וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתזמון מושלם: נתניהו המריא לוועידה בינלאומית בנושא איראן בפולין

טל שלו, עם פמליית רה"מ בפולין

12.2.2019 / 22:30

בכירים מ-60 מדינות צפויים להשתתף בכינוס שיוקדש לסוגיה האהובה על נתניהו. עם זאת, הבית הלבן מתכוון לנצל את הזמן כדי להתחיל לחמם מנועים לקראת תכנית השלום. עם כל הכבוד להשלכות האסטרטגיות והמדיניות של הוועידה, עבור רה"מ מה שחשוב בעת הזו זה עצם קיומה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

בתזמון מושלם פוליטית, פחות מחודשיים לבחירות וימים לפני הכרעת היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום, ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הערב (שלישי) לוורשה. שם ישתתף נתניהו בוועידה בינלאומית בהשתתפות ארצות הברית ובכירים ממדינות ערב ומ-60 מדינות שתוקדש לנושא האהוב עליו - איראן.

ראש הממשלה צפוי לנאום בכינוס הפתיחה של הוועידה, וכן ישתתף באירועי הצד ויקיים פגישות נפרדות עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו.

הנושא העיקרי בוועידה הוא אמנם איראן, אך גם תכנית השלום האולטימטיבית של הנשיא טראמפ תהיה על השולחן: חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, ושליחו המיוחד ג'ייסון גרינבלט, צפויים להשתתף ולעדכן את הנוכחים על התכנית, שלפי ההערכה עתידה להתפרסם מיד אחרי הבחירות בישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
ההחלטה, התכנון והביצוע: חיזבאללה יחשוף פרטים מתקרית הר דב
"חרדים בליכוד? בעבודה?" - התופעה שצוברת תאוצה בבחירות לכנסת
יום לפני הניתוח בראש: בני הזוג הגרושים נישאו מחדש בביה"ח

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו במהלך ביקור בבסיס חיל הים בחיפה 12 בפברואר 2019. חיים צח/לע"מ, אתר רשמי
וועידה בנושא האהוב עליו. נתניהו/אתר רשמי, חיים צח/לע"מ

עם כל הכבוד לתוכן של הוועידה והשלכותיה האסטרטגיות והמדיניות, בשביל נתניהו מה שחשוב בעת הזו זה עצם קיומה. הוויזואליה שתצא מוורשה עוד תשמש אותו בחודשיים הקרובים בקמפיין הבחירות בניסיון להדגיש את יתרונותיו והצלחותיו כמדינאי. תמונותיו במפגשים עם פנס ופומפאו יציגו קרבה חסרת תקדים בינו ובין הממשל האמריקני, וביום חמישי - במהלך הוועידה - צפויה תמונה קבוצתית משותפת של נתניהו, פומפאו, ושרים בכירים ממדינות ערב שמשתתפים בכנס כמו סעודיה, בחריין, מרוקו, עומאן, ירדן והאמירויות.

בלשכת נתניהו מקווים שבמהלך הוועידה יתרחשו ויתועדו גם מפגשי צד נדירים בינו ובין חלק מאותם בכירים ערביים, שיעידו על חימום היחסים ההיסטורי שהוא מוביל בשנים האחרונות עם מדינות המפרץ בחסות האיבה והחרדה המשותפת מפני איראן. בסוף אוקטובר היחסים הללו קיבלו ביטוי פומבי ראשון בביקור נדיר וחריג של נתניהו בארמון הסולטן בעומאן, וכעת נשמעים דיבורים על ביקור היסטורי בעתיד בבחריין ובמרוקו. בלשכה אף מקווים שבמהלך הוועידה יהיו מפגשים היסטוריים נוספים עם שרי החוץ מהמפרץ, שיעלו את ההתקרבות החשאית עוד יותר מעל לרדאר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביקור נדיר וחריג. סולטן עומאן קאבוס בן סעיד ונתניהו, אוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועידת ורשה, שמתכנסת בחסות אמריקנית, מוגדרת באופן כללי ככינוס על "שלום וביטחון במזרח התיכון", אך באופן לא רשמי - מטרתה העיקרית היא לחזק את הקואליציה האנטי-איראנית של ארצות הברית, ישראל, מדינות המפרץ, וחלק ממדינות אירופה. רוסיה לדוגמה, אינה צפויה להשתתף בוועידה, ונשיאה ולדימיר פוטין בחר לכנס במקביל אליה פסגה משלו - והוא יארח בעיירת הנופש סוצ'י את נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

גם באירופה לא מתלהבים מהקו האנטי-איראני של האירוע, ואף ניסו להפעיל לחץ לבטלו או לא לקיימו. הלחץ הוביל לכך שאיראן לא מופיעה באף מילה בסדר היום של הוועידה, אך מדינות אירופיות רבות נותרו חשדניות ובחרו בכל זאת לשלוח נציגים בדרג זוטר בלבד. במוקד הדיונים יעמדו סוגיות שונות הקשורות להתנהגותה של איראן באזור כמו הטילים הבליסטיים, טרור לקיצוניות וזכויות אדם.

טקס העברת שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
תכנית השלום תהיה על השולחן. קושנר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

אולם לא רק איראן תהיה על ראש שמחתו של נתניהו; הבית הלבן מתכוון לנצל את הוועידה כדי להתחיל לחמם מנועים לקראת תכנית השלום בין ישראל והפלסטינים. קושנר וגרינבלט יגיעו בין היתר כדי לעשות לובי לקראת פרסומו, ובהמשך החודש הם מתכננים מסע אזורי בין מדינות ערב במזרח התיכון כדי לגייס תמיכה לתוכנית. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, הממשל מעוניין לפרסם את התכנית אחרי הבחירות בישראל, אך לפני הרכבת הממשלה הבאה - כך שהיא עשויה להפוך לנושא מרכזי במשא ומתן הקואליציוני הבא.

בינתיים, ישראל היא לא הבעיה המרכזית של הממשל אלא דווקא הצד הפלסטיני, שלפי ההערכה צפוי לדחות את התוכנית ועדיין מחרים את הבית הלבן מאז החלטתו על העברת השגרירות לירושלים בדצמבר 2017. הפלסטינים הוזמנו להשתתף גם בכנס בוורשה, אך סירבו בתוקף. הם יוכלו לצפות מרחוק בקושנר שיקיים במהלך הוועידה שיחה פומבית נדירה על התכנית עם שר החוץ הנורבגי לשעבר בורסה ברנדה. בבית הלבן ממשיכים להדגיש כי התכנית עוד לא הושלמה וכי אין טרם נקבע מועד פרסומה, אך אחרי השיחה עם קושנר ייתכן שכולם יהיו יותר חכמים.

נתניהו יפתח את ביקורו בפגישה עם שר החוץ פומפאו, שצפויה לעסוק בעיקר בנושא האיראני ובתיאום הישראלי מול ארצות הברית בעקבות ההחלטה על נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה. לאחר מכן ישתתף ראש הממשלה בקבלת פנים וארוחת ערב לראשי המשלחות המשתתפים בוועידה. פומפאו, נתניהו ושר החוץ של פולין צפויים לפתוח את הוועידה מחר בבוקר, שצפויה להימשך כשלוש וחצי שעות ולכלול גם ארוחת צהריים. לאחר מכן ראש הממשלה וסגן הנשיא פנס יבקרו יחדיו באנדרטה לזכר גטו ורשה ובמוזיאון יהדות פולין. השניים יקיימו פגישה רשמית משותפת, לפני שנתניהו ימריא חזרה לארץ ביום חמישי בערב.

(עדכון ראשון: 19:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully