וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי יחלק אוכל כשיפלו טילים בת"א?": הקרב שישאיר את העורף חשוף

13.2.2019 / 6:15

בצל מלחמת טילים אפשרית שמאיימת מצפון ומדרום, קיימת מחלוקת קשה במערכת הביטחון סביב חלוקת האחריות על המשק בחירום. לוואלה! NEWS הגיעו פרטים ממכתב ששיגר בכיר במערכת הביטחון לרמטכ"ל. "מדובר בשערורייה", אומר בכיר לשעבר. דובר צה"ל: "הנושא יידון בקרוב"

עריכה: נועה לוי

נציב קבילות חיילים היוצא האלוף במיל' יצחק בריק מתח ביקורת באמצעות דוח על מוכנות כוחות היבשה בצה"ל למלחמה. ממידע שהובא לידיעת וואלה! NEWS מתברר כי גם בתחום העורף יש פערים במוכנות ומאחורי הקלעים מתנהלת במערכת הביטחון סערה סביב האחריות והסמכות בין צה"ל לרשות חירום לאומית על ניהול ומוכנות המשק למלחמה.

גורם בכיר לשעבר המצוי בפרטים אמר על רקע החשש בישראל ממלחמת טילים עם חיזבאללה בצפון וחמאס בדרום כי "מדובר בלא פחות משערורייה. לא סביר שצה"ל ינהל את המשק האזרחי במלחמה. צה"ל לא יכול לדאוג לחלק אוכל לאזרחים כשיפלו בתל אביב טילים ולא לגרום לחלוקת כסף לכספומטים השונים ברחבי הארץ. צה"ל לא יכול להגיד לחברת חשמל לשמור רזרבות לשעת חירום".

עוד בוואלה! NEWS:
ההחלטה, התכנון והביצוע: חיזבאללה יחשוף פרטים מתקרית הר דב
בתזמון מושלם לבחירות: נתניהו ימריא לוועידה בינלאומית על איראן
כוח שנערך לפגיעה בצה"ל? התקרית המסתורית של ישראל בסוריה

מבנים שניזוקו בסבב הרקטות האחרון, אשקלון 19 בנובמבר 2018. שי מכלוף
"לא פחות משערורייה". מבנה שניזוק באשקלון בסבב הלחימה האחרון/שי מכלוף

עוד נודע לוואלה! NEWS כי יושב ראש הרשות לחירום לאומית תא"ל במיל' זאב (ווה) צוק-רם כתב לאחרונה מכתב ביקורתי לרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי בנושא האחריות המוכנות על המשק האזרחי במלחמה.

שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, מינה ועדה מקצועית בראשות אלוף במיל' אבי מזרחי כדי לבחון את שיתוף הפעולה בין רשות חירום לאומית (רח"ל) ופיקוד העורף בצה"ל. רח"ל הוגדרה על פי החלטת ממשלה ב/43 מה-19 לדצמבר 2007, כגוף מטה של שר הביטחון שקיבל את "אחריות העל" להערכות ומוכנות העורף על מנת לסייע לממש את האחריות שהוטלה עליו.

במאי 2018 הציגה "ועדת מזרחי" את המלצותיה, ושר הביטחון קבע במסמך כי פיקוד העורף הינו גוף אופרטיבי שתכליתו הצלת חיים ושרח"ל היא גוף המטרה והעוזר של שר הביטחון למוכנות העורף. בהתאם לכך תכליתה של רח"ל היא אחריות מלאה להכנת משרדי הממשלה למצבי חירום, אחריות על הרציפות התפקודית של המשק, קביעת המדיניות להערכות והמוכנות של העורף והפעלתו במצבי החירום. עוד נקבע לפי גורמים במשרד הביטחון כי רח"ל תהיה אחראית לאסטרטגיה הנדרשת למימוש המדיניות וקביעת סדר עדיפות לאומית בין צה"ל למערך האזרחי על מנת לאפשר תמיכה במאמץ המלחמה ומאידך להמשיך רציפות תפקודית של המשק.

עוד באותו נושא

המועמד של איזנקוט או השר לשעבר: מי יהיה נציב קבילות החיילים?

לכתבה המלאה
יירוטי כיפת ברזל בשמי אשקלון 13 נובמבר 2018. שי מכלוף
"צה"ל לא יכול להגיד לחברת חשמל לשמור רזרבות לשעת חירום". יירוט כיפת ברזל בסבב הלחימה האחרונה בדרום/שי מכלוף

ועדת מזרחי, המליצה שפיקוד העורף יכין וינהל את מערך המשק האזרחי ברמת המחוז והרשות המקומית והמלצה זו נתקבלה על ידי שר הביטחון לשעבר ליברמן ובהתאם הוגשה בקשה למשרד המשפטים על ידי משרד הביטחון לשנות החלטות ממשלה וחקיקה קיימת.

במכתב שהועבר לרמטכ"ל נכתב כי "התהליך שמבקש משרד הביטחון אינו חוקתי ונוגד את סדרי השלטון והמשפט ואין על מערכת הצבאית לעסוק במשק האזרחי". במכתב צוין שיו"ר רח"ל תא"ל במיל' צוק-רם קיים בנושא שיחה עם ראש חטיבת הלוגיסטיקה בצה"ל והאחרון אמר לו כי אין שום כוונה ולא מתקיים כל הליך תכנוני שצה"ל יסייע לרשות האזרחית בזמן לחימה. "האם צה"ל הוא זה שצריך לעסוק בנושאים אלה בתקופת מלחמה? לדעתי המקצועית- לא! פקע"ר כפי שהגדיר שר הביטחון - תכליתו הצלת חיים ורח"ל - אחראית על הכנתם, תפעולם של משרדי הממשלה כתומכים ברציפות התפקודית של המשק", נכתב במכתב. "רח"ל קובעת את המדיניות הלאומית להערכות ומוכנות המרחב האזרחי וקובעת את סדרי העדיפויות לפעולה, גם של פקע"ר".

הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס במלאת 22 שנה לאסון המסוקים בקיבוץ דפנה, 30 בינואר 2019. שלומי גבאי
"התהליך שמבקש משרד הביטחון אינו חוקתי". הרמטכ"ל כוכבי/שלומי גבאי

מכתב ברוח דברים אלו הועבר ליועץ המשפטי לממשלה האלוף במיל' אביחי מנדלבליט ולטענת גורמים במערכת הביטחון הועברו פרטים בנושא למבקר המדינה.

הערכות: במערכת הביטחונית ימתינו להכרעה בבחירות

הגורם הבכיר לשעבר הבקיא בסכסוך העקרוני על החקיקה, הסמכות והאחריות בין רח"ל לצה"ל אמר כי "אם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי מקיים דיון יסודי ומקצועי בנושא הוא מבין אחרי דקה שהוא לא מסוגל להיות אחראי לכך". הגורם הבכיר לשעבר העריך כי במערכת הביטחונית ימתינו להכרעות בבחירות כדי לראות מי יתמנה לשר לביטחון הפנים והאם תתקבל החלטה להעביר לאחריותו ממשרד הביטחון וצה"ל את רח"ל ופיקוד העורף.

מדובר צה"ל נמסר כי "הנושא נדון על ידי שר הביטחון הקודם טרם עלה על שולחנו של הרמטכ"ל, ובדומה לעוד שורה של נושאים הקשורים למימוש תכנית העבודה לשנת 2019, יידון בקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully