וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השפעת איראן רעילה": לשכת רה"מ פרסמה שיחה סגורה של בכירים ערביים

טל שלו, עם פמליית רה"מ בפולין

14.2.2019 / 23:59

תיעוד מארוחת ערב למשתתפי הוועידה הבינלאומית בוורשה חושף התבטאויות חריגות של שרי מדינות ערב בנושא איראן. שר החוץ של בחריין טען כי טהראן "מונעת מאיתנו התקדמות", ואילו השר הסעודי אמר כי "איראן היא זו שמונעת את פתרון כל הסכסוכים במזרח התיכון"

לע"מ

לשכת ראש הממשלה פרסמה הערב (חמישי) סרטון מתוך ארוחת ערב סגורה למשתתפי הוועידה הבינלאומית בוורשה שהתקיימה אתמול. בחשבון היוטיוב של ראש הממשלה עלה תיעוד של פאנל מהחלק הסגור של האירוע בהשתתפות שר החוץ הבחרייני, שייח חאלד בן מוחמד בן אחמד אל-חליפה, הבכיר הסעודי שמשמש שר לענייני יחסי חוץ עאדל אל-גובייר ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זייד. בתיעוד הושמעו התבטאויות חריגות בנוגע לישראל והפלסטינים והיחס עם מדינות ערב.

מכל ההתבטאויות עולה מגמה של שינוי סדר העדיפויות ואחדות אינטרסים עם ישראל במאבק מול איראן. הלשכה ערכה את הסרטון כך שדבריו של הבחרייני, שהיו החיוביים ביותר כלפי ישראל, מופיעים פעמיים. לאחר פרסום הידיעות בנושא לשכת ראש הממשלה הסירה את הסרטון מעמוד היוטיוב.

לקריאה נוספת בנושא
פנס תוקף את מדינות אירופה בוורשה: לא משתפות פעולה נגד איראן
פרסום ראשון: הפגישה החשאית של נתניהו עם שר החוץ של עומאן
נתניהו על התקיפה בסוריה: פועלים כל הזמן נגד איראן כולל בשני

ארוחת ערב סגורה של בכירים ערביים בוורשה, פוליו 14 בפברואר 2019. אתר רשמי
"הסכסוך הרעיל ביותר בהיסטוריה המודרנית". שרים ערבים בארוחת הערב, אמש/אתר רשמי

שר החוץ של בחריין אמר כי האתגר מכיוון טהראן גדול יותר מזה שבין ישראל ושכנותיה, וכי התנהגותה של איראן מונעת התקדמות בפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. "כתושבי האזור גדלנו על כך שהסכסוך הישראלי פלסטיני הוא הכי חשוב, אבל אז ראינו שיש אחד רעיל יותר. הכי רעיל בהיסטוריה המודרנית. איזו מדינה הרגה ופצעה הכי הרבה מאזרחינו? זו איראן", אמר אל-חליפה.

לדבריו, "בנושא פלסטין-ישראל היו תהליכים - היה קמפ דיוויד, מדריד והזדמנויות רבות לפתור את העניין. אם לא הכסף הרעיל, נשקים וחיילים של איראן היינו קרובים יותר לפתור את המצב של פלסטין-ישראל. זה נושא שמונע מאיתנו התקדמות".

עוד באותו נושא

נתניהו על הסטייה ממדיניות העמימות: רוצים להמחיש לאויבינו את הנחישות

לכתבה המלאה
ועידת ורשה:
מייק פנס,אנדריי דודה, בנימין נתניהו, מייק פומפאו, יקטרינה זכרייבה. רויטרס
"מה שהיה שם אתמול היה מדהים". נתניהו ומנהיגי הוועידה, אתמול/רויטרס

השר הסעודי אל-גובייר אמר כי איראן היא זו שמונעת את פתרון כל הסכסוכים במזרח התיכון כולל הסכסוך הישראלי פלסטיני. "בכל מקום באזור איראן משחקת תפקיד הרסני. תסתכלו על הפלסטינים: מי תומך בחמאס ובג'יהאד האסלאמי שפוגעים ברשות הפלסטינית? איראן. מי עושה בלגאן בסוריה? איראן. מי מנסה להבריח נשק כימי לכווית ובחריין? איראן. מי מעביר נשק לארגוני טרור? איראן. מי בונה מפעלי נשק בסודאן? איראן. מי מנסה לעשות בלגאן באפריקה, אינדונזיה, תאילנד? איראן בכל מקום".

עוד הוסיף השר כי "כשמסתכלים על כל האזור רואים את איראן בכל מקום שיש התנהגות רעה. אי אפשר לייצב את האזור בלי שלום בין ישראל והפלסטינים. אי אפשר לייצב את האזור בלי שלום בלבנון וסוריה, ובכל פעם שהולכים לאזור הזה רואים את ההתנהגות הרעה של איראן". לטענתו, "אם רוצים שלום ויציבות במזרח התיכון, חייבים להבהיר לאיראנים שאם הם רוצים שיתייחסו אליהם כמדינה נורמלית הם חייבים להתנהג כך".

אחרי פרסום הסרטון של ארוחת הערב הסגורה צייץ אל-גובייר בחשבון הטוויטר שלו כי "השתתפתי בועידת ורשה על עתיד השלום והביטחון של המזרח התיכון. כולם הסכימו שהאתגר הכי חשוב הוא תפקידה של איראן בערעור היציבות והביטחון באזור. בוועידת ורשה הממלכה הבהירה את עמדתה הקשוחה ביחס לסוגיה הפלסטינית שמבוססת על יוזמת השלום הערבית".

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר 27 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
"רואים את איראן בכל מקום שיש התנהגות רעה". אל-גובייר/רויטרס, רויטרס

נתניהו ניסה היום בכל מאודו לרמוז על תוכן השיחות בארוחת הערב. בתדרוך לכתבים המתלווים לפמליה בוורשה הוא אמר כמה פעמים כי "מה שהיה שם אתמול היה מדהים. איך יכול ששום דבר מזה לא יצא החוצה?". ראש הממשלה עודד שוב ושוב את הכתבים "להשיג סרטונים" מהאירוע. בסופו של דבר לשכתו הפיצה את הקישור לתיעוד בתוך הודעה לתקשורת על מפגש עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס.

יו"ר התנועה ציפי לבני אמרה הערב כי "המפגש בוורשה חשוב וקשרים בין מדינות מבוססים גם על אמון בין מנהיגים. צילום והדלפה על ידי ביבי של דברים שנאמרו בחדר סגור, לצרכי פוליטיקת פנים של בחירות - מעשה שלא יעשה. שנים שאני בקשר שקט עם מנהיגים ערבים ממדינות שאין לנו יחסים איתם ולא הוצאתי דבר מהפגישות. מדינאות חוץ ולא פוליטיקת פנים".

(עדכון ראשון: 20:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully