וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן האש, המנגנון והעצם בגרון: רק המציאות תעיד על יציבות ההבנות בקרמלין

1.3.2019 / 22:45

בביקורו במוסקבה, נתניהו סיכם מחדש וחידד נקודות עם פוטין גם על מנגנון למניעת חיכוך במרחב הסורי, אך המבחן האמתי יהיה בהתאם להתפתחויות הדינאמיות בשטח. כשיגיע מודיעין איכותי על משלוח נשק לסוריה עבור איראן, נתניהו ייבחן אם יאשר תקיפה

צילום: אמיר בוחבוט, וואלה!NEWS, עריכה:תומר לוי

הבידוק הביטחוני בכניסה לקרמלין לא השתווה באף צורה לתהליך המקביל בכנסת ישראל. חיוכים של אנשי הביטחון לא היו שם, ולא בהכרח בגלל הקור העז (מינוס ארבע מעלות), אך התהליך היה מהיר ויעיל. בתוך הרחבה הפנימית של הקרמלין נערם שלג בין השבילים בגובה של חצי מטר לפחות.

אנשי השגרירות הישראלית במוסקבה, שלאורך כל ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בקרמלין במהלך השבוע הפגינו קשרים איכותיים עם גורמי הממשל למרות הבירוקרטיה המקומית, הובילו את העיתונאים במסדרונות הבניין הצרים שלפרקים נדמה היה כאילו מישהו מוביל אותך בתוך מבוך אליו אתה יודע איך אתה נכנס אך בספק אם תזכור איך לצאת.

בחדר צר המתינו עשרות עיתונאים מקומיים שצפו במסך ענק והקשיבו לישיבת ממשלה בראשות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לאחר צפייה של כשעה לפחות בישיבה, ששודרה בשידור חי, מהר מאוד מבינים מהי תמצית כוחו של פוטין. כל השרים סביב השולחן היו דרוכים כמו קפיץ לאורך כל הישיבה. אף לא מילה או הפרעה. כולם זקופים ומביטים זה בזה במשך דקות ארוכות, חוששים מהערה של פוטין. עיתונאים זרים הסבירו לאחר מכן שזה סודו ועוצמתו, כך הוא מנהל את המעצמה. מקרב אנשים, מרחיק, מחבק ומוחץ. דורש מחויבות ונאמנות טוטאלית. חיוכים או מבטי עייפות לא היו שם.

לקריאה נוספת:
נתניהו לפוטין במוסקבה: הקשר בינינו מנע חיכוכים בין הצבאות
סוריה סוערת, איראן מערערת: ההזדמנויות של נתניהו בפגישה עם פוטין

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין במוסקבה 27 בפברואר 2019. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
נתניהו ופוטין בקרמלין/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

לאחר המתנה ארוכה, ניתן האות להיכנס אל אולם הקבלה, בו התקיימה קבלת הפנים. סגן שר החוץ הרוסי ושליחו של פוטין למזרח התיכון, מיכאל בוגדנוב, הפגין בקיאות בשפה העברית ב"סמול טוק" עם עיתונאים והודה שגם בשפה הערבית הוא שולט. הלבביות של בוגדנוב השתנתה עם כניסתו של פוטין לאולם.

נשיא רוסיה קיבל בחיוכים ולחיצות ידיים את נתניהו. המתח שהצטבר בצד הישראלי התפוגג בשניות. נתניהו הגיע מלווה בשר לאיכות הסביבה וחבר הקבינט הביטחוני זאב אלקין, ששימש כמתורגמן כמו במפגשים הקודמים בין השניים, ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן-שבת, ראש אגף המודיעין של צה"ל האלוף תמיר הימן והמזכיר הצבאי תא"ל אבי אהרון בלוט. הוא אחז בעזרי המודיעין שנחשפו לאחר מכן בפני פוטין על הפעילות של איראן וחיזבאללה במרחב הסורי.

אחרי שהתיישבו באולם המפואר, החל פוטין בברכות אך מיהר לעבור לעיקר: "החיים מתפתחים ודורשים משא ומתן". טון הדיבור של המתרגם הרוסי שישב משמאלו של פוטין השאיר צליל מאיים בחלל.

עוד באותו נושא

נתניהו במוסקבה: "הוצאת האיראנים מסוריה - יעד מוצהר של רוסיה"

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו עם ולדימיר פוטין 27 בפברואר 2019. אמיר בוחבוט
נתניהו ופוטין, ביום רביעי/אמיר בוחבוט

עיתונאים זרים הסבירו שנתניהו נגע בסוגיה מאוד חשובה לרוסים, שעסוקים לא מעט בלהדגיש בפני העולם את תרומתה של רוסיה במלחמת העולם השנייה נגד הנאצים, אך גם שהיא לא מסובבת את הגב לבני בריתה, ונאבקת עבורם גם כשמדובר בהליכה נגד הזרם המדיני-העולמי.

זה היה הקדימון לסוגיות קריטיות מבחינת ישראל בכל מה שקשור להתבססות איראן ושליחיה בסוריה. לזכותו של נתניהו יאמר כי הוא הניח את הבעיה הבוערת על השולחן כשאמר מול המצלמות שישראל נחושה להתמודד עם תהליך ההתבססות של איראן בסוריה, שקוראת בגלוי להשמדת ישראל.

פוטין תמך במשטר אסד חרף הביקורת הבינלאומית והרחיב את הנוכחות הרוסית במדינה המתפוררת כדי להגדיל את השפעת ערב הסעודית ולבלום את המפולת של הרובל. הפקת הנפט של ארצות הברית מפצלי שמן הפכה אותה מיבואנית ליצואנית נפט, אך גם למשנה של סדרי עולם פוליטיים וכלכליים. הסעודים, המבוהלים מהתהליך, החלו להגביר את קצב הייצור וגרמו למחיר חבית הנפט להתרסק באופן שפגע בכלכלת רוסיה, המתבססת על ייצוא נפט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין במוסקבה 27 בפברואר 2019. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
נתניהו ופוטין בפגישה בקרמלין, ביום רביעי/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

המהלכים שביצע פוטין במזרח התיכון, בדגש על האחיזה בסוריה ותמיכה באסד, גרמו להפעלת מנופי לחץ על ערב הסעודית. היא חישבה מסלול מחדש וייצבה את קצב הפקת הנפט באופן שהטיב עם רוסיה אך ריסק כלכלות אחרות. ה-"ההסתחבקות" של פוטין עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לא הייתה מקרית.

אחרי ההישג הגדול, רוצה כעת פוטין להוביל בסוריה תהליכים נוספים שתומכים את הרעיון הכללי שלו, להרחיב את השפעתו במזרח התיכון ולהגדיל את הרווח הכלכלי של רוסיה. 11 שיחות של נתניהו עם פוטין מאז חורף 2015 הן עדות חיה לכך. פוטין הפך לשחקן אזורי משפיע ולגיטימי. לפחות במזרח התיכון הוא מוגדר כראש מעצמת-על.

חיכה לרגע הנכון עם סבלנות של פיל

הרוסים פועלים להגביר את היציבות בסוריה והם מתקדמים בקצב יפה, למעט המחלוקת בגבול הטורקי. יש לא מעט מחלוקות בין המדינות, כולל התנגדות טורקית למעורבות רוסית בלחימה באידליב, אך היא לבסוף תיפתר. הרוסים הצהירו על שדרוג דרמטי של שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, שלפי פרסומים זרים סובל מתקיפות חיל האוויר הישראלי בכל פעם שהמודיעין מגלה משלוחי נשק מטהראן.

זהו תהליך שמעכב מאוד התפתחות כלכלית והשקעות זרות בסוריה, פוגע בקצב השיקום הסורי ומחליש מאוד את משטר אסד. ישראל בעיני הרוסים מערערת את היציבות עליה הקרמלין נאבק.

פוטין חיכה עם סבלנות של פיל לרגע בו יוכל לפרק ולהרכיב מחדש את מנגנון התיאום למניעת חיכוך עם ישראל. לשנות את כללי המשחק. הפלת מטוס הריגול הרוסי על ידי סוללת הגנה אווירית סורית היה הרגע. משרד ההגנה הרוסי הציג גרסה משלו, ולא עזרו כל ההסברים של אלופי צה"ל על אדמת מוסקבה. מהר מאוד היה ברור בירושלים כי מדובר במשחק ויש להתנהל בהתאם לכללים המדיניים, אך כן לקבוע כללים וקווים אדומים ולהתעקש עליהם.

אתר רשמי
רוסיה בעידן פוטין עובדת באמצעות מקלות וגזרים. מקרבת ומרחיקה. בשלב זה ישראל מוגדרת כקרובה ומוערכת

הקבינט הביטחוני החליט לא להתקפל והתעקש על המשך הנחישות מול ההתבססות האיראנית. חברי הקבינט שיננו את הפורמולה: פוטין מעריך כוח ומעריך חזקים. היקף התקיפות של חיל האוויר הישראלי פחת, אך לא פסק. האיראנים לא מיהרו להרים ידיים, אך החלו לרדד כוחות בסוריה והעבירו קצינים וכוחות חזרה לאיראן וללבנון אך ממש לא ויתרו על רעיון ההתבססות.

רוסיה בעידן פוטין עובדת באמצעות מקלות וגזרים. מקרבת ומרחיקה. בשלב זה ישראל מוגדרת כקרובה ומוערכת. מכבדים את דעתה ולפי החיוכים והתגובות בצד הישראלי, עם תום הפגישה הצליחו נתניהו ושאר חברי הפמליה להעביר את המסר ולהטמיע אותו. נתניהו אמר לאחר מכן כי "פוטין גילה הבנה לצורכי הביטחון של ישראל". גורם מדיני בכיר הוסיף, "אני לא חוזר עם מגבלה אלא עם מדיניות ברורה".

מטרת הביקור הייתה להסיר שטח אפור במנגנון למניעת חיכוך, לחדד את הקשר ולמנוע אי הבנות בין הצדדים. סוגיה נוספת שהועלתה היא נוכחות הזרים בסוריה. אפשר להניח שיש לישראל משקל בהחלטה האמריקנית לעכב את נסיגת הכוחות האמריקנים מסוריה. לפחות לפי הודעת הבית הלבן, מאות חיילים אמריקנים יישארו באל-טאנף, משולש הגבולות בין סוריה-עיראק-ירדן. נקודה שתקועה לסורים ולאיראנים כמו עצם בגרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין במוסקבה 27 בפברואר 2019. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
נתניהו ופוטין לוחצים ידיים בקרמלין, ביום רביעי/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

אם היא רוצה, רוסיה יכולה לפעול נגד תהליך ההתבססות האיראני במרחק של 80 ק"מ מגבול ישראל, כפי שהתחייבה קודם לכן, ולמנוע הפרות בוטות של ההבנות. ניתן להעריך כי הרוסים העבירו מסר שהם יפעלו ביתר שאת נגד האיראנים וחיזבאללה כש"כל הזרים" יעזבו את סוריה עם רמז עבה לגבי החיילים האמריקנים. זה לא סוד שרוסיה רואה בישראל צינור להעברת מסרים לארצות הברית על ענייני המזרח התיכון. כדי למסגר את הנחישות הישראלית בנושא, הצהיר ראש הממשלה כי יוקם צוות מדיני, אותו ירכז ראש המל"ל לפינוי כוחות זרים מסוריה. בסופו של תהליך, לרוסים יש עניין גדול לראות את האיראנים מחוץ לסוריה ובמידה מסוימת הנחישות הישראלית משרתת את האינטרס של הקרמלין.

המבחן להבנות במפגש במוסקבה יתקיימו בשטח, או כמו שנוהגים בצה"ל לומר, באמצעות "מבחן האש". ברגע בו יגיע המודיעין האיכותי על תהליך התבססות איראני או פעולה עוינת נגד ישראל במרחב הסורי וצה"ל יידרש לפעול גם במרחב של שדה התעופה בדמשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully