וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בסוריה יותר שקט": תושבי טובא זנגרייה מיואשים מגל האלימות

25.2.2019 / 14:46

שיעור האלימות במועצה הקטנה שבגליל העליון הוא בין הגבוהים בישראל, כשב-14 השנים האחרונות נרצחו בה שבעה תושבים. מקור העימותים הנוכחיים נעוץ בתוצאות הבחירות המקומיות, מאז הצתות וירי הפכו לשגרה. "אני לא רואה מתי יהיה סוף לטירוף הזה", העיד תושב

צילום: תוכן גולשים – שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים, עריכה: ניר חן

"בסוריה היום יותר שקט מאשר אצלנו, בטובא זנגרייה" - כך אמר היום (שני) בייאוש תושב המועצה שבגליל העליון. כמו כל הדוברים אליהם פנינו, המרואיין חשש ששמו יתפרסם. "על כל מילה יכולים לפגוע, למה להסתבך?", הסביר את בקשתו לשמור על עילום שם.

טובא זנגרייה הוא חיבור של שני יישובים בדואיים ממזרח לראש פינה, שהפך לאחת המועצות המקומיות בעלות שיעור האלימות הגבוה בישראל. ביישוב מתגוררים 6,500 תושבים, אולם למרות גודלו ב-14 השנים האחרונות נרצחו בו שבעה תושבים, בהם נער בן 17 שמצא את מותו בבית הספר המקומי, נערה בת 14, אישה בת 60 וגבר בן 76.

לקריאה נוספת בנושא
קרב יריות עם שוטרים בלב הכפר: גל אלימות בטובא זנגרייה | תיעוד
בפעם השנייה השבוע: מקום המפגש של המועצה הצפונית הוצת
יורה על בית ראש המועצה - ונדרס: תיעוד ירי העבריינים אחרי הבחירות

אינפו מעודכן - טובא זנגריה. אתר רשמי
אינפו מעודכן - טובא זנגריה/אתר רשמי

מוקדם יותר היום בית משפט השלום בקריית שמונה האריך את מעצרם של 13 העצורים החשודים במעורבות באירועים האלימים שאירעו אמש בכפר. מעצרם של שלושה מהחשודים הוארך עד יום רביעי, של שמונה נוספים עד יום חמישי, וחשוד נוסף כבן 70 הורחק משטח הכפר עד השבוע הבא.

מקורו של גל האלימות הנוכחי נעוץ בתוצאות הבחירות האחרונות לראשות המועצה המקומית. לראשונה מזה 30 שנה נוצח חוסיין אל-הייב, ראש המועצה הוותיק. מאז 1988, בה טובא וזנגרייה אוחדו והפכו למועצה מקומית, אל-הייב נבחר פעם אחר פעם לראשות המועצה, למעט 2008-2013 בהן כיהן תא"ל במיל' צביקה פוגל כראש מועצה ממונה.

"יש אנשים שלא יודעים לקבל תוצאות דמוקרטיות", הסביר תושב המקום. "לצערי זה קורה הרבה פעמים בחברה הערבית. יש כאן מיעוט של חבר'ה צעירים שהחליטו לפעול באלימות כדי לא לקבל את ההחלטה של הבוחרים".

עוד באותו נושא

לאחר הירי וההצתות: המשטרה פשטה על טובא זנגרייה ועצרה חשודים

לכתבה המלאה
נזקי העימתוים בטובא זנגריה. אתר רשמי
נזקי העימותים בטובא זנגרייה, אתמול/אתר רשמי

מאז נבחר עו"ד ויסאם פאיז עומאר לראשות המועצה, עובר על היישוב גל של מעשי אלימות קשים. על ביתו של עומאר עצמו נורו יריות, בניין המועצה המקומית הוצת פעמיים וכך גם שני מבנים נוספים בהם היו אמורות להתקיים ישיבות מליאת המועצה. פגיעה במכוניות, חנויות, עמודי חשמל ועוד כבר הפכו לשגרה.

מעשי האלימות הגיעו אתמול לשיא חדש - בבוקר הושחתה מכוניתו של איש חינוך ביישוב, אחר כך הוצתה חנות ובהמשך נורו יריות לעבר בית, בעקבות זאת אישה בת 70 נפצעה באורח קל. במרדף משטרתי אחרי היורה, הוא אף ירה לעבר השוטרים, נורה בחזרה ונפצע בינוני.

במהלך ההתנגשויות בכפר אף הוצת שנאי וביישוב שררה הפסקת חשמל, פחי אשפה הוצתו וכבישים נחסמו. "זו כבר פעם שנייה שפוגעים ברשת החשמל, זה מצב בלתי נסבל", אמר תושב. "כבר לא מדבר על הקור והחושך, שיחשבו על זקנים שתלויים במכשור רפואי שפועל על חשמל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גל אלימות מאז הבחירות המקומיות. הצתת בניין המועצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות המצב הקשה הקימה המשטרה נקודת שיטור בטובא זנגרייה. בפעילותה הלילה נעצרו 13 חשודים בחשד למעורבות באירועים, בהם ירי לעבר שוטרים וירי באוויר, הצתת בתי עסק וידויי אבנים.

"יש נוכחות משטרתית, אבל אי אפשר שיהיה שוטר על כל בית", העיד תושב המקום. "אני לא רואה מתי יהיה סוף לטירוף הזה. בינתיים משפחות לא נותנות לילדים הקטנים לצאת מהבית, וקשה למנוע מילדים גדולים יותר לצאת החוצה. זה פשוט מצב של חששות נוראיים עד שהם חוזרים הביתה בריאים ושלמים, בלי שכדור תועה פגע בהם".

שנים של אלימות

בפברואר 2004 שומר קיבוץ כפר הנשיא הסמוך נפצע באורח קשה ממכות גרזן ואקדחו נגנב. ארבע שנים מאוחר יותר, שוטרים בטובא זנגרייה הותקפו באבנים, ואף בעת מעצר חשוד נערך ניסיון לדרוס שוטר. שנה לאחר מכן אדם נפצע במקום באורח בינוני מיריות, מכוניות ומשאית הוצתו, בהן רכבו של ראש המועצה דאז פוגל. יריות נורו על משרדו.

במהלך 2010 פרצה קטטה המונית בין שתי משפחות בכפר, במהלכה הושלכו שני בקבוקי תבערה. באותו השנה רימון רסס הושלך על בית, ואדם נפצע קשה בדקירה. בתחילת 2011 רימון יד הושלך על ביתו של ראש המועצה לשעבר חוסיין אל-הייב. כמה חודשים מאוחר יותר הוצת מסגד בכפר, בעקבותיו המון הצית את בניין המועצה ואת המרפאה. ב-2012 נפתחה אש לעבר ביתו של באסם סועאד, שטען כי מציתי המסגד יצאו מהכפר.

ירי על בית ראש המועצה בטובא זנגריה - 9 בנובמר 2018. מערכת וואלה! NEWS
ירי על בית ראש המועצה, נובמבר/מערכת וואלה! NEWS

שני נערים מטובא זנגרייה נעצרו במאי 2012 בחשד לתקיפה של חבר קיבוץ כפר הנשיא השכן. שנה אחר כך, צעיר בן 19 נורה בידי אלמונים ונפצע קל. בפברואר 2014 תושב המקום נפצע בעימות בין משפחות ונפצע באורח בינוני. שלושה צעירים שהגיעו מחצור הגלילית אל הכפר הותקפו בחשד כי נחשדו כמבצעי פשע שנאה.

ביולי 2014 האני וסמיר הייב ניסו לרצוח בירי את טל קאסם, לאחר שהתלונן כי קרובי היורים היכו אותו חודש לפני כן בטובא זנגרייה. שנתיים לאחר מכן נחקר חשד להצתה, כאשר שריפות פרצו בשני בתי ספר ביישוב. בתחילת 2017 נעצרו חברי כנופיה שנאשמו בגביית דמי חסות.

ב-3 בנובמבר, ימים ספורים לאחר הבחירות המקומיות, הוצת בניין המועצה. פחות משבוע אחר כך יריות נורו על בית ראש המועצה החדשה, עו"ד ויסאם פאיז עומאר. חודש לאחר מכן שוב הוצת בניין המועצה המקומית, וכן עלו באש משרדים בהם הייתה צריכה להיערך ישיבת מועצת טובא זנגרייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully