המוסלמי על ידי בייג'ינג. לא רק שהוא לא עשה זאת, הוא הגן על זכותה של סין "להילחם בטרור", מונח מכובס במיוחד לתיאור מחנות המעצר שבהם מוחזקים מאות אלפי מוסלמים.

בזמן שטורקיה אזרה אומץ לצאת נגד בייג'ינג ולמתוח עליה ביקורת בשל יחסה למוסלמיה, ערב הסעודית מלבינה אותה ומכשירה את השרץ. סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של הסעודים, וזהו לא זמן מתאים עבורם לעסוק בזוטות כמו טיהור אתני של מיעוט מוסלמי, שיפריעו לעסקים. זו אחת הדוגמאות הטובות ביותר לתהום שנפערה בין ערב הסעודית לטורקיה בשנים האחרונות, שתי מדינות המבקשות להנהיג את העולם הסוני תוך אידיאולוגיה מנוגדת.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מבקר בחומת סין, 21 בפברואר 2019. רויטרס
ביקור אצל האויבת הגדולה של ארה"ב. בן סלמאן בחומת סין/רויטרס

המסע מזרחה, שבתכנון המקורי היה אמור לכלול גם את אינדונזיה ומלזיה, שלח מסר ברור למערב. אם הם יחליטו לבודד ולהעניש את המלך העתידי, ריאד תחפש הזדמנויות אחרות המצויות בשפע בחלקים אחרים בעולם. הסדקים בעמדה המערבית כבר מופיעים בשל הפגיעה כלכלית - גרמניה השעתה לחלוטין את יצוא הנשק לערב הסעודית בעקבות הרצח, ואגב כך פגעה גם בבריטים, מאחר שחלקים ממטוסי הטייפון שמוכרת לונדון לריאד מיוצרים בגרמניה. 50 אלף משרות בריטיות תלויות ביחסי המסחר עם הממלכה הסעודית, מספר לא מבוטל בעידן הלא ברור של הברקזיט.

לקינוח, הוחלף בתחילת השבוע השגריר הסעודי בארצות הברית. חאלד בן סלמאן, אחיו של מוחמד שהיה מעורב בפרשת חאשוקג'י, שב הביתה. במקומו נשלחה רימא בת בנדר בן סולטן, שגרירה סעודית ראשונה בעולם, בתו של ראש המודיעין לשעבר המוערך מאוד במערב. ממש פמיניזם סעודי בהתגלמותו (ימים אחר כך, הודיעה התביעה כללית הסעודית כי היא תעמיד לדין פעילות למען זכויות נשים שנעצרו לפני שנה באשמת "עבירות ביטחוניות").

הנסיכה רימה בינת בנדאר מונתה לשגרירת ערב הסעודית בארצות הברית. getty, GettyImages
שגרירה סעודית ראשונה בעולם. רימא בת בנדר בן סולטן/GettyImages, getty

בימים הראשונים והמסעירים שלאחר הרצח, צפו דיווחים על קשירת קשר בתוך הארמון הסעודי להחלפת בן סלמאן כיורש העצר ביום שלאחר מותו של אביו. כריתת הבריתות החדשות עם מדינות המזרח, בהן סין ורוסיה, נועדה לאותת גם ליתר בני המלוכה כי הוא עדיין מנהיג מוערך ולהרתיע כל מתנגד עתידי, אם אכן יש כאלו ולא מדובר היה רק במשאלת לבם של גולים סעודים או דיפלומטים סעודים המוצבים הרחק מהבית.

המערב, יכול לטעון הנסיך בן ה-33, ישכח את החיסול של חאשוקג'י כפי שהוא מוחל למשטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי במצרים, למשטרו של רג'פ טייפ ארדואן בטורקיה ולאחרים, אלא אם תצוץ קלטת מפורשת שבה הוא נשמע מורה מפורשות לבתר את גופתו של העיתונאי ולשרוף אותה בתנורי הקונסוליה. מכיוון שככל הנראה לא קיימת הקלטה כזו, הנפט, המיקום האסטרטגי והתחרות בין המעצמות על אזורי השפעה יותירו את ערב הסעודית שחקנית מרכזית בפוליטיקה הגלובלית.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
החיסול שסיבך את בית המלוכה. חאשוקג'י/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully