וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון צפית: אישום נגד מנהל מכינת "בני ציון" והמדריך בגין הריגה

למרות המלצות המשטרה, החליט פרקליט המדינה להגיש כתב אישום נגד מנהל מכינת "בני ציון" והמדריך במכינה על הריגה בכפוף לשימוע. נטען כי השניים קיבלו התרעות על החשש מהשיטפונות והתעלמו. עורך דינו: "אישום מופרך מהיסוד". הורי ההרוגים: "מי שהרגו צריכים לשאת בתוצאות"

צילום: רועי עידן וואינט

כתבי אישום באסון צפית - עדכונים אחרונים:

- מנהל מכינת "בני ציון" והמדריך מואשמים בהריגת עשרת החניכים בכפוף לשימוע
- מתוך כתב האישום: "ידעו על ביטולי הטיולים והשיטפונות - והתעלמו"
- הורי ההרוגים מחזקים את הפרקליטות: "צריכים לצאת בתוצאות"
- נגד מדריכה נוספת נסגר התיק מחוסר אשמה
- סנגורי מנהל המכינה: "האישום לא מתיישב עם דמותו והתנהלותו"
- עורך דינו של המדריך: "הופתעתי מאוד, אישום מופרך מהיסוד"

פרקליטות מחוז דרום קיבלה החלטה היום (רביעי) להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד מנהל מכינת "בני ציון" יובל כהאן והמדריך במכינה אביב ברדיצ'ב בגין הריגה וחבלה חמורה, על חלקם בטיול שבו נהרגו עשרה מחניכי בנחל צפית שבערבה. לפי כתב האישום עליו החליט פרקליט המדינה, שי ניצן, "במעשיהם ובמחדליהם האסורים, החשודים גרמו למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים למכינה, בקלות דעת, וזאת בכך שהשניים נטלו סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן".

נגד מדריכה נוספת נסגר התיק מחוסר אשמה לאחר שהתברר כי נהגה כראוי באירוע. בכתב האישום הוסבר לגבי אותה המדריכה כי "התברר כי היא ביקשה כמה פעמים ואף התעקשה לבטל את הטיול, אך כל בקשותיה נדחו על ידי החשודים, שהיו ממונים עליה".

בחודש מאי, זמן קצר לאחר האסון, המליצה המשטרה להעמיד את ברדיצ'ב לדין בגין הריגה ואת כהאן בגין גרימת מוות ברשלנות. למרות זאת, פרקליט המדינה שי ניצן אימץ את המלצת פרקליט המחוז אלון אלטמן לשקול את העמדתם לדין בכפוף לשימוע בגין הריגה וחבלה חמורה.

עוד בנושא אסון צפית:
נתניהו על אסון צפית: "נקים ועדת בדיקה להבטחת עתיד המכינות"
"יריקה בפרצוף": הפגישה הקשה של הורי אסון צפית עם השר בנט
"אסור שאסון כזה יחזור שוב": הורי אסון צפית הפגינו נגד פתיחת המכינה

יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
המשטרה המליצה להעמיד אותו לדין בגין גרימת מוות ברשלנות. מנהל המכינה, כהאן/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק
"אחת המדריכות הפצירה בחשודים שלא לקיים את הטיול, אולם החשודים התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה"

בכתב האישום נכתב כי הובא לידיעתו של כהאן "כל הטיולים של משרד החינוך באזורים של השיטפונות בוטלו", אך הוא התעלם מהמידע. עוד נטען כי הוא התעלם מחוות דעתו המקצועית של סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה, שהתנגד לקיום הטיול במועד המתוכנן.

עוד נטען בכתב האישום כי "אחת המדריכות במכינה, שהייתה אחראית על הכנת הטיול, הפצירה בחשודים, בימים שקדמו לאירוע, שלא לקיים את הטיול, משום שהיא 'מפחדת' משיטפון, אולם החשודים התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה". בנוסף לכך, הובא לידיעת החשודים "מידע קונקרטי מחברת חיזוי מזג האוויר שנשכרה על ידי המכינה לשם כך", על החשש הכבד משיטפונות ביום זה, אך הם התעלמו גם ממנו.

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה/מערכת וואלה! NEWS, --

"כאהן, שנמסר לו ביום הטיול כי החניכים מטיילים בתוך תוואי נחל, לא עשה מאומה כדי למנוע את המשכו של הטיול, למרות כלל ההתרעות והאזהרות מפני סכנת השיטפונות", נכתב. עוד בבוקר האסון קיבל ברדיצ'ב ממקורות שונים התרעות על החשש משיטפונות באזור שבו עתיד היה להתקיים הטיול, אך "בשום שלב החשוד לא פעל לביטול הטיול והנחה להמשיך בו כסדרו".

ברדי'צב הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לתוך תוואי הנחל גם אחרי שקיבל התרעה ממוקדת ולפיה החל לרדת גשם באגן הניקוז של נחל זה. גם כהאן קיבל מידע "בזמן אמת" על ירידת הגשמים ולא עשה מאומה.

הורי ההרוגים מחזקים את הפרקליטות

"שום כתב אישום לא יחזיר לי את אילן, אבל אולי ימנע אסונות כאלו בעתיד"

אתי בללי, אימא של גלי בללי שנספתה באסון, אמרה עם הפרסום על כוונת הפרקליטות להגיש את כתב האישום כי "זה הזוי שאנחנו מתעדכנים מהתקשורת. הייתי רוצה לחשוב שמישהו סופר אותנו בסיפור ויעדכן אותנו לפני".

על ההחלטה אמרה בללי כי היא "לא יכולה להיות שמחה כאן, אבל בהחלט יש דברים שהם מובנים מאליהם עבורנו, וטוב שגם אצל מי שצריך לקבל את ההחלטות. זה ברור לנו שיובל אחראי למה שקרה, ועשרה חודשים הוא מסתובב מבלי לתת עדיין את הדין ומבלי שנדע מה מוגש בסופו של דבר". לדבריה, מדובר ב"תקופה לא פשוטה, אבל ההודעה הזאת מרגיעה אותנו שיש מישהו שרואה את הדברים כמו שהם".

המדריך, אביב ברדיצ'ב והמדריכה שנחקרו לאחר אסון השיטפון. --, מערכת וואלה! NEWS
המשטרה המליצה להעמיד אותו לדין בגין הריגה. ברדיצ'ב, שהיה מדריך במכינה/מערכת וואלה! NEWS, --

גם רותם בר שלום, אמה של אילן שנספתה באסון, אמרה על הפרקליטות: "ברצוני לחזק את ידם. אנשים בחברה הישראלית שכחו מהו ערך חיי אדם ומה היא אחריות, והחלטה כזו רק מחזקת את העובדה שמי שהרגו עליהם לשאת בתוצאות". היא הוסיפה כי "שום כתב אישום לא יחזיר לי את אילן, אבל אולי ימנע אסונות כאלו בעתיד".

ממכינת בני ציון בחרו שלא להתייחס להודעת הפרקליטות ומסרו: "לא מגיבים". עו"ד ציון אמיר, המייצג את ברדיצ'ב, אמר כי הוא הופתע מההחלטה. "על פניו מדובר באישום מופרך מן היסוד, מההיבט העובדתי והמשפטי", אמר עו"ד אמיר. "יחד עם זאת, אני משוכנע שהשימוע אמור להביא לשינוי החלטה הזאת".

עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין, המייצגים את כהאן, מסרו בתגובה להחלטת הפרקליטות: "אנו מבקשים תחילה להביע צער עמוק לכאבן של המשפחות, שאיבדו את היקר להן מכל באסון הנורא ושולחים להן את תנחומינו הכנים". עם זאת, הם אמרו כי החלטת הפרקליטות "איננה מתיישבת עם דמותו של יובל כמנהיג ערכי, איש חינוך מהמעלה הראשונה ועם התנהלותו האחראית, ככלל ובאירוע המדובר, בפרט. אנו תקווה כי לאחר שנשטח משנתנו במסגרת הליך השימוע, תגיע הפרקליטות לכלל מסקנה כי אין מקום להעמידו לדין".

חקירת המשטרה: השניים ידעו על תנאי מזג האוויר

החקירה התנהלה על ידי יחידת ההונאה של המחוז הדרומי. לאחר שהתיק הועבר לפרקליטות, הוא הוחזר למשטרה להשלמות חקירה. בהמשך התיק הועבר שוב לפרקליטות מחוז דרום, שם נערכו כמה דיונים בנושא והתקבלה מסקנה לגבי האישומים. אחר כך הועבר לפרקליט המדינה להחלטה נוספת.

מהחקירה עולה כי התוואי המקורי של הטיול שבו נהרגו עשרת הצעירים היה נחל צאלים, אך המנהלים והמדריכים החליטו לשנות את המסלול בגלל החשש משיטפונות ולנו בעין תמר. בבוקר, הוחלט לטייל בשני נחלים: נחל צפית ונחל תמר. חצי שעה לאחר תחילת הטיול, השיטפון תפס את הקבוצה בערוץ הנחל, ללא יכולת להימלט.

נחל צפית, 29 באפריל 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מסלול הטיול שונה. נחל צפית אחרי האסון/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

מחקירת המשטרה עולה כי המדריך היה בשטח וקיבל את ההחלטות. לדברי צוות החקירה, "הוא קיבל החלטה שגויה. היה לו קשר עם אנשי השירות המטאורולוגי והוא קיבל מהם הודעה שלפיה אסור לטייל במקום". החורים אמרו כי הם "הם ירדו לנחל והרגישו שירד גשם. המדריכה הנוספת הזהירה אותם שלא ירדו למקום".

על מנהל המכינה אמרו כי "יובל כהאן ידע לאן הם עוברים ואמר שהוא סומך על הגורמים בשטח. הוא לא עשה שום דבר בנידון. יובל ידע על מזג האוויר בשטח".

(עדכון ראשון: 9:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully