וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תאונת הקרנף: בחיל האוויר בוחנים שינויים במערך התובלה

24.2.2019 / 6:30

גורמים בחיל מעריכים כי מטוס התובלה שהדרדר לתעלה צפוי לחזור בקרוב לטיסות מבצעיות. תחקיר האירוע לא הסתיים, אך ייתכן כי האלוף נורקין ייבחן את הטיפול בכלל מטוסי המערך בו מעורבים גורמים אזרחיים. דובר צה"ל: "נהלי הבדיקה חודדו ועודכנו"

מטוס הרקולס שעבר השבחה קרנף מושבח בבסיס נבטים. ראובן קסטרו
צפוי לחזור לכשירות מבצעית מוקדם מהצפוי. מטוס הקרנף/ראובן קסטרו

במסגרת בדיקות שגרתיות, לפני כחודש בוצעה הרצה לכלל מנועי מטוס הקרנף (הרקולס), במהלכה ננקטו כל אמצעי הבטיחות. מנסיבות שאינן ברורות, משאבת הבלמים לא פעלה כמצופה ולכן לא בלמה את מטוס התובלה, שעלה על המחסומים שהונחו מתחת לגלגליו. כתוצאה מכך, הדרדר כלי הטיס כמאה מטרים ממסלול הטיסה לתעלה הסמוכה, ונזק נגרם לכנף השמאלית ולגוף המטוס.

מעדות שהגיעה לידי וואלה! NEWS עולה כי לאחרונה הוחלט על תוספת נהלים שהקשו על אופי עבודתם של צוותי הקרקע, בהם קבלת אישור ממגדל הפיקוח לטובת הרצת המנועים. תחקיר התאונה נמשך, אולם כבר הועלו ליקויים ובעקבותיהם הוחלט כי בכל הרצה מסוג זה יהיה נוכח מעתה איש צוות אוויר.

לקריאה נוספת בנושא
תקלה בהפעלת מערכת הבלמים: פרטים חדשים מתחקיר תאונת ההרקולס
תחקיר תאונת ההרקולס: ידית החנייה השתחררה; המטוס עלול לצאת משימוש
מטוס תובלה צבאי הידרדר לתעלה בעבודות תחזוקה; שניים נפצעו קל

גורמים מבהירים: הבעיה במערך התובלה מורכבת הרבה יותר

בבדיקות יסודיות שנערכו למטוס לא נמצאו נזקים חמורים כתוצאה מההידרדרות לתעלה. לדברי גורמים מקצועיים, בשלב זה בחיל האוויר מטפלים בנזקים חיצוניים של המטוס שהוגדרו כ"לא מורכבים". לפי הערכות גורמים בלהק ציוד המטוס יחזור מוקדם מהצפוי לכשירות מבצעית.

יחד עם זאת הבהירו הגורמים כי הבעיה במערך התובלה הרבה יותר מורכבת מאשר הידרדרות מטוס ההרקולס, וייתכן מאוד שמפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, שהתחקיר המלא טרם הוצג בפניו יידרש לעשות סדר בנהלים ובסמכויות לטיפול במטוסים, כולל בתהליך ההכשרה שכפי הנראה יכלול סימולטור.

האלוף עמיקם נורקין,  מפקד חיל האויר בטקס חילופי הרמטכ"ל בקריה, 15 בינואר 2019. ראובן קסטרו
יידרש לעשות סדר בנהלים ובסמכויות. נורקין/ראובן קסטרו

גם מעורבות מפקדי חיל האוויר בתהליך הועלתה כסוגיה הדורשת בחינה. בחיל בחנו בשנים האחרונות תהליך שיוזיל את עלויות האחזקה והטיפול בענף משולבים, הכולל את מטוסי התובלה בהם קרנף, ראם ונחשון. כפתרון ביניים לאחזקת המטוסים על ידי תעשייה אווירית הוחלט על הקמת גף טכני צבאי שיהיה אחראי על הגיחות, ללא סמכות להריץ מנועים וללא טיפול בתקלות מורכבות ושוטפות.

בפועל נוצר מצב בו גורמים רבים מעורבים בטיפול הטכני של המטוס, וכן הבירוקרטיה והוספת הנהלים שנועדו לוודא בטיחות ברמה גבוהה יצרו תקלות בשטח. אופי הטיפול במטוסי השמשון על ידי המערך הטכני של חיל אוויר בלבד יצר עומס רב והביא למעורבות התעשייה האווירית. גורמים העריכו כי האלוף נורקין ייבחן גם את סוגיה זו, ויבצע שינויים במטרה למנוע אירועים דומים בעתיד.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בנושא מתקיים תחקיר על ידי חוקרי מנהל הבטיחות של חיל האוויר. על מנת לאפשר את המשך בדיקת המטוסים בבסיס על ידי עובדי התעשייה האווירית, חודדו ועודכנו נהלי הבדיקה על ידי מפקד הבסיס וזאת עד אשר יסתיים התחקיר ויוצגו ממצאיו למפקד חיל האוויר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully