וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטייסים הוסחו - והתקשו להתחמק: רגעי נטישת המטוס הדרמטיים נחשפים

11.2.2018 / 22:02

מהתחקיר הראשוני בחיל האוויר עולה כי היקף שיגורי טילי הנ"מ לעבר מטוס ה-F16 - עשרות במספר - השפיע באופן משמעותי על חלוקת הקשב של הטייס והנווט, שלבסוף נאלצו לנטוש את המטוס. במהלך התחקיר תיבחן לא רק התנהלותם, אלא גם התדריך המערכתי בחיל לקראת האירוע

באדיבות: חדשות 10, עריכה: יאיר דניאל

מטוס ה-F16 שננטש במהלך התקרית בצפון בליל שבת, שהה במרחב האווירי של ישראל בזמן שנפגע - כך עולה מתחקיר חיל האוויר. המטוס לא היה קרוב לגבול הסורי, במרחק שניתה היה להסיק ממנו כי עוד היה עסוק לחצות את הגבול.

לפי הנתונים שנאספו עד כה, גורמים בחיל האוויר טוענים כי התקיפה הסורית נגד מטוסי חיל האוויר בשטח ישראל הוא שינוי מהותי של כללי המשחק בזירה מבחינת משטר אסד. לשם השוואה, הגורמים התייחסו למקרה שהתרחש בספטמבר 2014, אז יורט מטוס סוחוי-24 סורי על ידי סוללת פטריוט רק לאחר שחדר למרחב האווירי הישראלי - ולא קודם לכן. לפי כללי המשחק שהיו נהוגים עד ליום שבת, הפלת הסוחוי בוצעה על בסיס הפרת ריבונות ישראלית.

לקריאה נוספת:
בישראל מעריכים: התקרית הבאה עם איראן היא עניין של זמן
תיעוד: רגע התרסקות מטוס ה-F-16 שהופל בצפון
מפקד פיקוד הצפון: "לא ניתן יד לייצור פיקוד קדמי של איראן בסוריה"

רגע התרסקות ופיצוץ המטוס בהרדוף. -, מערכת וואלה! NEWS
מתוך תיעוד נפילת המטוס/מערכת וואלה! NEWS, -

לכן הוסיפו הגורמים כי צוות התחקיר בוחן לא רק את התנהלות הצוות שנטש את המטוס אלא גם את אופן ההכנות לפני הפעולה של כלל הצוותים כמו גם התנהלות התדריך האחרון לפני הטיסה. לדברי גורמים בחיל, בטייסות הקרב הייתה היום התייחסות לפן המנטלי וכי נכון לדעתם יהיה לבחון סוגיית ההכנות והאווירה גם ברמת החיל, ולא רק באופן ממוקד כלפי הטייס והנווט. משמעות הדבר היא כי יש לבדוק עד כמה ממוקדת הייתה ההכנה לאפשרות של שינוי כללי המשחק על ידי הסורים, כפי שאירע במהלך התקרית בשבת.

בהקשר זה, עלו פרטים נוספים בנוגע להתנהלות הטייס והנווט במהלך האירוע. בין השאר נטען כי להיקף שיגורי הטק"א (טילי הקרקע אוויר) לעבר מטוסי הקרב ולמשימת התקיפה של יעדים בשטח הסורי היה משקל משמעותי על חלוקת הקשב של הטייס והנווט. ראש מטה חיל האוויר תא"ל תומר בר רמז כבר אתמול למצב המנטלי בתא הטייס ואמר כי לעתים הנחישות לביצוע המשימה עולה על השמירה על השרידות. דברים ברוח דומה שמעו היום אנשי צוות האוויר בחיל.

עוד באותו נושא

נתניהו: הבהרתי לרוסיה ולארה"ב - זכותנו להגן על עצמנו מאיראן

לכתבה המלאה
שרידי המטוס באלוני אבא, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
שרידי המטוס סמוך ליישוב הרדוף, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הגורמים טוענים כי בשלב זה לא ברור כמה זמן חלף מהרגע ששוגר טיל הטק"א לעבר מטוס ה-F16 עד לרגע בו החליט הטייס לנטוש, זאת משום שמערכות ההגנה האוויריות הסוריות מתוצרת רוסיה דוגמת SA-5 מקשות על מעקב רציף ולעתים לא ניתן מיקוד לשלב חיפוש המטרות על ידי מכ"ם אויב. לכן צוות התחקיר בוחן גם עד כמה הבינו הצוותים את האיומים המגוונים באותן דקות על המטוסים.

עוד עולה כי הטייס, בשונה מהנווט נפגע באורח קשה בזמן הנחיתה ונחבט פעמיים עד שהגיע אל הקרקע באופן שגרם לו לחתכים פנימיים ופציעות חמורות. הרוח החזקה וציוד ההצלה המטלטל שקשור לגופו העצימו את הפגיעה בקרקע.

חיילי צה"ל מפנים את חלקי המטוס שנפל, הרדוף, 11 בפברואר 2018. שלומי גבאי
חיילים בזירת ההתרסקות, אתמול/שלומי גבאי
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
זירת הנפילה, אתמול/רויטרס
נטישת המטוס על ידי הטייסים, 10 בפברואר 2018. עיבוד תמונה
נטישת המטוס/עיבוד תמונה
זירת נפילת המטוס, אלוני אבא, 10 בפברואר 2018. שלומי גבאי
זירת הנפילה, אתמול/שלומי גבאי
שרידי המטוס באלוני אבא, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
שרידי המטוס, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully