וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצול במפלגת הלייבור: חברי פרלמנט פרשו לסיעה חדשה בגלל קורבין

18.2.2019 / 18:07

שבעה מחוקקים עזבה את מפלגת האופוזיציה הגדולה בבריטניה, בשל מדיניותה ביחס לברקזיט והאנטישמיות. "המפלגה נחטפה על ידי השמאל הקיצוני", אמרה חברת הפרלמנט היהודייה לוסיאנה ברגר. קורבין הביע אכזבה מהמהלך, שעשוי לחזק את השמרנים בבחירות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שבעה מחוקקים מהלייבור בבריטניה הכריזו היום (שני) על התפצלותם ממנה בשל התנגדותם לגישתו של יו"ר המפלגה ג'רמי קורבין ביחס לברקזיט ולמאבק באנטישמיות. חברי הפרלמנט דחקו בקורבין לשנות את האסטרטגיה שלו ולהתחיל לפעול למען קיום משאל עם שני על חברותה של הממלכה באיחוד, ללא הצלחה. קורבין הביע אכזבה מהצעד שלהם, שעשוי לחזק את הימין בבחירות עתידיות.

בין הפורשים, שקוראים לעצמם "הקבוצה העצמאית", נמצא צ'וקה אומונה, שבשלב מסוים נתפס כמועמד עתידי להנהגת המפלגה, ולוסיאנה ברגר היהודיה, שתקפה בחריפות את הגישה של הלייבור לאנטישמיות ואמרה כי התופעה הפכה ל"ממוסדת". לטענת שבעת הפורשים, המפלגה "נחטפה" על ידי השמאל הרדיקלי.

קורבין מואשם על ידי חלק מחברי מפלגתו בכישלון לעקור מהשורש את האנטישמיות במפלגה מאז שנבחר לתפקיד ב-2015. קורבין הפרו-פלסטיני, שכינה בעבר את חמאס וחיזבאללה "ידידיו" ונוהג לתקוף את ממשלת ישראל, מכחיש כי הוא אנטישמי והבטיח להיאבק בתופעה.

משאל העם ב-2016, שבו תמכו 52% מהנשאלים בעזיבה, פילג את שתי המפלגות הגדולות בממלכה, ומנהיגיהן מתקשים לשמור על אחדות בשורותיהן. בריטניה אמורה לעזוב את האיחוד ב-29 במרץ, אך ההסכם שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי עם האיחוד האירופי נדחה ברוב גדול על ידי הפרלמנט, ולא ברור מה יקרה בחודש וחצי שנותר עד לתאריך היעד. בין האפשרויות - עזיבה ללא הסכם, שרבים מזהירים מפני השלכותיה, דחיית מועד העזיבה ומשאל עם נוסף.

עוד ידיעות בנושא:
לנצור את המלכה: בריטניה נערכת לפינוי הארמון במקרה של ברקזיט כאוטי
משבר הברקזיט: מיי רוצה לפתוח מחדש את ההסכם, האיחוד מסרב

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין נושא נאום בהסטינגס, בריטניה, 17 בינואר 2019. רויטרס
מכה למנהיגותו. קורבין בנאום שנשא בחודש שעבר/רויטרס

גורם במפלגה אמר כי ייתכן גל פרישה נוסף בשל התסכול מהמדיניות של יו"ר הלייבור ביחס לברקזיט, שהוא השינוי הגדול ביותר במדיניות החוץ והסחר של בריטניה זה יותר מ-40 שנה. קורבין נצמד עד כה למדיניות שלפיה משאל עם שני נמצא "על השולחן" במקרה שראשת הממשלה לא תצליח להשיג הסכם עם בריסל שיוכל לקבל את תמיכת הפרלמנט.

הוא, מצדו, מעדיף לקיים בחירות חדשות, אבל הוא גם קרא למנהיגה השמרנית לשנות את "קוויה האדומים" ולאמץ את תכנית איחוד המכסים שלו עם האיחוד - צעד שעד כה מסרבת מיי לעשות. עבור קורבין, תמיכה במשאל עם נוסף היא מלכודת: בעוד שרבים מתומכי הלייבור מעוניינים בהצבעה נוספת, אחרים רוצים לפרוש בהקדם האפשרי.

עוד באותו נושא

דיווח בבריטניה: ההצבעה השנייה על הסכם הברקזיט תדחה לסוף החודש

לכתבה המלאה
קבוצת מחוקקים שפרשה ממפלגת הלייבור של בריטניה, 18 בפברואר 2019. רויטרס
שבעת חברי הפרלמנט הפורשים במסיבת עיתונאים בלונדון, היום/רויטרס

שבעת הפורשים אמרו כי הם ינסו לשכנע מחוקקים אחרים בפרלמנט לחבור אליהם בטענה ש"מספיק זה מספיק", והם אינם יכולים עוד לשמור על שתיקה בנוגע לספקות שלהם לגבי כשירותו של קורבין להנהיג את הלייבור. הם הודו כי גם עריקתם לא תשנה את מספר התומכים במשאל עם שני, שאינו זוכה לרוב בקרב חברי הפרלמנט בשלב זה, אך הם ינסו למשוך מחוקקים פרו-אירופים ממפלגת השלטון השמרנית.

"מפלגת הלייבור שהצטרפנו אליה, התמודדנו בשורותיה והאמנו בה אינה עוד", אמר כריס לזלי במסיבת עיתונאים שקיימו השבעה. "היא נחטפה על ידי המנגנון הפוליטי של השמאל הרדיקלי".

(עדכון ראשון: 11:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully