וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא לא כל חשוד": כל הסיבות לדחיית בקשת גיוס הכספים של נתניהו

24.2.2019 / 22:09

משפטנים בכירים אמרו לוואלה! NEWS כי החלטת ועדת ההיתרים לאסור על ראש הממשלה לקבל מימון מאנשי עסקים לצורך הגנתו המשפטית סבירה. "זה קשה להסתבך בפלילים, אבל נתניהו הוא שר, ויש לו מגבלות". עוד הדגישו: "החשש הוא לניצול לרעה של המצב"

עריכה: איתי עמרם

משפטנים בכירים טוענים כי החלטת ועדת ההיתרים, שאסרה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקבל מימון מאנשי עסקים לצורך הגנתו המשפטית - סבירה ומעוגנת בכללים הנהוגים. "יש עקרון בסיסי", אמר לוואלה! NEWS משפטן בכיר לשעבר בשירות הציבורי. "כשאתה שר, אתה לא אמור לקבל שום דבר כספי חוץ ממשכורתך כשר. נתניהו הוא לא כל חשוד, הוא חבר ממשלה ויש לו מגבלות שהממשלה קבעה, ובצדק".

משרד מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מסר הבוקר (ראשון) את החלטתו שלא לאשר את בקשתו הנוספת של ראש הממשלה למימון הוצאות משפטו. במקביל נקבע כי נתניהו יחזיר 300 אלף דולר שגייס מבן דודו נתן מיליקובסקי וחליפות שקיבל מאיש העסקים ספנסר פרטרידג'. בקשתו הקודמת של נתניהו כי פרטידג' ומיליקובסקי יסייעו לו בהוצאות מימון ההגנה המשפטית בתיקים בהם הוא חשוד נדחתה לפני כחודשיים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
נדחתה בקשת נתניהו לממן את הוצאותיו המשפטיות באמצעות מקורביו
מבקר המדינה ליועמ"ש: לבדוק את העברת הכספים לנתניהו מבן דודו

ישיבת ממשלה 24.2.2019. רוני כנפו
נתניהו הוא לא כל נאשם, הוא חבר ממשלה". נתניהו בישיבת הממשלה, היום (צילום: רוני כנפו)/רוני כנפו
"זה לא אדם רגיל שמבקש נדבה. יש פה חשש לניצול לרעה של המצב"

הערב התייחס נתניהו להודעה וכתב בפייסבוק כי "פועלים כדי למנוע ממני את הזכות הבסיסית לממן את הגנתי המשפטית, מול צבא של חוקרים ופרקליטים שפועלים נגדי 24/7 בעלות של רבע מיליארד שקלים על חשבון משלמי המסים".

כללי האתיקה למניעת ניגוד עניינים של חברי הממשלה נכתבו ב-1977 על ידי ועדה בראשות השופט משה אשר, ואומצו בהחלטת ממשלה. הם אכן אוסרים על שרים לקבל כסף או כל טובת הנאה אחרת מלבד השכר שמשלמת המדינה.

ב-2006 מונתה ועדה בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר, כדי לעדכן את הכללים. ד"ר גיא לוריא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שהיה מרכז הוועדה, אמר היום לוואלה! NEWS כי אחת מהמלצותיה הייתה לאפשר לשרים לגייס כספים למימון הגנה משפטית, אך רק בנסיבות חריגות ובכפוף לתנאים. המלצות הוועדה לא אומצו לבסוף, וכללי ועדת אשר נותרו על קנם.

עוד באותו נושא

נדרש להחזיר מיליון שקל: נדחתה בקשת מימון ההגנה המשפטית של נתניהו

לכתבה המלאה
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, בפרסום דוח על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2017, 21 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
קבע כי נתניהו יחזיר 300 אלף דולר שגייס מבן דודו. שפירא (צילום: נועם מושקוביץ)/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

"עקרונית אני חושב שזה נכון לאפשר גיוס כספים, מתוך הבנה שהגנה משפטית היא תהליך יקר", אמר לוריא. "אבל צריך להקפיד על נורמות או כללי התנהגות שימנעו ניגודי עניינים, וימנעו חשש לפגיעה בטוהר השיקולים של השרים. ההצעה של ועדת שמגר הייתה שבנסיבות חריגות צריך לאשר גיוס כספים תחת כללים שמייצרים חיץ בין השר לתורמים, ומונעים מראית עין של קבלת מתנות. למשל, הוועדה המליצה שגיוס כספים כזה ייעשה באמצעות עמותה מיוחדת שתוקם לצורך העניין, שהשר לא יעסוק בעצמו בגיוס התרומות ועוד". עם זאת, כאמור, המלצות לא אומצו.

"צריך לקבוע את הכללים", אומר לוריא. "זה לא חייב להיות כלל בנוסח שהמליצה ועדת שמגר, אבל משלא אומץ שום כלל, זה יוצר בעיה לשמור על טוהר המידות. לגופה של ההחלטה של ועדת ההיתרים, שהיא בעיקרה פרוצדורלית, זו נראית כמו פרשנות סבירה של הכללים. לא אגיד לך שהייתי מקבל את אותה החלטה בדיוק, אבל אני חושב שהיא סבירה, ועומדת בקנה אחד עם החלטות קודמות של הוועדה", מסביר לוריא.

"שר לא אמור לקבל שום דבר כספי נוסף חוץ ממשכורתו"

משפטן בכיר לשעבר בשירות הציבורי, שביקש לא להזדהות בשמו, אמר לוואלה!NEWS כי "יש עקרון בסיסי - שר לא אמור לקבל שום דבר כספי נוסף חוץ ממשכורתו כשר. זו החלטת ממשלה. התירו ועדת חריגים, אבל אתה מחפש מה הופך את המקרה פה לחריג. מצוקה כספית?"

הבכיר לשעבר מזכיר כי בעבר אישרו לנבחרי ציבור, כמו נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, להקים עמותות למימון הגנה משפטית. כמו כן, תקנון האתיקה לחברי כנסת, אף שאינו חל על חברי ממשלה, מתיר לגייס כספים לצורך הגנה משפטית בתנאים דומים לאלו שעליהם המליצה ועדת שמגר. בין היתר קובעים הכללים כי בפניות לתורמים: "לא יהיה משום הטלת דופי ברשויות המדינה ולא תיוחס להם כוונת רדיפה".

"זו לא סיטואציה שהיא בלתי אפשרית", הוא אומר, "אבל אתה מצפה מאדם שמבקש לקבל כסף - בטח כסף מאנשים שחלקם מעורבים בפרשות, ובסכומים מאוד גדולים - שיצביע על טעמים, על סיבה, על צורך. בכל זאת, נתניהו הוא איש עשיר מאוד. אז בלי נסיבות שעל פניו מצדיקות את זה, לא חובה להיעתר".

גיא לוריא, המכון ההישראלי לדמוקרטיה. -, אתר רשמי
"יוצר בעיה לשמור על טוהר המידות". ד"ר לוריא/אתר רשמי, -
"אפשר לעזוב את התפקיד ואז לקחת כסף ממי שרוצים. הוא יכול גם ללוות מהבנק"

הבכיר ששוחח עם וואלה!NEWS הזכיר כי נתניהו יכול לפנות לוועדה להגנה משפטית, שיכולה לאשר בתנאים מסוימים החזר הוצאות משפטיות לעובדי מדינה. בנוסף, הוא אומר, יש לנתניהו עוד חלופות. "אפשר לעזוב את התפקיד ואז לקחת כסף ממי שרוצים. הוא יכול גם ללוות מהבנק או למשכן בית. זה קשה להסתבך בפלילים, אבל הוא לא נאשם אחר. הוא שר, ויש לו מגבלות שהממשלה קבעה, ובצדק".

לסיכום הוא אומר כי "החשש הוא שחברי כנסת ושרים ישתמשו בכוח שלהם. זה לא אדם רגיל שמבקש נדבה. יש פה חשש אמתי לניצול לרעה של המצב, אז מעדיפים להימנע מזה אם רק אפשר. נכון, תיק פלילי זה באמת מכה. אבל פה יש נסיבות שעל פניו לא ברור למה הוא לא יכול לעמוד בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully