וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הברקזיט: מיי רוצה לפתוח מחדש את ההסכם, האיחוד מסרב

30.1.2019 / 11:43

הפרלמנט גיבה את הצעת הממשלה הבריטית לפתוח מחדש את המו"מ עם בריסל, בעיקר כדי לפתור את סוגיית צפון אירלנד, אך בגוש דוחים זאת על הסף. הסיכוי לפרישה ב-29 במרץ ללא הסכם גובר, אך המחוקקים שלחו מסר כי הם מתנגדים לכך

צילום: רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי נקלעה לעימות מחודש עם האיחוד האירופי אחרי שהפרלמנט בלונדון דרש ממנה לפתוח מחדש את הסכם הברקזיט, בעוד שהגוש מסרב לכך. עוד פחות מחודשיים נותרו עד לעזיבת האיחוד, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל התהליך שעשוי להסתיים בפרישה ללא הסכם, בדחייתה או בביטול המהלך.

בתמיכתה של מנהיגת השמרנים, המחוקקים דרשו ממנה לשוב לבריסל כדי לדון בחלופות לסעיף העוסק בעתיד הגבול באי האירי, שאמור למנוע את חידושו של גבול הפיזי בין צפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה, לבין אירלנד, שהיא מדינה עצמאית וחברה באיחוד. זאת הבעיה המרכזית בהסכם עבור רבים מחברי הפרלמנט, שדחו אותו ברוב מוחץ בהצבעה לפני כשבועיים והנחילו את התבוסה הקשה ביותר בעידן המודרני לממשלה בריטית כלשהי.

"יש תיאבון מוגבל עבור שינוי כזה באיחוד האירופי והמשא ומתן לא יהיה קל", אמרה מיי בפרלמנט, אחרי ש-317 מחוקקים הצביעו בעד התכנית מול 301 מתנגדים. "אני מסכימה שאנחנו לא צריכים לעזוב בלי הסכם. עם זאת, פשוט להתנגד לכך זה לא מספיק כדי לעצור זאת", הוסיפה מיי, שהייתה ממתנגדות המהלך לפני שאושר במשאל העם ב-2016 והוביל לכאוס פוליטי.

ראשת ממשלת בריטניה מיי בפרלמנט, 29 בינואר 2019. רויטרס
תיפגש עם קורבין. מיי בפרלמנט, אתמול/רויטרס

מיי תנסה להגיע להסכם ברגע האחרון תוך כדי האיום בפרישה ללא הסכם במהלך שיחותיה עם הגוש בן 27 המדינות, שכלכלתו גדולה כמעט פי שישה מזו של הממלכה. חלק מהתחזיות מזהירות מפני שיתוק במקרה של פרישה ללא הסכם, ושל מחסור במזון ובתרופות.

התגובה מבירות אירופה הייתה קרירה. צרפת, שכוחה באיחוד שני רק לגרמניה, אמרה כי לא יהיה משא ומתן מחודש ודרשה הצעה "אמינה" מצד בריטניה. גרמניה, מצדה, טרם הגיבה באופן פומבי. נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק אמר כי הסכם הגירושים לא פתוח למשא ומתן.

בעוד שהמחוקקים דחו שתי הצעות שהיו מחייבות את הממשלה להימנע מתרחש של פרישה ללא הסכם, הם תמכו בהצעה אחרת לא מחייבת ובכך שלחו מסר שרוב הפרלמנט מתנגד לתרחיש כזה. מנהיג האופוזיציה, ג'רמי קורבין מהלייבור, אמור להיפגש עם מיי בהמשך היום. גורם במפלגה אמר כי הוא ידרוש ממנה להבטיח שלא תהיה פרישה ללא הסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully