וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המכה לתקציב הרשות? פקידי חמאס הוצבו במעבר כרם שלום

18.2.2019 / 21:56

מסיבה שעדיין לא התבררה - ניסיון השבתה או "גירוש" על ידי חמאס - עזבו פקידי הרשות את המעברים, שבינתיים ממשיכים לפעול כרגיל, ללא חוליה מקשרת ביניהם לבין ישראל. האפשרות שמאחורי ההחלטה עומדת דווקא ההחלטה על קיזוז משכורות מחבלים מעלה את החשש מערעור הכלכלה בגדה

עריכה: איתי עמרם

מעבר כרם שלום, עורק הנשימה החשוב ביותר של רצועת עזה, שמעביר סחורות בין ישראל לרצועה, פועל היום (שני) כרגיל. זו לא אמורה להיות חדשה מרעישה, אולם בהתחשב בנסיבות, מדובר באירוע יוצא דופן. מאתמול, מי שמפעילים את המעבר הם פקידים פלסטינים שאינם שייכים לרשות הפלסטינית. או במילים אחרות, את הצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום מפעילים היום פקידים של ממשל חמאס.

הייתכן? ישראל וחמאס משתפות פעולה? זו אינה הפעם הראשונה וגם לא האחרונה ששיתוף הפעולה הזה מתקיים, במטרה לתחזק את המצב ההומניטרי בעזה או לשמר את הסטטוס קוו. ואת הקרדיט במקרה הזה צריך לתת לרשות הפלסטינית.

לקריאה נוספת בנושא
המשבר הכלכלי ברצועה: מעבר כרם שלום יושבת בפעם השנייה תוך שבוע
המשבר ברצועת עזה מחריף: סוחרים ישביתו מחר את מעבר כרם שלום

משאיות עם ציוד הומניטרי עושות את דרכן לרצועת עזה. דובר צה"ל
עורק הנשימה החשוב ביותר של רצועת עזה. מעבר כרם שלום/דובר צה"ל

מההפיכה של חמאס ברצועה בשנת 2007 עד נובמבר 2017, המעברים השונים בין עזה לישראל, ובהם כרם שלום, הופעלו על ידי עובדים עזתיים שאינם פקידי הרשות. כלומר - פקידים שקיבלו משכורות מחמאס. לאחר הסכם הפיוס הזמני והחלקי בין פתח לחמאס, פקידי הרשות הפלסטינים חזרו למעברים.

אתמול, מסיבות שלא התבררו עד כה, יצאו פקידי הרשות ממעבר כרם שלום ולא שבו אליו עד לרגע כתיבת שורות אלה. לטענת חמאס, הרשות מנסה להעניש את הרצועה ומדובר בצעד שנועד להשבית את מעבר כרם שלום. לעומת זאת, לטענת אנשי הרשות הפלסטינית, הפקידים "סולקו" על ידי אנשי חמאס שהשתלטו על ניהול המעבר. וכך הפעילות בכרם שלום נמשכת לה, והפעם ללא חוליה מקשרת - ישראל וחמאס מפעילות את המעבר יחדיו.

עוד באותו נושא

מתיחות בדרום: שיבושים וסגירה צפויה של מעבר כרם שלום לסחורות

לכתבה המלאה

הצעד הצודק - חכם?

לא מעט השערות הועלו בשאר להחלטה של הרשות להוציא את פקידיה מכרם שלום. אחת מהן מדברת על ההחלטה הישראלית לקזז את כספי משכורות המחבלים מכספי הרשות הפלסטינית שמועברים אליה על ידי ישראל, כזו שהובילה ליציאה מהמעבר.

מבחינת ישראל מדובר בצעד צודק מאין כמוהו, מאחר שבכל זאת מדובר בתגמול כספי ישיר עבור פיגועי טרור. השאלה היא כיצד הצעד הזה משתלב עם החלטה לאפשר העברה של 15 מיליון דולר במזומן לארגון טרור בעקבות עלייה בהתקפות אלימות על גדר הגבול. האם אין מדובר כאן בתגמול כספי ישיר על פיגועים?

פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
תגמול כספי ישיר על פיגועים? פלסטינים בתור להעברת הכסף הקטארי בעזה/רויטרס

אך מעבר לכך שמדובר בצעד צודק, צריך לקוות שמדובר גם בצעד חכם. התקציב השנתי של הרשות הפלסטינית נאמד בכ-18 מיליארד שקלים. כספי המשכורות נאמדים בחצי מיליארד שקלים בחודש. כלומר, תהיה לכך השפעה על כלכלת הגדה ועל הרשות הפלסטינית, שהפכה לאחד מהכלים החשובים ביותר של ממשלת ישראל בשמירה על הסטטוס קוו בגדה המערבית.

בנוסף לכך, בכירי הפתח והרשות כבר מזהירים שהקיזוז יגרור החלטה של הרשות להפסיק לקחת כספים לחלוטין מישראל - וכאן כבר מדובר על פי אומדן זהיר בכמה מאות מיליוני שקלים בחודש, ובשנה - כמה מיליארדי שקלים. הסכום משתנה על פי המיסים שמגיעים לרשות בכל חודש.

בהערכה זהירה, הסכומים האלה עלולים להגיע לשליש מתקציב הרשות הפלסטינית בשנה. להחלטה פלסטינית שלא לקבל כספים מישראל כבר היה תקדים, ואז ישראל נכנעה ולו רק כדי לשמר את השקט בגדה. כעת, בתקופת בחירות בישראל, זה עלול שלא לקרות.

עימותים ברצועת עזה, 15 בפברואר 2019. רויטרס
מציאות לא יציבה ושברירית. עימותים בעזה, יום שישי האחרון/רויטרס

השאלה היא כיצד קיצוץ דרמטי כל כך בתקציב הרשות ישפיע על תפקוד מנגנוני הביטחון והרשות הפלסטינית, וכיצד תשפיע תסיסה כלכלית אפשרית על המצב הביטחוני בין ישראל והפלסטינים בגדה. קשה לומר בוודאות בשלב זה. אך ברור שמצב היחסים הבעייתי במשולש ישראל-רשות-חמאס עוד ימשיך לייצר מציאות לא יציבה ושברירית, אם ברצועה ואם בגדה.

ולראייה: אתמול חמאס הגביר את הלחץ על ישראל וחידש ביתר שאת את פעולת "יחידות הלילה" של הארגון. במהלך ההפגנות, על הגדר הושלך מטען חבלה לעבר כוח צה"ל וכתוצאה מכך נפצע קשה חייל צה"ל על גדר הגבול. עוד 19 פלסטינים נפצעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully