וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי ברצועה: מעבר כרם שלום יושבת בפעם השנייה תוך שבוע

12.2.2018 / 7:44

הסוחרים מבקשים להפנות את תשומת לב הקהילה הבינלאומית למצוקה בעזה, וישביתו את העברת הסחורות למשך יומיים השבוע. המהלך, הנעשה הפעם בגיבוי חמאס, הוא המשך להשבתת המעבר בשבוע שעבר, ובישראל חוששים שהמצב הכלכלי המחריף עלול להוביל את חמאס "לחמם" את הגבול

צילום: שי מכלוף, רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

(פתיחת מעבר כרם שלום להעברת סחורות לעזה, בחודש שעבר)

סוחרים פלסטינים בעזה ישביתו בימים רביעי וחמישי את מעבר כרם שלום כדי להגביר את הלחץ בזירה הבינלאומית למציאת פתרון למשבר הכלכלי ברצועה - כך מסרו אתמול (ראשון) מקורות בפיקוד דרום. השבתת המעבר, בפעם השנייה מאז תחילת החודש, נעשית לדברי המקורות בגיבוי חמאס. בשבוע שעבר הושבת המעבר ליום אחד, כחלק ממחאת הסוחרים בעזה.

עוד בוואלה! NEWS:
במשטרה חוקרים: מי דקר מהנדס בן 27 סמוך לביתו בתל אביב
ישראלית נרצחה ביריות במקסיקו ברכבה, ככל הנראה במהלך שוד
הטייסים הוסחו - והתקשו להתחמק: רגעי נטישת המטוס הדרמטיים נחשפים

סגירת מעבר כרם שלום, 14 בינואר 2018. רויטרס
מעבר כרם שלום, בחודש שעבר/רויטרס

סימנים שליליים אלו מצטרפים לירידה חדה בהיקף המשאיות שמעבירות סחורות מישראל לרצועה דרך מעבר כרם שלום. מפקדת התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה פועלת להעברת הסחורות של הפלסטינים מהמחסנים בישראל עקב החשש ממשבר הומניטרי, אך בשל המחסור בכסף בעזה לתושבים אין כוח קנייה והתהליך מתעכב.

החשש העיקרי במערכת הביטחון הוא כי המצב הכלכלי המחריף עשוי להוביל את חמאס "לחמם" את הגבול הישראלי עד כדי הסלמה על מנת להיחלץ מהביקורת של הרחוב הפלסטיני ולמנוע פגיעה ביציבות שלטונו ברצועה. עימות עם ישראל יעלה מחדש את בעיית עזה לכותרות בזירה הבינלאומית ועשוי למרות המחיר הכבד שעשוי לשלם הארגון לקדם פתרון כלכלי למשבר בסיוע הקהילה הבינלאומית.

במערכת הביטחון עוקבים אחרי מאמצי הפיוס הפלסטיני

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הטיל סנקציות על רצועת עזה וקיצץ בעשרות אחוזים את שכרם של עשרות אלפי פקידים מקומיים. בנוסף לכך קיצץ אבו מאזן את סבסוד האנרגיה לרצועת עזה. הדרישה העיקרית של אבו מאזן היא פירוק חמאס מנשקו והעברת האחריות הביטחונית המלאה לידי מנגנוני הרשות תוך איום שלא יסכים להעתקת מודל חיזבאללה מלבנון לעזה.

ממשלת חמאס בתיווך מצרים פתחה לפני כמה חודשים בתהליך פיוס עם הרשות הפלסטינית במטרה לצאת מהמצוקה הכלכלית שאליה נקלעה רצועת עזה תוך נקיטת צעדי פשרה כמו מסירת אחריות על המעברים בגבול עם ישראל לידי נציגי הרשות. למרות זאת לא חל שינוי בגישה של רמאללה כלפי עזה והמצב הכלכלי המשיך להידרדר. החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לקצץ באופן ניכר את המימון לארגון הסיוע הבינלאומי אונר"א רק העצימה את המשבר. בכירי חמאס הגיעו לאיראן כדי לנסות ולקדם תהליך לקבלת מימון, אך איומים מצד ישראל ומדינות באזור האטו את קצב השיחות בין עזה לטהראן. כך למעשה נלחץ חמאס עם הגב לקיר.

בשבוע שעבר יצאה משלחת בכירי חמאס בראשות יו"ר הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה מעזה לקהיר כחלק מהמאמצים לקדם את תהליך הפיוס עם הרשות. עד כה לא ידוע על התפתחות כלשהי במשא ומתן ובמערכת הביטחון מזהירים כי אם המצב יימשך הוא ישפיע באופן ישיר על המציאות הביטחונית באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully