וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ה-FBI לשעבר: "טראמפ האמין לפוטין יותר מלשירותי המודיעין"

אנדרו מקייב ממשיך לשחרר מתקפות נגד הנשיא לקראת צאת ספרו החדש, ואמר כי הוא בחר להקשיב לנשיא רוסיה בנוגע ליכולות הטילים של צפון קוריאה, ולא לגורמי המקצוע בארה"ב. "הוא אמר 'לא אכפת לי, אני מאמין לפוטין'"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הוא מאמין לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנוגע לקוריאה הצפונית ולא לשירותי המודיעין האמריקניים - כך טוען ראש ה-FBI בפועל לשעבר אנדרו מקייב. מקייב גם אמר כי ייתכן "שבוצע פשע" כשטראמפ הדיח את קודמו ג'יימס קומי וניסה באופן גלוי לפגוע בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות ב-2016 ובקשריה של מוסקבה עם הקמפיין שלו.

"הנשיא אמר שהוא לא מאמין שיש לצפון קוריאה יכולת לפגוע בנו עם טילים בליסטיים", אמר בריאיון לתכנית "60 דקות" ברשת CBS, שבה הוא דיבר על תקופתו בבולשת אחרי הדחתו של קומי במאי 2017. "הוא לא האמין בזה מפני שהנשיא פוטין אמר לו כך. פוטין אמר לו שלצפון קוריאה אין באמת את אותם טילים".

לדבריו, בכירים במודיעין אמרו בתדרך מודיעני כי המידע לא עומד בקנה אחד אם המידע שברשותם, ולזה הנשיא הגיב: "לא אכפת לי, אני מאמין לפוטין". מקייב, שלא נכח בפגישה אך שמע זאת מעמיתיו ב-FBI, אמר כי הוא נדהם מהדברים. "בקהילת המודיעין בונים מערכות שיעזרו למקבלי ההחלטות, ולמקבל ההחלטות האולטמטיבי - נשיא ארצות הברית ואז להתעמת עם חוסר אמונה מוחלט במאמצים האלה וחוסר נכונות ללמוד את מצב הדברים האמיתי, שהוא אמור להתמודד איתו מדי יום - זה פשוט מזעזע".

עוד ידיעות בנושא:
ראש ה-FBI לשעבר: חקירת התערבות רוסיה בבחירות התמקדה ב-4 אמריקנים
דיווח: "טראמפ פעל בנמרצות להסתיר את פרטי שיחותיו עם פוטין"

ראש ה-FBI בפועל אנדרו מקייב בשימוע בקונגרס, 11 במאי 2017. AP
טראמפ לא רצה להקשיב. קייב בשימוע בקונגרס, מאי 2017/AP

מקייב הוסיף כי כל "אותן עובדות גורמות לנו לתהות אם יש מערכת יחסים בלתי הולמת, קשר בין הנשיא הזה לאויב הכי מאיים שלנו, רוסיה". כשנשאל אם סגן התובע הכללי רוד רוזנשטיין היה מעורב בחקירות שיבוש החקירה והריגול הנגדי, השיב מקייב: "בהחלט". דוברת משרד המשפטים סירבה להגיב.

הוא גם אמר כי כשטראמפ אמר לרוזנשטיין לכתוב מזכר להצדקת פיטורי קומי - מסמך שהבית הלבן הציג בתחילה אחרי הדחתו - הוא ביקש במפורש להתייחס לרוסיה. מקייב אמר כי רוזנשטיין לא רצה ובתזכיר שפורסם לבסוף לא הוזכרה רוסיה אלא הייתה התמקדות בניהול חקירת המיילים של הילרי קלינטון.

טראמפ תקף בזעם את מקייב אחרי שקטעים מהתכנית החלו להתפרסם בשבוע שעבר, לקראת צאת ספר חדש של ראש ה-FBI בפועל, שהחליף זמנית את קומי. הוא כינה אותו "בובה" של ראש ה-FBI הקודם וקשר בינו לבין הילרי קלינטון, יריבתו הדמוקרטית בבחירות הקודמות.

עוד באותו נושא

דיווח: ה-FBI חשד שטראמפ פועל לטובת רוסיה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ חולף על פני יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא רוסיה פוטין בפסגת G20 בארגטינה, 30 בנובמבר 2018. רויטרס
פוטין הגן על צפון קוריאה. טראמפ חולף על פני נשיא רוסיה בפסגת G20 בנובמבר/רויטרס

מקייב אמר בריאיון כי ל-FBI הייתה סיבה טובה לפתוח בחקירת ריגול נגדי בחשד שטראמפ היה סוכן של רוסיה, ולכן איום על הביטחון הלאומי, בעקבות הדחתו של קומי. "כחוקר ריגול נגדי, אתה חייב לשאול את עצמך, למה שנשיא ארצות הברית יעשה זאת?", אמר מקייב, שסבור כי הוא הודח מתפקידו במרץ 2018 על ידי התובע הכללי לשעבר ג'ף סשנז בשל החקירה. הסיבה הרשמית לפיטוריו הייתה הדלפת מידע לתקשורת ללא אישור וכן ניהול חקירת המיילים הפרטיים של קלינטון.

לדבריו, פעולותיו של טראמפ, כולל בקשה שלו לסיום חקירת ה-FBI בנוגע ליועץ לביטחון הראשון שלו, מייקל פלין, עוררה חשש שהוא מנסה לשבש את החקירה. במשרד המשפטים הפנו את התיק של מקייב ללשכתו של התובע הכללי, אולם הוא לא העומד לדין. "אני מאמין שפוטרתי בגלל שפתחתי תיק חקירה נגד נשיא ארצות הברית", אמר.
.
דבריו של ראש ה-FBI בפועל לשעבר הדליקו נורות אדומות רבות הן אצל הדמוקרטים והן אצל הרפובליקנים. הסנאטור לינדזי גרהאם, מקורבו של טראמפ, אמר כי יש לפתוח בחקירה אחרי שמקייב אמר בריאיון כי התקיימו בדיונים במשרד המשפטים על שימוש בתיקון ה-25 לחוקה - המאפשר להדיח את נשיא ארצות הברית אם יש די מספיק חברי ממשל הסבורים שהוא אינו כשיר לתפקידו. "זהו ניסיון הפיכה בירוקרטי", אמר גרהאם, שמשמש יו"ר ועדת המשפט בסנאט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully